klass på spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

klass på spö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• klass på spö

Undrar lite vad ni rekommenderar för klass på spö.
    Fiskar mest vid öppna vatten (insjö) m.m...

Är en #6 lagom eller ska man gå upp på en #7 :a?

Re: klass på spö

Originally posted by fiskejulle
    Undrar lite vad ni rekommenderar för klass på spö.
    Fiskar mest vid öppna vatten (insjö) m.m...

Är en #6 lagom eller ska man gå upp på en #7 :a?

Beror lite på vilken fisk du fiskar efter. Storlek på den o.s.v
    Sedan tillkommer vilka kastlängder du har behov av. Ska du fiska från flytring o.s.v.
    Men 5-6 eller 6-7 är vettigt att utgå ifrån.

För övrigt pratas det nu om att gå ifrån AFTM klassningen och ändra till ren linvikt, eftersom AFTM klassningen är uråldrig och inte är ett rättvist klassningssystem längre.
    Det är baserat på gamla splitcane spön och inte dagens grafitklingor.
    Spön idag finns ju med helt andra egenskaper typ aktioner o.s.v. Så en linvikt ger en mer rättvis bild.
    Det kan ju vara så att ett spö som är klassat 6-7 för en viss lintyp/märke i själva verket klarar en klass 8 lina av en annan linmodell/märke t.o.m Finns ju massor av olika klumplängder och uppbyggningsvarianter av linor t.ex som belastar spön på olika sätt. Och det är därför klassningen på sikt kommer ändras med största sannolikhet.

Kommentera

Håller med ovan nämnda talare, beror på vad du ska fiska. Ska du fiska gädda så kräver det lite grövre grejer, tex klass 7/8.

Ska du bara fiska abborre o andra mindre fisk så räcker det med klass 5.

Det är lättare att kasta långt med högre klass så är det blåsiga förhållanden i sjön så kan det vara bra o ha ett spö som klarar av det.

Kommentera

Jag har ett vision #6 och med det kan jag kasta även när det blåser kraftigt (och jag är ingen bra kastare:P)

Så du behöver nog inte gå över #6 för vindens skull.

Kommentera

Vinden är din bästa vän, iaf när det blåser åt rätt håll
          Fick erfara det under min 1:a gäddtur med fluga

Ingen gädda dock. men man kasta rätt långt för att vara rookie

Kommentera

Ja jag kanske bör tillägga att det fungerar i med eller motvind.. sidovind är en annan femma

Kommentera

Vind som ligger på från samma sida som du håller spöt är ingen höjdare...!
              Då får man köra med bakåt kast,och det är ju inte LIKA kul.Även plötsliga vindkast är ett jäkla öde.Kör man med mindre flugor,t.ex på kusten klarar man sig ganska bra med #5-#6 trots hyfsat stark vind,typ 6-8 m/s.Över det blir det mest jobbigt tycker jag själv,då passar #7-#8 lite bättre.Stora gäddflugor kan man i princip glömma på allt under #7.Har man ett bra #6 spö kan man köra en #7 lr #8 lina för att underlätta vid stark vind lr stora flugor.

Kommentera

Lutar nog åt en #7.
                Tror det passar bättre då flugorna jag kommer att använda är av lite större snitt, endel är förtyngda också.

Kommentera

Ruskis har helt rätt.

Men inte helt fel att lära sig kasta över fel axel, så att säga.
                  Är du högerkastare och får vinden från höger, så skickar jag ut linan från min vänstra sida. Inte svårt att lära sig.

Jag har till och med tränat kast med vänster hand, men det är förbannat svårt.
                  Kolla att flugan sitter kvar på tafsen

Kommentera

Om utrymmet bakåt tillåter, så är en variant vid "fel vind" att kasta lågt "under vinden" både i fram o bakkastet. Med det kräver ett spö som laddar tillräckligt för att klara detta.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
                    29 svar
                    3 192 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg s1lvertungas  
                    Arbetar...
                    X