Catch and Release - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Catch and Release

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag förstår din tanke gång om klass 5 spön etc. Det är lätt att stirra sig blind på detta och börja tänka på ryggrad etc. Jag kör till väldigt stor del 0.18 i spetsen på min tafs. Men ibland är det ju nödvändigt att krypa ned på 0.16 eller 0.15. Gäller bara att hitta ett tafs material som har högsta möjliga brott styrka i förhållande till sin grovlek.

Juste video klipp!

Det är nog som de säger i England och "over there". It's all in the wrist.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
      Vad det gäller P&T och klass 5 så kan du bända upp 6 kg firrar utan större problem. Klass 6, gör nog ingen större skillnad på drillnings tiden egentligen. Ett klass 7 skulle däremot göra det en hel del. Men hur kul är det att fiska båge och Öring med ett sådant spö egentligen? Man har även ju andra faktorer som påverkar den tid det tar att få firren i håven. Tafsens grovlek t.ex.

Men det blir ju litet tufft att köra 0.30 med en #14 torris av förståerliga skäl.
      Klart det går ta in stor fisk på klen utrustning om man tycker det är roligt/macho Tar bara längre tid och ökar mjölksyreansamlingen i fiskkroppen, vilket är riktigt illa om fisken skall sättas tillbaka. Tråden handlar ju om C/R ? Är väl många som använder sjuor vid fiske efter grov båge. Har både 5,6 & 7. Riktigt bra känsla i sjuan, men knappast något jag skulle fiska med i vatten med enbart mindre fisk. Var med i en klubb förr, där vi hade några egna P/T vatten och delade kostnaderna för fisk och annat. Eftersom man fiskade ofta, så blev det ju att mycket fisk sattes tillbaka av oss medlemmar. Bedriver man C/R på ett bra sätt så funkar det.

Kommentera

Ja, som du säger. Ska fisken tillbaka? Då ska det ju naturligvis vara en så snabb och skonsam behandling som det bara är möjligt? Men vad det gäller P&T i största allmänhet? Så får man ju inte sätta tillbaka fisken. C&R, i sådana vatten blir det ju nästan bara fråga om när det handlar om privata vatten som i fallet du nämnde. Eller i de mycket sällsynta fall då kort vatten ägaren tillåter detta.

Mycket av detta med att de flesta put & take kort vatten inte tillåter C&R. Är att ägarna anser att allt för få fiskare behärskar metoden tillräckligt bra. Och då gör åter sättningen mer skada än nytta i deras ögon.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2012-04-14, 17:48.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
          Mycket av detta med att de flesta put & take kort vatten inte tillåter C&R. Är att ägarna anser att allt för få fiskare behärskar metoden tillräckligt bra. Och då gör åter sättningen mer skada än nytta i deras ögon.
          Jasså? Ja, där vi mest fiskar P/T i mina trakter är då C/R tillåtet.

Kommentera

Då är det bara att gratulera.

Här i östra Skåne där jag bor är det väldigt sällsynt med C&R i put and take vattnen iaf. Har för mig att det fortfarande är så i Stockholms trakten också?
            Senast ändrad av Jock Scott; 2012-04-14, 19:04.

Kommentera

Har inte varit där och fiskat, men Nedre Rudan skall vara en bra P/T sjö i Stockholmstrakten och där är det i varje fall tillåtet med C/R, undantag fisk som varit uppe ur vattnet vid vinterfiske. Gillar man inte att käka P/T fisk, så är det bara att hoppas att fisken inte hoppar vid drillning vintertid

Kommentera

He, he, he! Nä, och man har ju fått fisk i en del P&T sjöar i sina dar som inte har varit så där ruskigt goda på tallriken heller. Lyckligtvis så smakar Bågen i mina 2 favorit vatten ( Björka dammen och Bjeveröds dammarna ) här bra iaf.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
                29 svar
                3 205 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg s1lvertungas  
                Arbetar...
                X