Ursprungligen postat av P A
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
klass på spö
Collapse
X
-
Såg nyligen två grabbar stå i en båt på en blåsig sjö. Den ene försökte lägga ut flugan genom att svinga linan på vanligt vis uppe över huvet. Den andre lyfte aldirg linan utan snärtade till med spöet och linan rullade kvickt som f..! ut över vattnet. Bägge lät kasten få gå medvind. Helt klart hade rullkastaren en enklare hantering än den förste.Må vi alla ha ett intressant fiske!
-
Vi tar det från början.
Stor fisk i havet = Stora flugor
Stora flugor = Tyngre lina
Tyngre lina = Högre spöklass
Alltså ska du fiska efter stor fisk i havet (kusten), skaffa ett snabbt klass 8-, eller klass 9-spö.
En för lätt lina orkar inte driva ut en stor fluga i hård vind, eftersom ju (som vi flugfiskare vet), linan ska väga mer än flugan, linan är själva kastvikten.
Allting går ju, men en anpassad utrustning är mycket enklare och roligare att hanteraKolla att flugan sitter kvar på tafsen
Kommentera
-
Hej fiskejulle,
Bara för att förtydliga, jag tycker INTE man kan fiska "allt" med bara ett spö: jag har ett #6 för insjö, fjäll och åar - klarar öring, regnbåge, gädda, harr och röding på det. För större älvar, lax och havsöring med förväntade vikter kring 5-15 kg kör jag ett tvåhandsspö #9-10. Med de två spöna klarar jag mig bra.
Men för insjöfiske, som du frågar om, klarar man allt med en 6:a!
Instämmer med Maryland sen: Stora flugor (typ havsörings- och laxflugor) = Högre spöklass!
natti natti /xaphodSmaken är som baken...
Kommentera
-
Jag kör alltid med 5-6. Jag tycker det är grymt mycket roligare att drilla en fin fisk på 5-6 än 6-7 och uppåt.
Kommentera
-
Kan jag inte alls hålla med om. Jag tycker det är roligare att drilla stor fisk på ett spö som är anpassat för den fisken. Det är inte kul om spöet är för klent. FIskar man gädda så kan det duga med 5/6 om man inte kör med större flugor och inte utsätts för direkt vind.
Olika fiskar och fiskesituationer kräver olika redskap.
Kommentera
-
A.Anka
Jag har ett #7 spö och satsade på en dyr högflytande lina. På så vis kan jag både kasta långt (ljug) och lägga ut fluglinan försiktigt...
Linan jag har heter Guideline Highwater:
Jag fiskar enbart på fjället (bor däruppe). Ofta blåsigt och då är det bra med #7.
/A.Anka
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
|
29 svar
3 227 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg