Oktoberfiske efter öring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Oktoberfiske efter öring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
    streamer = spinnfiske med flugutrustning

Då måste fiske med äggimitation vara lika med powerbait metare med flugutrustning
    he he he Visst har du en poäng där om äggimitation och powerbait.

Visst har du rätt med det här med streamers. Det är inte så att jag dömer ut det, jag personligen är ingen streamerfiskare. Men jag förstår nödvändigheten av dem ibland. Ibland om man över huvud taget ska ha någon chans på större fisk så är streamer det enda tänkbara, hur mycket man än tycker om nymfer och torrisar.

Även om jag inte är ett fan av streamer så brukar det för det mesta alltid följa med åtminstone en liten ask med Wolly bugger (för säkerhet skull).

Det här med flugfiske får inte bli någon snobbig prestige där vissa flugor är för mer än andra. Ibland kan jag komma på mig själv vara snubblande nära tröskeln till ett sådant tänkande. Aja baja säger jag då till mig själv. I grund och botten vill vi alla samma sak om vi så använder torrisar, nymfer, streamer, mask eller spinnare. Vi vill få fisk och njuta av den avkoppling/kick fisket ger oss.

Kommentera

Tycker inte man behöver se det som "snobbig prestige". Är det inte lite mer njutning i att lura en vakande storöring på en liten dagsländeimitation med ett perfekt uppströms kast än att ta en liknande fisk på stora streamers i djupt, strömt vatten och tung utrustning? Det tycker iaf jag. Men självklart ska det inte gå till överdrift, i grund och botten handlar det ju om att fånga fisk och alla metoder fungerar :-)
      Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Ursprungligen postat av Vidar Visa inlägg
        Jag brukar köpa mitt flugbindningsmaterial på Mistpool men jag lyckas inte hitta materialet för romkorns flugan. Eller är jag blind?
        Nej, du är inte blind. Eller så är vi det båda 2?

Men Capricorn har ju egg yarn.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ibland krävs det ju en riktigt bra dagsländeimitation för att få den där storöringen att hugga. Finns ju vatten där inget annat funkar än bra imitationer. Brukar väl försöka få till mitt fiske så effektivt som möjligt och inbegriper det sjunken och streamers, så kör jag med det. Fast visst har man favoritmetoder och fisk på torrisar är väl svårslaget. Även popperfisket med de explosiva huggen är ju grymt häftigt och lockar ju ofta även upp de större exemplaren. Är väl bara kul att vi väljer att fiska på olika sätt, men går det till överdrift tycker jag väl det är mer skrattretande än snobbigt

Kommentera

Det är nästan lite irroniskt...

Här har man idag skrivit om att man inte är någon streamerfiskare och knappt rör dem i flugasken. Många ligger helt orörda.
            Så tog jag cykeln nu ikväll och drog ned till ån för att bl.a. testa mina nyköpta vadare. Fisken var i farten såg jag. Jag satte som brukligt så här vi denna årstid på en nymf och körde på utan någon som helst känning. Då stannade jag upp och observerade vattnet och insåg att de flesta nog var på jakt efter småfisk. Då satte jag på en svart Wolly Bugger (hade några wolly bugger med mig) och pang satt det en på närmare 2 kg. En härlig fight i strömmen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Vidar Visa inlägg
              Det är nästan lite irroniskt...

Här har man idag skrivit om att man inte är någon streamerfiskare och knappt rör dem i flugasken. Många ligger helt orörda.
              Så tog jag cykeln nu ikväll och drog ned till ån för att bl.a. testa mina nyköpta vadare. Fisken var i farten såg jag. Jag satte som brukligt så här vi denna årstid på en nymf och körde på utan någon som helst känning. Då stannade jag upp och observerade vattnet och insåg att de flesta nog var på jakt efter småfisk. Då satte jag på en svart Wolly Bugger (hade några wolly bugger med mig) och pang satt det en på närmare 2 kg. En härlig fight i strömmen.
              Gratulerar till firren och välkommen in i streamervärlden

Kommentera

Jag erkänner mig besegrad
                Ha ha ha det lär nog bli en hel del streamers i höst får jag en obehaglig känsla av.

Kommentera

Grattis till en fin firre! Och man kan ju framhålla att en Wooly Bugger....Iaf. i svart eller brunt är en Igel imitation. Det var ju flugans skapares ide' med den. Orange W.B.? En Igel på droger.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2012-09-18, 19:29.
                  What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ja det har du ju rätt i Scott. Då kan jag nog pusta ut och fiska med Wolly Bugger med hedern i behåll.

Kommentera

Alla streamers fisken tar liknar nog något ätbart som lever i vattnet, åtminstone i fiskens ögon Då får du testa masken nästa pass då Vidar. Kolla bara att du har plats i frysen för den är ruggigt effektiv

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                      0 svar
                      149 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jimmykay  
                      Arbetar...
                      X