hej! jag har hyrt en trailer i fredags för att båten jag köpte är för stör för min tiki450. gubben som jobbade där jag hyrde sa att egentligen ska man inte köra 80 med eu trailer när man har båten på för att om nåt händer så gäller inte försäkringen. jag har försokt att googla men hittade inget. nån som vet lite mera om det?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
EU-trailer- hur fort får man köra egentligen?
Collapse
X
-
Taggar: Ingen
-
Nummerplåt? - Släpvagn, max 80 km/h
LGF-skylt/utan nummerplåt? - Efterfordon, max 30 km/h
att gubben sa att försäkringen inte gäller är felaktigt, möjligen om du kör med överlastTänker man på fiske som Gustav svensson tänker på sport så kommer man snabbt fram till att fiske är ingen hobby - det är en livsstil!
i alla fall när fiske är i tankarna från morgon till kväll, tröttsamt värre.....
Kommentera
-
det är vad jag trodde också, men han sa att de flesta misstolkar lagen, men jag har inte hittat den...
Kommentera
-
bilar tillverkade efter 96 har högsta släpvagnsvikt obromsat inskrivet i en egen ruta i reg.beviset.Ursprungligen postat av 7Ur5b67rDe han kan ha menat är att om totalvikten blir över 500 kg som de nog är i ditt fall
Så får du bara köra i 40 lagligt (eu-kärra med för hög vikt ,tex 550 kg när du får dra 500 = 40 km/h)
Bilar tillverkade efter 1996 får bara dra 500 kg obromsat i 80 km/h enl regbeviset
alltså inte halva bilens vikt (dock max 750 kg) som man "ska" få göra med eu-kärror
Bilar tillvekade innan 96 så gäller släpets reg. totalvikt(reg. tjänstevikt+maxlast) får inte överstiga HALVA dragfordonets reg. tjänstevikt(tomvikt med full tank och förare).
I övriga fall får släpet framföras i högst 40 km/h. Undantag, om släpet är olastat så är det tjänstevikten(egenvikten) som gäller i stället för totalvikten.Tänker man på fiske som Gustav svensson tänker på sport så kommer man snabbt fram till att fiske är ingen hobby - det är en livsstil!
i alla fall när fiske är i tankarna från morgon till kväll, tröttsamt värre.....
Kommentera
-
fan Eino, du är kungen!!! bättre än GoogleUrsprungligen postat av 7Ur5b67rDe han kan ha menat är att om totalvikten blir över 500 kg som de nog är i ditt fall
Så får du bara köra i 40 lagligt (eu-kärra med för hög vikt ,tex 550 kg när du får dra 500 = 40 km/h)
Bilar tillverkade efter 1996 får bara dra 500 kg obromsat i 80 km/h enl regbeviset
alltså inte halva bilens vikt (dock max 750 kg) som man "ska" få göra med eu-kärror
jag hoppas att jag kan hjälpa dig nån dag med svar
Kommentera
-
Men hur stor risk är det att polisen väger båt&trailer? Händer det någonsin? :owww.TeamPikeHard.blogspot.com - Vi bloggar om predatorfiske!
Kommentera
-
Det är precis så jag tänkerUrsprungligen postat av perp Visa inlägghur stor är risken att försäkringsbolaget gör det när du krockar eller kör av vägen? då står du där utan bil, båt, trailer och hälsa
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse

.
Kommentera