Kaitum flugfiske paradiset hotat ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kaitum flugfiske paradiset hotat !

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kaitum flugfiske paradiset hotat !

Lägger in detta här med eftersom det rör oss flugfiskare lite extra. Gruvorna i kiruna vill utöka sin verksamhet vilket skulle leda till att fiske vattnerna skulle bli lidande. Stora och kända områden skulle ta stor skada om utbyggnaden genomförs. Fiske turismen och lokalbefolkningen som driver diverse vildmarks arrangemang kan förlora stor del av deras näringsverksamhet.

Skriv under namn insamlingen är väl det minsta man kan göra som flugfiskare. Alla vi som flugfiskar drömmer om fina vatten med fin fisk, men om dessa vatten förstörs så kommer drömmen hamna längre bort. Kolla länken nedan (där finns länk till namninsamlingen samt mer info gruvdriften och deras planer)

http://www.fiskesnack.com/forum/show...rna-i-kiruna-!
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Jag är inte flugfiskare men jag skriver gärna på ändå. Inte fan ska hela naturen förstöras för några giriga bolag.

Kommentera

Ja det gäller inte bara flugfiskare, skrev det bara för detta va en avdelning för flugfiske.

Får de igenom detta vet man inte vad nästa steg blir coh vilka företag kommer vilja utvidga sin verksamhet eftersom det är fritt fram och förstöra naturen. Tycker det räcker med alla fördämningar som har fått förstöra många fina vatten och skogspartier runt dom.
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

Skrivit på. Sådant miljö svineri ska stoppas!
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Självklart skriver man under på en sådan sak, annars är man bra korkad.
          Man ska inte låta kortsiktigt tänkande och giriga bolag suga ut och förstöra en plats med så unik natur. Det norrländska fisket är ju internationellt känt. Bättre att satsa på en långsiktigt hållbar turistnäring än kortsiktig rovdrift med katastrofala konsekvenser för ekosystemet.

Man snackar om arbetstillfällen... Ja men vad händer med de nuvarande arbetena inom turistnäringen som möjligtvis försvinner. Och vad händer när gruvbolagen gjort sitt och drar vidare. Jobben? Miljön?

Kommentera

Ingen som tänker på vad LKAB levererar till statskassan då kanske.... i form av vinst fördelat på statens finanser, ca 1miljon ren vinst per timme, till godo för oss alla skattebetalare, finns alltid två sidor, Vattenfall med dess förstöring av våra älvar är ett annat exempel men vem vill vara utan elström i det dagliga livet... mvh
            OBS 1 miljon ren vinst per timme med dagens metallpriser, skämtar inte är påläst faktum är att jag för mindre än två veckor sedan var nere i gruvan...
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Vi kan skaffa jobb inom energibranschen på andra sätt. T.ex. utveckla nya metoder och jobba med det? Vad gäller malmen så får de lösa det på annat sätt tycker jag. Hur stora resurser har jorden egentligen? Vi använder nu 150% av jordens kapacitet - låter det då bra att börja gräva och utvinna än mer?

Kommentera

Då tar du det hela till en nivå över mitt huvud, erkänner detta, för min del ser jag bara siffrorna och vad som i realiteten behövs, ungefär som norsk olja, en naturresurs att exploatera eller välja en annan väg helt enkelt vad gäller framtida liv, du kan ha helt rätt där, i slutänden kommer det bli svårigheter, dock som sagt över mitt huvud erkänner detta mvh
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Påskrivet.
                  A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

tycker det är lite svalt intresse för att stoppa det hela, verkar som många vart inne o kikat här men hur många har skrivit på namn insamlingen ? knappt ökat med 100st sen denna tråd startades.

Är det så att folk inte orkar eller inte bryr sig. Har aldrig varit där själv o flugfiskat men blivit erbjuden att följa med varje år med min moster o hennes gobbe. Man kanske får passa på o åka dit nästa år om det inte är försent.

Många kanske tänker att det är så långt bort inget som rör mig, men saken är att får de igenom sin vilja där kommer fler följa efter, vem vet kanske nästa gruva, skogsmark, åker osv. ligger i dina favvorit fiskevatten, kommer du skriva på namn insamlingen då ?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    153 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X