nybörjar fråga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

nybörjar fråga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• nybörjar fråga

hej. var och tränade på flugfiske idag för andra gången. det gick rätt så bra. efter en tid så lag jag på en 1m lång nylon tafs med pappersnodd i ändan, men då började det strula, det var som om "flugan" snurrade runt och tvinnade linan vilket resulterade i trassel, sen tog ja bort tafsen och "flugan", linan rätade upp sig och allt gick bra igen, så jag undrar vad som gick fel?

det blåste kanske lite hårt kanske för en nybörjare kan ja tillägga

Click image for larger version

Name:	20120311018.jpg
Views:	1
Size:	358,4 KB
ID:	1809398

sätt på en riktig fluga istället, tror att problemet kan ha varit att pappret hade för lite vikt. Annars brukar man knuta en garnbit på tafsen. Pappret kanske hade för högt luftmotstånd och för lite vikt. Testa med garnbit så ska du se att de går bättre. Vad gäller tafs ha en spölängd som minimum
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Jepp! precis som mojoman säger. En garn tåt är den bästa " tränings flugan". En riktig fluga bör du undvika att använda om du inte använder glasögon av något slag?
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

ok tack för hjälpen! ska testa det!

Kommentera

Håller med föregående.
          En tafs lika långt som spöt och en garnbit istället för fluga. Då blir det så realistiskt som möjligt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
            Jepp! precis som mojoman säger. En garn tåt är den bästa " tränings flugan". En riktig fluga bör du undvika att använda om du inte använder glasögon av något slag?
            På med en riktig fluga, blir mer sport av det hela när man kan få känna på stinget med flugfisket
            FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
            SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
              På med en riktig fluga, blir mer sport av det hela när man kan få känna på stinget med flugfisket
              Hahaha!

Apropå det, förra sommaren lyckades jag sätta en fluga i näsan på kompisen. Vi skrattade så vi grät!
              sigpic

Kommentera

He, he, he! Han såg väl ut som en flugfiske punkare sedan då? En stor, Wooly Bugger som lös mustasch. Kan det vara något?
                Senast ändrad av Jock Scott; 2012-03-11, 22:33.
                What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tankarna går till Adolf den stygge när du nämner en wolly som lös mush.

Gillar inte mannen men ändå

Kommentera

anågende tafsens längd...ja ska fiska gädda, bör den ändå vara lika lång som spöet? för försäljaren i fiskeaffären gjorde en tafs som ja ska använda till fisket som jag tog modell av och den va 1 m. vad jag förstod var han en erfaren gäddfiskare. vad har tafsen för uppgift?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
                    29 svar
                    3 207 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg s1lvertungas  
                    Arbetar...
                    X