Ofrivilliga knutar ... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ofrivilliga knutar ...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ofrivilliga knutar ...

Hej.

Min första flugfiskesäsong går sådär. Jag tycker att kastandet ändå går förhållandevis bra. Får hyfsad fart på linan och längd på kasten och lina/tafs sträcker oftast ut som den ska utan att det bombar, raspar till eller plaskar i ytan. Emellanåt har jag dock problem med att tafsen slår knut på sig själv, eller att flugan fastnar i linan eller spötoppen. Ofta sker det precis när jag ska lägga ut, när allt har känts bra och man har fått god fart på linan. Med vissa flugor upplever jag att detta händer oftare. Exempelvis upplever jag att små goldheadnymfer, typ haröra som jag kör mycket med är enklare att kasta med än torrflugor (och lite större streamers. Men uppenbart gör jag väl någonting galet när jag kastar - för det är väl inte meningen att man ska behöva byta slittafs efter varje fisketur bara för att det är en eller två knutar på den varje gång? Idag satte jag även en fluga i en näckros och tafsen brast i en av dessa ofrivilliga knutar. Jag märker alltså att tafsens brottstyrka försämras markant så detta problem måste minimeras.

Lite tips för att få bukt med det här? Förutom kasttekniska fel funderar jag på om tafslängden behöver justeras utifrån vilka flugor jag väljer kanske?

Mvh,
    Ganon

Edit: Hittade bra info på flugspon.se. Variera avståndet mellan arm och kropp i bak- och framkasten alltså - det har jag inte tänkt på. Eventuellt kan det även vara så att jag har för mycket lina ute i förhållande till min skicklighetsnivå. Har ibland känt att jag inte har haft möjlighet att sträcka ut linan i bakkasten.
    Senast ändrad av Ganon; 2012-08-07, 23:31.

hade samma problem förut att man fick vindknutar på tafsen, det finns flera anledningar till att man får dessa. Men i ditt fall kan det vara samma problem som jag hade. Vid utkastet tog man i lite extra för att få ut mer lina, vilket resulterade att linbågen kolapsade och blev en vindknut på tafsen. Sen fick jag samma problem igen lite senare men detta berodde på timingen, jag väntade inte tilräkligt länge i bakkastet när man fick ut mer lina.

Ett bra tips när man har problem med kasten är att be någon polare filma dig när du kastar. Då kan du titta på filmen hemma och se vad du gör för fel. Funkade kanon i mitt fall, samt att man hittade andra småfel i tekniken som korrigerades.

Sen angående knutarna på tafsen, kolla tafsen varje gång du får ett litet trassel eller linan kör ihop sig. Tappat en skaplig fisk pga vindknut o det gör jag inte igen. Kände bara ett kraftigt hugg och tafsen av 1 sekund senare. Provdra knutarna så märker du hur lätt de brister, inte alla knutar men de flesta
    Senast ändrad av mojoman; 2012-08-08, 06:31.
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Som Mojoman säger så tror jag också att du tar i lite extra i leveranskastet.
      Spötoppen styr hur linan går i luften. Om linjen mellan bakre och främre stopp är helt rak så får du underbart fina loopar. Då har du jämn acceleration.
      När du tar i extra i leveranskastet så dippar spötoppen mitt i kastet och drar ner linan under sig själv så att säga. Och du får en knut.

En bra övning är att prova att ta i så lite som möjligt under kastet.
      Börja normalt men försök sen ta i mindre och mindre. Linan ska såklart fortfarande hållas i luften.
      Man blir förvånad över hur lite kraft som behövs för att kasta...
      När du minskat ner på kraften så fokuserar du på tydliga distinkta stopp. Kvaliteten på stoppen avgör hur bra kasten blir.

Nu kanske det här är gammal skåpmat för dig men kanske hjälper det i så fall någon annan i liknande sits.

Kommentera

Tack för tipsen och ja, det är bara att öva och öva. Jag har en kompis som också har startat precis och det är betydligt enklare att se vad den andre gör för fel så det där med filma är ju ett bra tips. Stod förresten i hallen med rullfästdelen framför spegeln nyss och drog nästan ner taklampan .... Vid vattnet har jag märkt att koncentration är A och O i det stadiet jag befinner mig i nu, när tekniken inte sitter naturligt. Man märker när man gör rätt, men så fort man börjar fundera över annat, typ om det finns fisk i sjön och liknande, så blir kasten fladdriga. Hur som helst har jag nog aldrig hittat någon sysselsättning eller något studieobjekt som har varit så stimulerande att grotta ner sig i som flugfisket. Känner att mina vanliga studier kan komma att bli lidande i höst ...

Kommentera

Ja, det är det som är problemet med att försöka kombinera kast övningar med fiske. Du förlorar fokus på kast tekniken så fort en fisk vakar t.ex. Tillbringa mer tid på en gräsmatta när du övar kast så ska du se att det snabbt blir bättre. Och att video filma övningarna är en mycket god ide'.

Inte så dumt att kontakta din lokala fiske klubb heller och höra dig för om kast kurs? Det är bra mycket bättre med en närvarande kast instruktör än DVD och video klipp på You Tube.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2012-08-08, 21:18.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
          29 svar
          3 268 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg s1lvertungas  
          Arbetar...
          X