EU-trailer- hur fort får man köra egentligen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

EU-trailer- hur fort får man köra egentligen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Tobias Visa inlägg
    Med en reggad obromsad EU-trailer (80km/h) får vikten för trailer+båt inte överstiga 500kg? Förstår jag det rätt då?
    Alltså för att få köra 80km/h, om det väger mer är det 40km/h som gäller?
    Reggad? släpvagnar, oavsett om de är utformade med flak eller med kölrullar för båt, måste vara registrerade.Båtvagnar, dvs efterfordon är undantagna, och får därför framföras i högst 30 km/h. Detta pga av stum ofjädrad axel.
    Trailer? är en påhängsvagn, där främre vikten bärs upp av dragfordonet, försedd med tapp för ihopkoppling med fordon utrustade med vändskiva, dvs en trailerdragare. Ska absolut inte förväxlas med personbilssläp/efterfordon.
    Högsta tillåtna totalvikt för obromsad släpvagn är 750 kg, dvs vad släpet och lasten får väga maximalt.
    Sen är det avgörande vad dragfordonet får dra. T ex volvo 850 får dra max 500 kg obromsat. I det fallet så får inte släpet ha en reg. totalvik på mer än 500 kg. undantaget om det är olastat för då får inte tjänstevikten(egenvikten) överstiga 500 kg.
    Hade släpet varit bromsat så gäller i detta fallet bruttovikten(vad släpet väger med en viss last vid ett visst tillfället). Min bil får dra 1800 kg, jag kan då dra släp med en totalvikt av hur mycket som helst, så länge den aktuella vikten inte överstiger 1800 kg.
    Alltså:
    Obromsat: reg. totalvikten avgör vad jag får dra om det är lastat(även om det bara är lastat med en banan). Olastat får inte tjänstevikten överstiga dragbilens max obromsat-vikt.
    Bromsat: bruttovikten(t ex tot.vikt 3500 kg, tjänstevikt 1250 ger mig rätt att lasta det med 550kg till min bil, hade jag haft t ex en silverado så hade jag fått lasta den med 2250 kg) avgör hur mycket jag får dra
    Tänker man på fiske som Gustav svensson tänker på sport så kommer man snabbt fram till att fiske är ingen hobby - det är en livsstil!
    i alla fall när fiske är i tankarna från morgon till kväll, tröttsamt värre.....

Kommentera

Tror jag ändå klarar mig med Uttern på min kärra. Men ska definitivt kolla upp det. Har ju en Volvo 855 från 1997 (typiskt att det va en 97:a) som får dra helt galet mycket...

Kommentera

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
        Precis så menade jag med.
        MEN på en bromsad olastad kärra är det totalvikten ändå som gäller
        Man får inte dra en tom 1200 kilos kärra som kanske bara väger 250 kg med en bil som får dra 1000 kg ,väldigt korkat
        om dom inte ändrat det nu förståss vilket man kan hoppas på
        Helt fel!
        Jag får dra alla släp på marknaden oavset totalvikt efter mitt fordon, bara inte bruttovikten(med eller utan last) är mer än vad dragforodnet får dra, detta eftersom jag har E-körkort. Bruttovikten avgör för bromsade släp.
        Om t ex en bil med totalvikt 2000 kg och tjänstevikt 1500 kg som får dra max (bruttovikt) 1200 kg ger rätt att med b-körkort köra ett släp med totalvikt högst 1500 kg, men det får inte lastas så att bruttovikten(egenvikten + ev last) går över 1200 kg. Med E-körkort får bilen dra t ex ett släp med totalvikt 2500 kg, men bruttovikten(egenvikt+ ev last) inte överstiger 1200 kg till den aktuella bilen.

Japp max 500 för kärra med last om det står max 500 kg i regbeviset även om kärran är en 750 kg kärra
        på obromsade 80 kärror är det den faktiskta vikten som gäller

I mitt eget fall så har jag en 650 kg kärra som jag drar med en 1250 kilos Vitara från 91
        men får då bara dra 625 kg obromsat eftersom de är halva bilens vikt
        Helt fel igen!
        På obromsade släp är det totalvikten som avgör.
        Med din bil så får du inte framföra ett obromsat släp med högre totalvikt än 625 kg, eftersom ditt fordons tjänstevikt är 1250 kg, om det är lastat. Olastat så får inte släpets tjänstevikt överstiga 625 kg, då kan du dra ett tomt släp med totalvikt 750 kg, inte annars.
        I ditt fallså kommer du troligen inte få böter för överlast utan för olovlig körning, dvs indraget körkort.
        Tänker man på fiske som Gustav svensson tänker på sport så kommer man snabbt fram till att fiske är ingen hobby - det är en livsstil!
        i alla fall när fiske är i tankarna från morgon till kväll, tröttsamt värre.....

Kommentera

Okej... kalla det släpvagn/båtvagn/båttrailer eller vad du vill. Du förstår vad det är jag har antar jag? Alltså en släpvagn med kölrullar och en vinsch som jag kan dra upp min båt på, den kopplas sen ihop med min bils dragkrok. Släpvagnen är registrerad med nummerplåt = 80km/h.

Jag har en Volvo 855 GLT och med B-körkort får jag dra 1510kg med den bilen, men detta antar jag är med bromsad släpvagn?
          Jag får alltså dra 500kg med bilen om det är en obromsad släpvagn, som min registrerade "båttrailer" är? Alltså om jag vill köra i 80km/h. Om jag använder nämna obromsade släpvagn och låt säga att totalvikten för den+last ligger på 650kg, då får jag inte åka fortare än 40km/h, oavsett bil?

Tack för svar!

Kommentera

Ursprungligen postat av Tobias Visa inlägg
            Okej... kalla det släpvagn/båtvagn/båttrailer eller vad du vill. Du förstår vad det är jag har antar jag? Alltså en släpvagn med kölrullar och en vinsch som jag kan dra upp min båt på, den kopplas sen ihop med min bils dragkrok. Släpvagnen är registrerad med nummerplåt = 80km/h.

Jag har en Volvo 855 GLT och med B-körkort får jag dra 1510kg med den bilen, men detta antar jag är med bromsad släpvagn?
            Jag får alltså dra 500kg med bilen om det är en obromsad släpvagn, som min registrerade "båttrailer" är? Alltså om jag vill köra i 80km/h. Om jag använder nämna obromsade släpvagn och låt säga att totalvikten för den+last ligger på 650kg, då får jag inte åka fortare än 40km/h, oavsett bil?

Tack för svar!
            om din "båttrailer" har en reg. totalvikt av 650 kg så får du du inde framföra den i 80 km/h efter din 850, dår är det 40 som gäller.
            Min bil som får dra 750 kg obromsat får därimot framföra den i 80 km/h.

Kommentera

Nu var ju det jag skrev med 650kg ett exempel så att jag skulle förstå hur allt hänger ihop. Det är ju en jävla röra med totalvikt, tjänstevikt, bruttovikt, nettovikt etc etc...

Jag TROR att jag har en Tiki BT-450 och enligt specen på deras hemsida har den en totalvikt på 450kg och en maxlast på 340kg. Är totalvikten detsamma som vad trailer+båt väger tillsammans? Då skulle man ju kunna gissa sig till att trailern (de själva använder ordet trailer så därför gör jag också det) väger 110kg och att min båt då max får väga 340kg. Då blir totalvikten 450kg = jag får köra 80km/h med Volvo 855... elleeeer?

Kommentera

450 kg totalvikt får du köra i 80.
                totalvikt är vad den är registrerad att få väga med sig själv fullt lastad med största tillåtna last. totalvikten är
                alltid densamma oavsett last eller inte.
                Bruttovikten är vad den väger för stunden utan eller med en viss last(t ex tom, med kanot eller med styrpulpetare på). Bruttovikten kan som lägst vara tjäsntevikten(dvs tom) upp till totalvikten, eller över totalvikten men då är det överlast och böter.

Kommentera

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
                  Hej Volcoxc !

Jag ber så mycket om ursäkt att jag har haft fel i allt
                  hoppas det inte har orsakat dig något obehag

Roligt att få veta att du har E-kort och får dra marknadens alla släp
                  (om marknaden är den lokala macken)

Förlåt mig
                  googla efter obromsat släp o kolla med transportstyrelsen eller ring polisen o fråga.
                  (sitter med körkortsboken samt tungboken framför mig) så jag följer bara vad det står i den.

Kommentera

Lustiga lagar ni har i Sverige, här i Finland är det förutom släpets totalvikt dragbilens maximala dragkapacitet som säger hur mycket man får dra obromsat, oberoende av släpets totalvikt så länge den är högst 750kg. Man får alltså dra tex 600kg med ett släp typat för 750kg bara inte bilens maximala dragvikt överskrids. Generellt halva dragbilsvikten om inte tillverkaren säger någonting annat, tex med min Opel Omega -97 får jag dra maximala 750kg enligt registreringsbeviset. Eller ett exempel åt andra hållet, en Ford P100(Sierra pick up) får dra max 240kg totalt, inklusive släp och last.
                    Senast ändrad av Jester Burk II; 2011-07-12, 20:41.

Kommentera

Oavsett vad man får eller inte får så kanske man ska fundera på hur man klarar en situation som kan uppstå med ett (för) tungt lastat släp.
                      Det finns antagligen en anledning till att man får dra mer med ett bromsat släp än ett obromsat.
                      Ola

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
                      4 svar
                      460 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Arbetar...
                      X