Oktoberfiske efter öring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Oktoberfiske efter öring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Oktoberfiske efter öring

Ja som rubriken lyder, oktoberfiske efter öring i strömmande vatten. I många vatten så blir ju öringen fredad från och med september (vilket har sin poäng). Men så har vi ju de vatten där det är fritt fiske året runt.

Hur är era erfarenheter av flugfisket i oktober-november efter öring i strömmande vatten?

Finns det strömvatten ( förutom P/T ) där öringen inte har sin fredningsperiod? Tom i Baltak med isatt öring är den ju fredad 1 okt,-30 nov,. Tycker gott man kan låta bli att fiska den vilda öringen under lekperioden.

Kommentera

Hemma i ån har vi öring, men den är inplanterad och fiske tillåtet året runt förutom ca en månad innan premiär på våren.

Sedan känner jag till ett annat vatten med stationär öring och där det är tillåtet att fiska året runt, vilket jag tyckjer är helt uppåt väggarna då den öringstammen är liten och skör.

Kommentera

Fiska nymf eller våt fluga med sjunk lina efter botten i de djupare höljorna är mitt tips.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
          Fiska nymf eller våt fluga med sjunk lina efter botten i de djupare höljorna är mitt tips.
          Jo nymfer är vad som gäller, men även streamers. Mycket liv ovanför ytan är det inte. Men jag har aldrig varit något fan av streamers, utan kör med nymfer/våtisar.
          Tycker oktober är en vacker månad att fiska i med de färgsprakande löven på träden och som faller ned mot marken.

Det ska erkännas att jag faktiskt så sent som igår satte på en streamer i en P&T sjö. Helt enkelt för att jag till slut blev så "desperat" efter att ha provat ett gäng nymfer och fjädermygg.
          Senast ändrad av Haspelmannen; 2012-09-17, 17:39.

Kommentera

Visst är oktober en jätte fin fiske månad med sin kyliga, friska luft. Och i synnerhet när vattnet ligger blankt och solen skiner + höst färgerna du nämnde.

Streamers, fiskar jag bara då jag är absolut tvungen. För mycket tycke av "spinn fiske med flug utrustning" i min bok.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2012-09-17, 17:56.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Testa med en foambagge. Funkar ju ofta i de mindre åarna. Annars är ju checknymfer/äggflugor riktigt effektivt om det strömmar på lite.

Kommentera

Visst är oktober en jätte fin fiske månad med sin kyliga, friska luft. Och i synnerhet när vattnet ligger blankt och solen skiner + höst färgerna du nämnde.

Streamers, fiskar jag bara då jag är absolut tvungen. För mycket tycke av "spinn fiske med flug utrustning" i min bok.
                Håller med dig om att streamers är som spinnfiske med flugutrustning. Men det är jag det.
                Här om dagen tog jag faktiskt ett spinnspö i handen och gjorde några kast. Kände mig som ett UFO och insåg att jag blivit en rakt igenom obotlig flugfiskefanatiker.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
                  Testa med en foambagge. Funkar ju ofta i de mindre åarna. Annars är ju checknymfer/äggflugor riktigt effektivt om det strömmar på lite.
                  De där äggflugorna har jag läst om men faktiskt aldrig provat. Kanske ska testa nu i höst.

Kommentera

Är det naturliga vatten med mycket småfisk, så är ju fisk imitationer riktigt effektiva och ibland det enda som funkar. Blir ju dessutom ofta grymma smällar på streamers.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    153 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X