Ursprungligen postat av Tobias
Visa inlägg
Trailer? är en påhängsvagn, där främre vikten bärs upp av dragfordonet, försedd med tapp för ihopkoppling med fordon utrustade med vändskiva, dvs en trailerdragare. Ska absolut inte förväxlas med personbilssläp/efterfordon.
Högsta tillåtna totalvikt för obromsad släpvagn är 750 kg, dvs vad släpet och lasten får väga maximalt.
Sen är det avgörande vad dragfordonet får dra. T ex volvo 850 får dra max 500 kg obromsat. I det fallet så får inte släpet ha en reg. totalvik på mer än 500 kg. undantaget om det är olastat för då får inte tjänstevikten(egenvikten) överstiga 500 kg.
Hade släpet varit bromsat så gäller i detta fallet bruttovikten(vad släpet väger med en viss last vid ett visst tillfället). Min bil får dra 1800 kg, jag kan då dra släp med en totalvikt av hur mycket som helst, så länge den aktuella vikten inte överstiger 1800 kg.
Alltså:
Obromsat: reg. totalvikten avgör vad jag får dra om det är lastat(även om det bara är lastat med en banan). Olastat får inte tjänstevikten överstiga dragbilens max obromsat-vikt.
Bromsat: bruttovikten(t ex tot.vikt 3500 kg, tjänstevikt 1250 ger mig rätt att lasta det med 550kg till min bil, hade jag haft t ex en silverado så hade jag fått lasta den med 2250 kg) avgör hur mycket jag får dra

Kommentera