Oktoberfiske efter öring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Oktoberfiske efter öring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Köp litet egg yarn och sno ihop ett gäng i så fall?

What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
      Är det naturliga vatten med mycket småfisk, så är ju fisk imitationer riktigt effektiva och ibland det enda som funkar. Blir ju dessutom ofta grymma smällar på streamers.
      Förvisso har du rätt i det. Men jag har fiskat så jäkla mycket med streamers i mina dagar efter båge och Öring att jag har ledsnat litet på det hela.

Nu mer är det bara det mycket sena och det mycket tidiga fisket på säsongen som gör att jag rotar fram streamer asken. Det senare mest för att kurera vinterns fiske klåda.

Men jag föraktar absolut inte på något vis andra fiskare som gärna fiskar streamer för det ska det sägas.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2012-09-17, 18:25.

Kommentera

Tack för tipset.
        Eller så köper jag ett gäng på flugor.se

Kommentera

Varsågod.

Kommentera

Vilken krokstorlek är lämplig för romkorns flugorna tycker du?
            På flugor.se såg jag att det var stl 8 och tycker det känns lite stort. Men jag kanske har fel?

Såg en bindbeskrivning på tuben precis och det verkar ju vara bland de lättaste flugorna att binda. Blev faktiskt riktigt nyfiken och sugen på att testa dessa imitationer nu.

Kommentera

Jo, # 8 låter litet i det biffigaste laget. # 10 eller # 12 låter mer sansat tycker jag.
              Chatreuse och orange, kan jag tänka mig är bra färger på garnet.

Du kan ju också testa med "Jokern".

Bara en fet och cigarr formad hjorthårs kropp på vanlig flug krok # 10. Med en marabou tag till stjärt på ca 1 cm längd. Ruskig på bågen iaf. Klipp kroppen ganska flat på under sidan.

Fiskas på 1 m rak tafs och sjunk lina. Precis som Booby nymfen.

Inte helt fel att binda den med 2/3 gult Hjort hår och den främre 3:e delen mörkt dito hår. Gul eller röd tag. Tog förresten en P&T Öring 1.8 kg på en sådan på hösten för 3 år sedan.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2012-09-17, 18:58.

Kommentera

Jag brukar köpa mitt flugbindningsmaterial på Mistpool men jag lyckas inte hitta materialet för romkorns flugan. Eller är jag blind?

Kommentera

Köp ett par masken också! Den bästa streamern av alla
                  sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av diedose Visa inlägg
                    Köp ett par masken också! Den bästa streamern av alla
                    Jag har ett par masken i streamerasken, oanvända som så många andra av mina streamers.

Kommentera

streamer = spinnfiske med flugutrustning

Då måste fiske med äggimitation vara lika med powerbait metare med flugutrustning

Vill man få fisk på fluga måste man vara flexibel, sen om man inte gillar att använda vissa sorter av flugor upp till var och en. Själv gillar jag torrfluge fisket mest men ibland får man anpassa sig. Stora öringar jagar oftast småfisk och då funkar inte en torris vid ytan (fick själv erfara detta i sommar, då svor jag att jag sldrig mer skulle lämna streamer asken hemma)

Tycker att du ska låta bli att fiska öring under denna tid då de leker oavsett om det är i plnaterat eller inte, vem vet kanske den planterade förökar sig med. Finns andra fiskar man fluga på hösten, tex gädda men då är det streamer som gäller. Kan garantera att detta är kul, håller själv på och fixar utrsutningen inför nästa gäddfajt
                      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                      1 svar
                      335 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Okoun
                      av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                      0 svar
                      133 visningar