Dagsländor i slutet av september - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dagsländor i slutet av september

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dagsländor i slutet av september

Var ute i ån hemma nu i dag. Såg något enstaka vak. Sparsamt med insekter ovanför ytan, lite bäcksländor och en och annan nattslända. Men så såg jag även en del små dagsländor som jag bedömde i storlek runt 18. Nu är jag rätt dålig på att artbestämma insekter så jag vet inte vad för typ av dagslända det var. Men det var nog inte de fisken vakade på i alla fall... tror jag.

Men i alla fall...
    Det mest frustrerande denna dag var en fisk (regnbåge) som gick upp och vakade i perioder och som jag inte kunde nå. Jag försökte verkligen och vadade ut så gott jag kunde och så långt ut jag vågade. Men hur jag än försökte så fattades det 1-2 m för att nå fisken.
    Till slut vara det bara att ge upp och erkänna sig besegrad för denna gång.

Svårt att säga vilken dagslända det handlade om när man inte har färg och antalet stjärt spröt? Du får skaffa Kenneth Boströms, med inplastade sidor fält handbok "Dagsländor i Öring vatten". Och kanske försöka fota ett ex. av den där sländan?

Förutom fina foton och art beskrivningar. Så innehåller boken kläcknings tabeller för hela landet och bind beskrivningar på imitationer.

Ibland, luras man att tro att fisken tar torrt, när den i själva verket äter nymfer som är på väg att kläckas. Blev super frustrerad några gånger i början av karriären när jag inte hittade rätt torrfluga och innan jag förstod hur det låg till. Vak typen, lurade mig att tro att fisken åt små insekter på ytan och inte precis under den.

Ack ja! De där försmädliga, få metrarna som man saknar i kast kapacitet för att kunna nå firren. Hur många gånger har man inte varit med om det?
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-09-23, 18:04.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Små dagsländor såhär års borde vara åsländan som gör sina sista ryck innan vintern, även känd som beatis. Googla på beatis så kanske du hittar din fluga
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Såg den lille rackaren ut så här?

Då har mojoman rätt. Tänkte inte självt på att Åsländan kan vara sen också.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2012-09-23, 18:13.

Kommentera

Där har vi den, Åsländan.

Jag körde enbart med nymfer idag då jag lämnade torrisarna hemma. Misstänkte att de tog mest sådant. Men det hjälpte som sagt inte. Kastade till och med längre än vad som är rekommenderat vid nymf fiske för att försöka nå fisken jag såg. Det enda jag fick var bottennapp och grönsaker på kroken.

Visst har du rätt Jock att man ibland kan luras att tro fisken tar insekter på ytan när den egentligen tar precis under. Men med ett tränat öga kan man många gånger se skillnaden.

Kommentera

bara att lägga ut en brunfärgad klinkhammer, brukar fungera både då de tar torrt och under ytan
            FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
            SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
              bara att lägga ut en brunfärgad klinkhammer, brukar fungera både då de tar torrt och under ytan
              Åh dessa klinkhammers som alla pratar om.

Ska i ärlighetens namn erkänna att jag under hela mitt flugfiskeliv aldrig har ägt en klinkhammer trots hur ofta man hört att den är bra. Kanske dags att införskaffa/binda sig ett gäng sådana nu då.

Kommentera

Klinkisar ska man ha ett antal. Binds på böjd krok typ Kamasan B 100 exempelvis.

Tänk bara på att du inte ska impregnera bakkroppen. Den ska doppa ned under ytan.

Kommentera

Den här video kanske svaret till din fråga,

Kommentera

Tjena Mickefinn! Det var ett tag sedan man såg dig här. Kul att du dyker upp igen.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
                    29 svar
                    3 287 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg s1lvertungas  
                    Arbetar...
                    X