Skadad fluglina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skadad fluglina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Skadad fluglina

Hej
    Upptäckte en skada på min dyra fluglina idag. Det finns ett djupt hack i coatingen. Själva kärnan verkar vara oskadad.
    Hur gör man för att laga coatingen? Har ni tips på lämpligt lim/lack eller annant?

superlim funkar väl till det mesta men om det fungerar här vet jag inte :P

Kommentera

Har duttat lite Liqisole på när jag har fått liknande skador. Funkar ok.

Kommentera

Tack så mycket för tipsen

Kommentera

vilken lina har du förresten?

Kommentera

Loop OptiStream

Kommentera

Ursprungligen postat av Jasse
              superlim funkar väl till det mesta men om det fungerar här vet jag inte :P
              Jag flugfiskar inte men jag kan berätta att superlim funkar best för limningar som inte är flexibla/böjliga/elastiska, alltså fasta och hårda limningar. Där de två ytorna rör sig inte gentemot varandra. I det fallet tror jag att det skall inte funka bra: limningen skall spricka. Även om det skall spricka osynligt, då kommer vatten in under limningen och kärnan kan "ruttna" eller skadas (jag vet inte om kärnan kan ruttna men jag misstänker att den kan skadas om den står blöt hela tiden).

Kommentera

Ursprungligen postat av CDan guest
                Jag flugfiskar inte men jag kan berätta att superlim funkar best för limningar som inte är flexibla/böjliga/elastiska, alltså fasta och hårda limningar. Där de två ytorna rör sig inte gentemot varandra. I det fallet tror jag att det skall inte funka bra: limningen skall spricka. Även om det skall spricka osynligt, då kommer vatten in under limningen och kärnan kan "ruttna" eller skadas (jag vet inte om kärnan kan ruttna men jag misstänker att den kan skadas om den står blöt hela tiden).
                får väl lita på dig för själv har jag ingen aning :P gav bara ett förslag

Kommentera

har också kört med liquisole eller liknande.. har fungerat bra.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jasse...
                    får väl lita på dig för själv har jag ingen aning :P gav bara ett förslag
                    Jag menar att om man kan lima den skadate delen på coatingen utan att limet "penetrerar" ner till kärnan då kan själva limningen spricka på grund av snabblimet är inte så jätte flexibel. Och då kan vatten komma in i coatingen och det kan kärnan ta skada. Om man "dränker" kärnan i lim (alltså att man droppar mkt lim på den skadade delen) då den delen blir så styv att man får problem med linuplägningen och när man skulle kasta. Alla fibrer i kärnan blir sammanlimade, och jag inbilar mig att det är inte bra.

Min tanke är att i det fallet skulle behöva ett "mjuk" och följsamt lim.

Annars ditt förslag är mkt bra när man skulle lima samman saker som böjs inte så mkt eller inte alls. Jag också använder snabblim i många situationer.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    149 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X