Felsök din kastteknik - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Felsök din kastteknik

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Felsök din kastteknik

Tjo!

Hittade den här

An expert diagnoses 32 fly casting problems and explains their solutions Easy-to-read line drawings for each problem and solution "The best teacher of fly casting I have ever known." --Lefty Kreh on Ed Jaworowski. No one analyzes fly casting more thoroughly or presents solutions more clearly than Ed Jaworowski. He demystifies the process. Building on The Cast, his groundbreaking study, Ed here summarizes the four basic principles of casting and presents 32 of the most common problems and how to solve them. Shock waves, line slapping against the rod, line or leader collapsing when casting a heavy fly, problems with wind on distance casts-each problem and remedy is illustrated in precise line drawings and explained in concise text.

Den har verkligen hjälpt mig med mitt kast, är det någon duktig person som kan verifiera informationen i den och kanske t.o.m. göra en sticky?

Skitfiske!

EDIT: förlåt, jag fattade inte att det var en limited preview. Har glott igenom ett par sidor om de fel jag själv har, men nu när jag fortsatte är den spärrad :-(
    Senast ändrad av Gäddmördarn; 2012-05-29, 16:34.

Det bästa man kan göra för att hitta sina fel i kasten är att bli filmad av nån polare, då ser man linbanan och hur man hanterar stickan.
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ett annat sätt att kolla in rätt teknik är denna site. + att slå i sig litet kast terminologi samtidigt.

Men inget slår en levande instruktör. Eller som mojoman föreslår, att filma när man vevar med spöt.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2012-05-29, 20:49.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Grovhugget...

Kolla dina linbågar, stora linbågar = för stor kastsektor
        Vindknutar = för liten kastsektor / för mycket kraft / för ojämn kraftisättning.
        Dålig laddning av spöt = fel timing / tracking (spötoppen går i sidled/höjdled typ som en halv parentes)
        Linan har dålig fart ut från spöt = oprecisa stopp.
        Linan kommer inte så långt som man vill = typ blanda 2-3 valfria punkter från listan ovanför...

Hmm det här kan man ju hålla på med hur länge som helst.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
        0 svar
        149 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Jimmykay  
        Arbetar...
        X