Catch and Release - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Catch and Release

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Catch and Release

Jag är en sådan som propagerar för C&R, men inte till absurdum. Om fiskbeståndet i det vatten man fiskar i är hållbart nog så tycker jag det är riktigt trevligt att ta upp en, gärna tillaga den på plats vid lägerelden. Inget är så gott som en nyhalstrad öring/harr vid fiskeplatsen med något trevligt att dricka till.

Men om man nu ska släppa tillbaka fisken så är hanteringen väldigt viktig. Tycker den här videon tar upp det bra.
    Att "peta" på fisken så lite som möjligt. Peang är obligatoriskt för mig. Jag kör enbart med hullingfria flugor för att kunna kroka av så snabbt och smidigt som möjligt. Att ha fisken ovanför vattenytan så kort stund man kan.

Detta är så klart min åsikt.

C&R, på vild fisk stödjer jag till fullo. Om man som sagt vet hur man ska göra det d.vs.? Men jag avskyr den ganska vitt spridda "C&R talibanismen" som florerar. Att någon vill behålla en fisk till mat bordet litet då och då anser jag ska vara berättigat utan att behöva att riskera att bli lynchad nere vid vattnet. Sedan måste ju ens upptag av fisk ställas i relation till fisk beståndet i det aktuella vattnet förstås.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-04-12, 11:48.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
      C&R, på vild fisk stödjer jag till fullo. Om man som sagt vet hur man ska göra det d.vs.? Men jag avskyr den ganska vitt spridda "C&R talibanismen" som florerar. Att någon vill behålla en fisk till mat bordet litet då och då anser jag ska vara berättigat utan att behöva att riskera att bli lynchad nere vid vattnet. Sedan måste ju ens upptag av fisk ställas i relation till fisk beståndet i det aktuella vattnet förstås.
      Håller med dig till fullo.
      C&R talibanism tycker jag var en klockren beskrivning
      Att då och då behålla en fisk för att äta borde vara en självklarhet utan att folk tittar snett, såvida vattnets bestånd tillåter det.

När man kommer till vatten där man regelbundet planterar in fisk så ser jag ingen anledning till att fåna sig med C&R fundamentalism. Vilda bestånd ska man dock vara varsam med, såvida det inte är ett överflöd i ån/sjön. Man måste ju tänka långsiktigt.

Sedan har vi ju de vatten där man planterar in för att försöka bygga upp och stärka populationen utifrån ett långsiktigt tänkande där fisken på sikt ska kunna bli vild och självreproducerande. Då ska man nog också vara lite försiktig med hur mycket man plockar upp.

Kommentera

Fiska i vatten där det inte finns stödplantering släpper jag tillbaka allt, om man inte är ute på ett vildmarks äventyr långt ifrån civilisationen. Då tar jag jag upp nån matfisk som tillagas på plats, men bara i medelstorlek då. Större exemplar oavsett fisk tycker jag att man släpper tillbaka, det är dessa som producerar mest avkomma.

Sen vad det gäller vatten där stödplantering finns tar jag upp matfisk, 1 fisk hem ev 1 som äts på plats. Exempelvis regnbågssjöar där det sätts fisk varje vecka tar jag och röker 1 fisk på plats och en som följer med hem.

Nått som oftast glöms bort är drillningen, den ska vara så snabb som möjligt för att inte trötta ut fisken så den tar skada.

Sen hantering vid C&R kör man som sagt så försiktigt det bara går, håva fisken fota den i håven bort med kroken och tillbaka. Ibland ser man folk som tar upp fisken i båten/stranden låter den sprattla ett tag sen tar de tag över gällarna ryggen och klämmer hårt för att inte tappa taget lossar/rycker ut kroken och kastar i fisken.
        FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
        SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ni är helt inne på rätt spår. Som representant för Svenska Gäddklubben så är vi också emot C&R-talibanism. Att ta upp en mindre fisk till mat är aldrig fel. Däremot, om vi nu t.ex pratar gädda, så är det viktigt att släppa tillbaka de stora gäddorna på 100 cm och över. De är för genetiskt viktiga och alldeles för värdefulla för att slå ihjäl, och samtidigt är de ju inte lika goda i smaken som en mindre gädda...

Kommentera

Citat mojoman : Nått som oftast glöms bort är drillningen, den ska vara så snabb som möjligt för att inte trötta ut fisken så den tar skada.#

Bra att du nämnde detta! Glömde även jag denna ack så viktiga detalj i C&R frågan.

Kommentera

Att ta in fisken snabbt, kan ju vara direkt avgörande för fiskens överlevnad. Särskilt vid höga temperaturer. Dessvärre är väl snabba drillningar inget flugfiskare är direkt kända för. Ofta används klena utrustningar som ger en sk bra fight, men inte tillåter en snabb landning av fisken. Är ju ofta alldeles för klena utrustningar ( åtminstone i mitt tycke ) rekommenderas för olika ändamål även här på FS. Tex klass 5 som en standard till regnbåge. Funkar naturligtvis bra till mindre regnbåge, men många P/T vatten har ju även ganska grov fisk och om man har för avsikt att sätta tillbaks fisken efter landning, så bör man väl välja utrustning/tafsmatrial som tillåter detta. Har själv sett vid flertalet tillfällen bågar på ett par kilon sättas tillbaka fullständigt utpumpade av långdragna fighter ( mitt i sommaren ) på klena utrustningar. Hur stor överlevnadschans har en sån fisk? Nu kanske P/T fisk inte har så hög status hos alla, men tycker nog det är något man bör fundera lite på.

Kommentera

Ja det här med att ta in fisken så fort det är möjligt borde ju vara en självklarhet. Därför finns det en poäng med att inte ha för klen utrustning. Klass 5 är en bra standardutrustning, men som du skriver Wadman så är det kanske inte så lämpligt alla gånger när det kommer till grövre fisk. Finns ju P&T vatten där man satt in riktiga klunsar och är det då lämpligt att komma med ett klass 5 till det stället? Visst nu tänker man väl inte på att släppa tillbaka en fisk man fått i ett P&T vatten. Men ändå. Ändå något att fundera över när man åker till vissa vatten.

Temperaturen i vattnet är nog också viktigt att tänka på. Är det lämpligt att fiska öring under högsommaren i ett vatten där temperaturen är oroväckande hög? Tveksamt.

Jag kör med ett #5 spö och har gjort så under många år. Men så har jag uteslutande fiskat i vatten som sällan innehåller grov fisk. Men jag planerar att utöka min utrustning med ett par spö till, ett kort #3 och ett #7 eller #8.

Kanske borde man uteslutande rekommendera minst #6 utrustning till nybörjare som övervägande fiskar i P&T vatten?
                Senast ändrad av Haspelmannen; 2012-04-14, 09:46.

Kommentera

Vad det gäller P&T och klass 5 så kan du bända upp 6 kg firrar utan större problem. Klass 6, gör nog ingen större skillnad på drillnings tiden egentligen. Ett klass 7 skulle däremot göra det en hel del. Men hur kul är det att fiska båge och Öring med ett sådant spö egentligen? Man har även ju andra faktorer som påverkar den tid det tar att få firren i håven. Tafsens grovlek t.ex.

Men det blir ju litet tufft att köra 0.30 med en #14 torris av förståerliga skäl.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                    Vad det gäller P&T och klass 5 så kan du bända upp 6 kg firrar utan större problem. Klass 6, gör nog ingen större skillnad på drillnings tiden egentligen. Ett klass 7 skulle däremot göra det en hel del. Men hur kul är det att fiska båge och Öring med ett sådant spö egentligen? Man har även ju andra faktorer som påverkar den tid det tar att få firren i håven. Tafsens grovlek t.ex.

Men det blir ju litet tufft att köra 0.30 med en #14 torris av förståerliga skäl.
                    Ja visst har du rätt där Jock. Vet inte till 100% hur jag tänkte där. Förmodligen att man är van vid en viss tafsgrovlek på ens #5 spö. Mycket handlar väl egentligen i hur grov tafs man har. Som du skriver att det blir ju lite tufft med 0.30 på de små flugorna.

När jag fiskar så kör jag som max 4X som tafs på min #5. Utifrån de flugor jag vanligtvis använder så blir det många gånger 5X och 6X. Det är nog utifrån det jag tänkte angånende "klena" spön vid grov fisk. I princip ska ett bra spö, även i de små klasserna, kunna ta näst intill hur stor fisk som helst.

Men jag skulle nog i princip ändå rekommendera #6 till en nybörjare som uteslutande står och kastar i P&T vatten.

Men som sagt, grov öring kan man ta på i princip vilken spö klass som helst.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
                    29 svar
                    3 184 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg s1lvertungas  
                    Arbetar...
                    X