Ett litet flug experiment. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett litet flug experiment.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ett litet flug experiment.

Har tänkt mig att göra ett experiment och endast använda 3 st torrflugor och 3 st nymfer fram till säsong slutet för Regnbågen. Dock i några olika storlekar på flugorna.

Dessa flugor hade jag tänkt mig:

Torra.
    -------

1. Black Grizzly. Fast med röd tag stjärt. Den varianten, har funkat väldigt bra den senaste tiden. Inte minst på kvällarna.

Bind beskrivning.

Vanlig flug krok 10 t.om 16.

Stjärt: Kort, röd garn tag. Orginalet = Några svarta hackle strån.

Kropp: Svart bind tråd lackad med klar flug lack.

Bröst: Påfågel herl.

Vinge: Vitt Antron eller Poly garn.

Hackle: Grizzly.

2. Mojomans fina Nattslända med foam bak kropp, cdc hackle och E 12 vinge. Mycket bra dag fluga!

3. Foam Buzzer. Min egen Fjädermygg imitation.

Nymfer.
    -------

Haröre nymfen. Say no more!

Black Martinez. Grym emellanåt.

Fjädermygg puppa.

Ska bli spännande att se om man klarar sig bra på dessa få flugor?

Black Grizzly orginal.

Här är Mojomans nattis:

Senast ändrad av Jock Scott; 2012-06-10, 21:56.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Lycka till du får fiska lite om de inte hugger
    http://arnefansfiske.wordpress.com/ "Vad vore man utan fiske?"

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
      Hoppas få tillstånd av Mojoman att lägga upp ett av hans foton på Nattsländan?
      Alla mina bilder och påhitt jag postar på nätet får användas fritt, hemligheter och annat jag inte vill ha på nätet postas inte på nätet, så det är fritt fram och posta bilder och annat, detta gäller även allt i min blogg fritt fram och låna allt där

Denna säsong har jag hela mitt arsenal med ute i fält men till nästa år sållar jag ut en heldel flugor. Ska bli kul o se om det funkar för dig
      Senast ändrad av mojoman; 2012-05-27, 22:15.
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Tack killar!

Och juste att jag får använda ditt foto mojo. Har lagt upp det ovan.

Ja, detta kommer att bli spännande att se om det funkar? Gör det så? Ja, då blir tyngden i midje väskan märkbart reducerad sedan.

Rapporter kommer under säsongen.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2012-05-27, 22:42.

Kommentera

Nu är den lilla aluminium asken laddad med sagda flugor.

Inte utan att man känner sig en aning avklädd nu när man tömt ur 2 större askar och 2 mindre ur midje väskan. Ja visst Ja! Höll på att glömma att även den gamla snus dosan som jag har mina experiment / test flugor i åkte ner i byrå lådan.

Senast ändrad av Jock Scott; 2012-05-28, 14:54.

Kommentera

Fiskar du i P/T vatten med regelbundna isättningar funkar det säkert. Men i vatten där de hinner gå och bli kinkiga, kommer du säkert sakna något Fiskade mitt i en sjösandskläckning i helgen. Hade tagit några bågar och satt och spanade lite. Såg då en som gick och småpillade i ytan en bit ifrån. Testade med vulgata imitationen som satt på tafsen, men för den här firren var den inte intressant. Bytte då taktik helt och satte på en liten svart rackelhane och då small det direkt. En riktigt fin öring på lite över kilot och som av allt att döma varit med ett tag. Var ju sländor lite överallt, men trots det hade den här riktat in sig på något annat. Tog med den hem och den hade en blandad kompott i magsäcken, men inga sländor. Ibland är det bara märkligt
            Senast ändrad av Wadman; 2012-05-28, 17:17.

Kommentera

Jo, i de vatten där jag fiskar är det en ganska stor omsättning på fisk ( på gott och ont ). Så det är ganska få individer som hinner bli knepiga. Och jag har ju iaf. Fjädermygg och deras puppor att tillgå i så fall att någon sådan firre kommer min väg?

Det du berättar om har jag varit med om vid något tillfälle. Men i bland, så kan det vara en god ide' att bryta mönstret och hänga på en riktig drake till torris då. Som en fiske kompis sade när vi diskuterade detta fenomen vid något tillfälle.

" Lägg upp ett fat med 30 köttbullar och toppa med en fläskkotlett. Gissa vad den hungrige väljer först?"

Eller som du nu gjorde....Hänga på något som är totalt olikt det naturliga urvalet för stunden i färg och form.

Ett annat exempel på en annorlunda och effektiv fluga mot bytes urvalet har jag varit med om i Björka dammen de senaste 2 veckorna. Mycket av Fjädermygg, Brun Vass slända, Bibio ( Hårmygga) och annat godis i och runt vattnet. Men dag tid har Mojomans Nattslända # 12 funkat bäst trots allt. På kvällen däremot så har det varit ett mer logiskt flug val i form av svarta torrflugor #14 och #16. Och alla stora flugor har plötslig blivit kass.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2012-05-28, 19:38.

Kommentera

På lördag smäller start skottet för mitt experiment!

Om firren tjurar? Då ska jag använda min gamla fiske kompis Ramon special knep. Iaf. påstod han att han gjorde så när han fick fisk och jag eller vi andra inte fick något? Men sanningen att säga så var han med all säkerhet skickligare än vi andra på den tiden. Och envis som synden när det gällde att nöta upp en fisk!

Men han påstod att han smög fram till strand kanten och gömde sig bakom en buske. Sedan viskade han: De' e' ( Rolf ) Smedman! Och så ut med flugan och....Glufs! Så satt firren där. Detta sade han med ett poker fejs som Clint Eastwood hade blivit avundsjuk på. Ja, iaf. under några sekunder höll Ramon masken innan han började stor flina vid kaffe elden. Den rackarns pulver gubben!

För er som inte vet vem Rolf Smedman är?

Så är han en fiske kändis, fiske boks författare och en skicklig konsnär. Som tyvärr gick bort alldeles för tidigt. En ödmjuk och mycket vänlig man och en förebild för oss sport fiskare.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2012-05-31, 13:24.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                  På lördag smäller start skottet för mitt experiment!

Om firren tjurar? Då ska jag använda min gamla fiske kompis Ramon special knep. Iaf. påstod han att han gjorde så när han fick fisk och jag eller vi andra inte fick något? Men sanningen att säga så var han med all säkerhet skickligare än vi andra på den tiden. Och envis som synden när det gällde att nöta upp en fisk!

Men han påstod att han smög fram till strand kanten och gömde sig bakom en buske. Sedan viskade han: De' e' ( Rolf ) Smedman! Och så ut med flugan och....Glufs! Så satt firren där. Detta sade han med ett poker fejs som Clint Eastwood hade blivit avundsjuk på. Ja, iaf. under några sekunder höll Ramon masken innan han började stor flina vid kaffe elden. Den rackarns pulver gubben!

För er som inte vet vem Rolf Smedman är?

Så är han en fiske kändis, fiske boks författare och en skicklig konsnär. Som tyvärr gick bort alldeles för tidigt. En ödmjuk och mycket vänlig man och en förebild för oss sport fiskare.
                  Jag testade med: De' e' Jock Scott.., men då slog åskan ner

Kommentera

Då satsade du verkligen på fel kort! Det var väl som att svära i kyrkan det.

Smedman eller Westrin hade nog varit betydligt mer framgångsrikt i så fall?
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-05-31, 13:42.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                    1 svar
                    336 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Okoun
                    av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    134 visningar