EU-trailer- hur fort får man köra egentligen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

EU-trailer- hur fort får man köra egentligen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• EU-trailer- hur fort får man köra egentligen?

hej! jag har hyrt en trailer i fredags för att båten jag köpte är för stör för min tiki450. gubben som jobbade där jag hyrde sa att egentligen ska man inte köra 80 med eu trailer när man har båten på för att om nåt händer så gäller inte försäkringen. jag har försokt att googla men hittade inget. nån som vet lite mera om det?
    http://lurehunter.blogspot.com

80 Km/h som gäller. Den är ju ändå gjord för att transportera en båt. Inte sitta och köra tom mellan A och B .

Kommentera

Nummerplåt? - Släpvagn, max 80 km/h
      LGF-skylt/utan nummerplåt? - Efterfordon, max 30 km/h

att gubben sa att försäkringen inte gäller är felaktigt, möjligen om du kör med överlast
      Tänker man på fiske som Gustav svensson tänker på sport så kommer man snabbt fram till att fiske är ingen hobby - det är en livsstil!
      i alla fall när fiske är i tankarna från morgon till kväll, tröttsamt värre.....

Kommentera

det är vad jag trodde också, men han sa att de flesta misstolkar lagen, men jag har inte hittat den...

Kommentera

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
          De han kan ha menat är att om totalvikten blir över 500 kg som de nog är i ditt fall
          Så får du bara köra i 40 lagligt (eu-kärra med för hög vikt ,tex 550 kg när du får dra 500 = 40 km/h)
          Bilar tillverkade efter 1996 får bara dra 500 kg obromsat i 80 km/h enl regbeviset
          alltså inte halva bilens vikt (dock max 750 kg) som man "ska" få göra med eu-kärror
          bilar tillverkade efter 96 har högsta släpvagnsvikt obromsat inskrivet i en egen ruta i reg.beviset.
          Bilar tillvekade innan 96 så gäller släpets reg. totalvikt(reg. tjänstevikt+maxlast) får inte överstiga HALVA dragfordonets reg. tjänstevikt(tomvikt med full tank och förare).
          I övriga fall får släpet framföras i högst 40 km/h. Undantag, om släpet är olastat så är det tjänstevikten(egenvikten) som gäller i stället för totalvikten.
          Tänker man på fiske som Gustav svensson tänker på sport så kommer man snabbt fram till att fiske är ingen hobby - det är en livsstil!
          i alla fall när fiske är i tankarna från morgon till kväll, tröttsamt värre.....

Kommentera

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
            De han kan ha menat är att om totalvikten blir över 500 kg som de nog är i ditt fall
            Så får du bara köra i 40 lagligt (eu-kärra med för hög vikt ,tex 550 kg när du får dra 500 = 40 km/h)
            Bilar tillverkade efter 1996 får bara dra 500 kg obromsat i 80 km/h enl regbeviset
            alltså inte halva bilens vikt (dock max 750 kg) som man "ska" få göra med eu-kärror
            fan Eino, du är kungen!!! bättre än Google jag hoppas att jag kan hjälpa dig nån dag med svar

Kommentera

Men hur stor risk är det att polisen väger båt&trailer? Händer det någonsin? :o
              www.TeamPikeHard.blogspot.com - Vi bloggar om predatorfiske!

Kommentera

hur stor är risken att försäkringsbolaget gör det när du krockar eller kör av vägen? då står du där utan bil, båt, trailer och hälsa

Kommentera

Ursprungligen postat av perp Visa inlägg
                  hur stor är risken att försäkringsbolaget gör det när du krockar eller kör av vägen? då står du där utan bil, båt, trailer och hälsa
                  Det är precis så jag tänker

Kommentera

Med en reggad obromsad EU-trailer (80km/h) får vikten för trailer+båt inte överstiga 500kg? Förstår jag det rätt då?
                    Alltså för att få köra 80km/h, om det väger mer är det 40km/h som gäller?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2025-03-21, 18:29
                    15 svar
                    741 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sadda
                    av Sadda

Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
                    4 svar
                    343 visningar