Ny i flugfiske träsket, alla tips och trix är välkomna! Spec. om regnbågsfiske! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny i flugfiske träsket, alla tips och trix är välkomna! Spec. om regnbågsfiske!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ny i flugfiske träsket, alla tips och trix är välkomna! Spec. om regnbågsfiske!

Hallåj alla flugfiskare!
    Har äntligen köpt mitt första flugspö och lärt mig kasta någorlunda. Spöet är ett sett från ''Keeper'', inget värsting sett, med det duger nog för mig. Har hittills prövat på att fiske röding och regnbåge, vilket jag tror spöet lämpar sig bäst för.

Har ni några tips till en nybörjare, hur får jag regnbågen att hugga? Hur ska jag göra när det hugger? Vilka flugor funkar bäst på regnbåge? Vad för olika tillbehör behöver jag? Som sagt, alla tips är välkomna, inte bara angående mina frågor! Är helt ny, hade aldrig hållit i ett flugspö innan jag köpte mitt.

För övrigt ett roligt set att fiska på, lite utmaning

Tack på förhand & skitfiske på er! / AbbeE

rengbågen hugger när flugan ligger i vattnet och fiskas hem på rätt sätt, allt beror på vilken fluga du använder

När det hugger, så håller du i linan med handen som du håller spöt och gör ett mothugg

Flugor som fungerar bäst till regnbåge varierar från pöl till pöl, nattsländor, flicksländenymfer, wooly bugger och geting brukar vara klassiska

Tillbehörssidan är individuell men vissa saker är bra att ha, håv, peang, linklippare, tafsmaterial, solglasögon (polariserade, för att se flugan bättre i vattnet samt skydda ögonen), flytmedel för torrflugor, hatt/keps (för att slippa kroka skallen).......
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Hej!

Ja, Keeper setet är ju en bra start.

Så här års är det ju olika torrflugor och nymfer som det handlar om i första hand.

Torra Fjädermygg imitationer typ Griffiths Gnat, storlek 16 är alltid värd att pröva liksom små svarta torrflugor i samma storlek. Då på tafs med 0.16 eller 0.15 tafs spets. Annars brukar Streaking Caddis, E 12 och Super puppan ( Nattslände imitationer ) vara värt ett försök också.

Fjäder mygg imitationer, ska fiskas mycket, mycket sakta. Helst bara driva omkring med vågornas och vindens hjälp. Medan du försöker att ha så sträkt lina och tafs du kan.? Den metoden kallas för " Dead drift". Om det inte blåser alls? Då får du flytta Fjädermyggan själv mycket sakta och bara någon cm i taget med en ganska lång paus emellan.

Nattsländor, fiskas mer aktivt. Dem ska du fiska med 15 - 20 cm långa drag så att flugan plogar litet i ytan.

Annars, så kan du fiska de flesta andra torrflugor genom att flytta dem 5 - 10 cm i taget och bara en 5 - 10 sekunders paus mellan förflyttningarna.

Litet längre fram i september är det väl värt att också pröva land insekter. typ torra Getingar # 14, Myror # 14 och #16 och skalbagge imitationer. # 12 och 14. Tänk på att land insekter är usla simmare. Så att du ska fiska dessa mycket sakta. Nattslände imitationerna är fortfarande bra då och liksom Fjädermyggor och små svarta torrflugor.

Bara hasa Getingen, Myran eller Skalbaggen ca. 5 cm. i taget med en längre paus på runt 15 sekunder mellan förflyttningarna.

Nymfer kan du generellt sett fiska med 5 st mycket korta knyckar i en serie och sedan en kort paus så att nymfen får sjunka ned någon dm innan du påbörjar en ny serie knyckar.

Undantaget, är stora nymfer som Montana nymfen. Dessa fiskar du med 30 - 50 cm enstaka långa drag. och inte allt för fort.

När det är mycket sent ( liksom också tidigt på säsongen ). Så får du plocka fram sjunk linan och fiska streamer flugor djupt. Gärna färg starka sådana då. Fiskas som Montana nymfen. Men här kan du experimentera en del med intagnings hastigheten.

När vattnet överstiger Regnbågens maximala trivsel temperatur = 15 C+? Då får man fiska flugorna sakta. Dag tid, lönar sig oftast att söka fisken i de djupaste delarna av vattnet. Framåt kvällen, så är små, mörka torrflugor och dito ytligt fiskade nymfer bäst. Även de fiskade sakta.

När du kommer ned till ditt fiske vatten. Ta dig tid och försök komma underfund med vilken insekt det verkar att finnas mest av vid och ut över vattnet? Välj fluga där efter. Blir du osäker på torrfluge valet? Ta en Fjädermygga eller en svart liten rackare till att börja med.

Vakar det dåligt eller inte alls? Häng på en nymf eller en streamer.

Lägg aldrig flugan mitt i ett vak. Om det inte är på när distans = 5 - 10 m. Lägg annars hellre din fluga 2 - 3 m vid sidan om vak ringarna. Fisken har sedan den vakat och innan du har nått ut med flugan hunnit flytta sig en bit. Sedan får man ju bara hoppas på att fisken har gått åt samma håll?

Fisk som vakar lugnt och stilla är bra. Fisk som tok hoppar hugger mycket sällan. Sådan hoppande fisk är stressad av någon anledning?

Litet bra flugor för Put & Take fisket:

Torrflugor.
      _________

Adams. #12 och 14.

E 12. #12 och 14.

Blue Dun. # 14 och 16.

Black Gnat. # 12, 14 och 16. En svart Klinkhammer i dessa storlekar funkar också.

Griffiths Gnat. # 14 och 16.

Geting. # 14.

Myra. Svart och röd. # 14 och 16.

Brun F - Fly. # 12 och 14.

Gul / Grön Klinkhammer. # 12. Imiterar en kläckande Sjösand slända. Vilken brukar dyka upp i maj till början av Juni.

Skalbagge. Svart eller brun. # 12 och 14.

Streaking Caddis. #12 och #14.

Super puppan. # 12 och 14. Gul / svart och brun / beige, är bra färger på denna fluga.

Nymfer.
      _______

Black and Peacock Spider. # 12, 14 och 16.

Haröre nymfen. # 12, 14 och 16.

Husmask. # 10 och #12. ( Nattslände larv. Fiskas sakta efter botten. )

Nattslände puppa. # 12 och 14.

Flickslände nymf. # 14.

Någon mörkt grön nymf i storlek #12. Sjössand slände nymf ).

Någon mindre svart nymf. # 12 och 14.

Pheasant Tail Nymph. # 12, 14 och 16.

Montana nymfen. # 8

Fjädermygg puppa. Svart och röd variant. # 14 och 16. Fiskas hängande i yt filmen. och lika sakta som den torra Fjädermyggan. Du impregnerar bara tofsen ( gälarna ) vid huvudet med torr fluge impregneringen.

Streamers
      _________

Mickey Finn.

Gul Marabou Muddler.

Zonker. Orange och en vit variant.

Masken. Röd och magenta färgad.

HN Fritz Cat Whisker. Gul / vit eller rosa / vit.

Svart Wooly Bugger.

Viva. Svart med gul eller röd stjärt.

Samtliga dessa i storlek 8.

Mer kommer nedan.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2012-08-08, 12:35.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Till de tillbehör mojoman har listat kan man lägga till:

Flug väst eller en midje väska att förvara dina grejor i.

2 - 3 retraktorer / pin on reels som håller reda på din peang t.ex.

Håv magnet till håven som du sätter i D ringen vid kragen på västen eller i nack bandet på midjeväskan om sådan finns?
        Underlättar transport och hand havande av håven.

Priest att bonka fisken med.

En liten LED lampa med böjlig hals och clips för att fästa lampan i västen med är aldrig fel att ha.

Ett penn format krok bryne.

En slag tålig termometer.

Loon Aquel, är en bra torrfluge impregnering.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2012-08-08, 12:14.

Kommentera

Okej, ska kika igenom allt när jag kommer hem! Tack så mycket! Har en liten fråga bara, när fisken hugger, ska jag vänta lite med mothugget eller ska jag smälla på direkt när jag ser att fisken kommer upp i ytan och tar flugan?

Kommentera

Är det fråga om torrfluge fiske? Då ska du ha ett 1 - 2 sekunders fördröjning innan du lyfter spöt. Gäller att ha is i magen. Vid nymf och streamer fiske, kan du dra direkt när du känner att fisk är på flugan.

Tips. träna torrfluge mot hugg på Mört och Löja. De spottar ut flugan snabbare än en någon båge eller Öring gör.

Varsågod.

P.s. När du fiskar nymf straxt under ytan? Titta inte på vattnet där nymfen är. Titta 1 - 2 m bakom flugan ca. Då är du bättre förberedd när vatten plogen kommer!
            Senast ändrad av Jock Scott; 2012-08-08, 15:30.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
              Är det fråga om torrfluge fiske? Då ska du ha ett 1 - 2 sekunders fördröjning innan du lyfter spöt. Gäller att ha is i magen. Vid nymf och streamer fiske, kan du dra direkt när du känner att fisk är på flugan.

Tips. träna torrfluge mot hugg på Mört och Löja. De spottar ut flugan snabbare än en någon båge eller Öring gör.

Varsågod.

P.s. När du fiskar nymf straxt under ytan? Titta inte på vattnet där nymfen är. Titta 1 - 2 m bakom flugan ca. Då är du bättre förberedd när vatten plogen kommer!
              Okej! tack så mycket

Kommentera

Varsågod.

Kommentera

i somras när man fiska efter vild öring och röding behövde man inte vänta, gjorde det i början men då kroka man dom djupt i svalget. Är det vild fisk hugg direkt och sätt kroken i mungipan på dom. Jag missar hellre några fiskar än att kroka dom illa. Men detta gör jag för att jag kör C&R (catch & release) stenhårt när det gäller vild fisk. P&T spelar mindre roll där tar jag matfisk varje gång där vänta jag lite
                  FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                  SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
                  29 svar
                  3 170 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg s1lvertungas  
                  Arbetar...
                  X