Nybörjare flugfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare flugfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjare flugfiske

Hej allihop,

Jag har nyligen börjat med flugfiske och är en bit framåt när det gäller att kasta med fluga.
    Mina funderingar är hur och när man ska fiska med de olika flugorna. Dvs torrflugor, våtflugor, nymfer, streamers etc.

Jag är främst ute efter regnbåge och öring.

Väldigt tacksam för svar!

Mvh Christian

torrfluga - Låt den ligga på ytan och vänta på att fisk tar den, långsamhemtagning med 5cm med små pauser
    våtflugor, nymfer, streamers - varierad hemtagning, korta långa drag, beroende på vattentemp, varm långsamt kallt lite snabbare

Lite generellt bara, men kika ute i naturen på de olika djuren hur de rör sig så får du en uppfattning hur snabbt flugan ska tas hem, tex dagsländor sitter oftast på ytan. Medans nattsländor glider fram och bildar en liten plog. Stremers som ska efterlikna fiskar tas hem som små fiskar osv osv
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Man tackar så mycket för informationen. Det är en bra grund till hur man ska göra.

Kommentera

Om en fisk "anfaller" flugan vid hemtagning stanna inte upp då utan fortsätt ta hem flugan. Flera tillfällen har samma fisk försökt ta flugan flera gången när man tagit hem en torrfluga
        FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
        SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Kan lägga till "dead drift" med små flugor #16 och #18 typ Fjädermyggor, Fjädeermygg puppor och sådana små kryp. Då låter du vind eller vågor fiska flugan åt dig medan du bara försöker att hålla så god kontakt med flugan som du bara kan.
          Idealet för detta slags fiske är sido vind. Då lägger du ut flugan från det håll det blåser och driftar den sidledes över det ställe där du vill fiska av?

Blåser det inte? Då får du flytta flugan ett par cm i taget med en lång paus mellan dessa förflyttningar.

Nattsländor typ E12, Streaking Caddis etc. flyttar du snabbt med dm - 15 cm långa, enstaka drag med en kort paus mellan dragen så att flugan plogar ytan litet.

Land insekter, typ Getingar, Gräshoppor, Harkrankar Skalbaggar och Myror fiskar du mycket sakta. Detta eftersom sådana insekter är usla simmare. Helst, så ska du försöka att få sådana flugor att bara slå ut litet ringar på vattnet kring sig litet då och då.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-11, 09:44.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack för tipsen än en gång. Sedan undrar jag hur man vet när insekter kläcker och inte kläcker osv..

Kommentera

Oj! Det blir en smärre novell det. Och diffar från norr till söder dessutom.

Men man kan säga att de som kläcker först och slutar kläcka sist är Fjädermyggan och Bäcksländan.

När det gäller dagsländors kläckningar? Så kan jag rekommendera denna inplastade fält handbok. Innehåller allt du behöver veta om dagsländorna här i landet: http://www.settern.se/dagsl%C3%83%C2...tten-p-63.html

Här finns en del att läsa också: http://www.rackelhanen.se/swe/entomolo.html

Ett tips kan jag ge dig. När du kommer till ett vatten? Ta dig tid att kika vid strand kanten och ut över vattnet och försök få fram vilken insekt som det är mest av för stunden? Sedan så får du försöka rota rätt på en fluga i dina askar som i form, färg och storlek liknar denna insekt så mycket som möjligt.

Kan du inte komma på någon sådan insekt? Börja alltid med små och svarta torrisar.
              Ibland, kan även raka motsatsen fungera. Dvs. en stor s.k. "Attraktor torrfluga" typ en streaking Caddis exempelvis i storlek 10 eller 12. Eller en av Wulff flugorna i stor storlek och fiska den så att den plogar. Huvudsaken är att torrflugan är stor och syns bra.

Sådana attraktor torrflugor, kan locka upp fisk från rätt stora djup ibland även när det inte vakar alls.
              Firren, har bra koll på vad som händer uppe på ytan även när den står en bra bit ned. Ju djupare den står? Ju större sikt fönster vid ytan har fisken.

Eller helt enkelt slänga på en nymf och fiska litet djupare om det vakar dåligt?
              Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-11, 17:46.

Kommentera

Tack till båda två, jag är väldigt tacksam för det ni skrivit om. Nu gäller det bara för mig att läsa böcker och ta till mig informationen så snabbt som möjligt!

Kommentera

Tänkte bara tillägga att det fina i kråksången med Kenneth Boströms bok "Dagsländor i Öring vatten" Är att den är tillräckligt liten för att gå ned i västen eller fiske väskan. Och som sagt, alla sidor är inplastade. Så att du kan ta med dig den på fiske turerna.

Varsågod.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                  1 svar
                  347 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Okoun
                  av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                  0 svar
                  146 visningar