Flugor till sommaraborre? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugor till sommaraborre?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugor till sommaraborre?

Hej!

Tänkte flugfiska lite efter abborre i insjö. Vilka flugor är att föredra?

Funderar över fiskimitationer av olika slag, även wolly bugger svart, rosa?
    Tar borren på torrisar?

Vad tror ni?

// Calle

abborren är en rovfisk, så tror att alla flugor fungerar i princip och ja den tar på torr fluga då den är uppe vid ytan och jagar.

Tiden då man spinnfiska borre hade man ofta framgång med "irritations" färger, gul, röd, orange, vit osv. Tror de samma gäller med flugvalet är de en tillräckligt irriterande färg hugger den. Brukar jämföra borren med tjuren i tjurfäktning. Hittar du en bra färg för just vattnet så är det enda som borren ser är just din fluga med irritations färgen.
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Funkar väl med det mesta i streamerväg, men nobblers är kanon. Till ytfisket mindre poppers. Flugor.se säljer några riktigt schyssta minipoppers. Går de vid botten är även boobies effektivt. Färgval varierar från sjö till sjö. Borren på fotot tog jag på en booby för ett par veckor sedan.
      Bifogade filer

Kommentera

Poppers och Nobbler. Testa gul och röd.

Men ett toby 7-10 gram med Ultra spinn är också effektivt. Färg beror lite på sjö. Grön/gul glittrande var kanonfärg senast jag var ute. Enda färg de gick efter i den sjön. Hade Abborre efter på varje kast. Bytte jag färg ingen fisk efter.

Man får prova sig fram ha lite olika färger. grön/gul, svar/orange, koppar, silver osv.

Toby funkar nästan till all fiske!

Denna färg

Senast ändrad av Silverfisk; 2012-07-03, 20:07.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
        29 svar
        3 176 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg s1lvertungas  
        Arbetar...
        X