Bulsjöån och Silverån - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bulsjöån och Silverån

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bulsjöån och Silverån

Har varit ganska frånvarande här på forumet. Jag har väl legat i någon sorts vinterdvala eller liknande.

Men nu är det februari och det börjar rycka lite i kroppen. Flugdåren i mig börja vakna till liv och planerar inför den kommande säsongen.

Jag kom aldrig iväg speciellt långt förra året, utan hade mest tid och möjlighet att röra mig runt där jag bor med ett par utsvävningar på sin höjd.

Men nu som sagt så är det ett nytt år och jag funderar en hel del på ett par åar, Bulsjöån (Östergötland) och Silverån (Småland). Har någon varit där under 2012 och kan berätta lite? Jag tar tacksamt emot tips om det är lönt att åka till någon av dessa åar och vilka sträcker som i sådana fall är bäst?

Bulsjöån är jag väldigt nyfiken på då det faktiskt inte är så himla långt för mig att åka dit. Maj är nog den månad jag planerar att åka. Någon kanske rent av vill haka på?

Verkar som intressanta vatten när man googla lite snabbt men synd att de ligger åt "fel" håll. Har dock ingen erfarenhet av dessa vatten.
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
      Verkar som intressanta vatten när man googla lite snabbt men synd att de ligger åt "fel" håll. Har dock ingen erfarenhet av dessa vatten.
      Jo jag tycker också det verkar som intressanta vatten efter att ha sökt runt på nätet. Men jag kan inte hitta så mycket om vilka sträckor/delar av åarna som är bäst.
      Sedan finns även Brusaån i anknyting till Silverån. Över lag så tycks det finnas en del åar runt om och i anknytning till Emån. Men vilka som är värda att doppa flugorna i är jag inte säker på.

Kommentera

Tjenare Vidar!

Kanske en dum fråga? Men har du lyssnat med killarna på Edge forumet?
        Det borde ju finnas någon där som har blött flugan i den eller de åarna tycker jag.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

eller så åker man dit själv och testar några gånger. Nya vatten ska man helst besöka under nån form av kläckning för att se om det finns aktivitet. Bytt vatten på vår och höst när man inte ser vak eller aktivitet kan göra att man inte åker dit igen.

Att fråga på ett annat forum kanske inte ger svaren man vill ha, nåns guldställe och spyr galla över det för att slippa öka fisketrycket
          FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
          SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
            Tjenare Vidar!

Kanske en dum fråga? Men har du lyssnat med killarna på Edge forumet?
            Det borde ju finnas någon där som har blött flugan i den eller de åarna tycker jag.
            Jag är i stort sett aldrig inne på Edge. Har helt enkelt inte fastnat för det forumet.
            När jag sökte efter Silverån och Bulsjöån på google så dök dock ett par trådar upp om dessa åar på Edge. Det gav en viss vägledning.

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
              eller så åker man dit själv och testar några gånger. Nya vatten ska man helst besöka under nån form av kläckning för att se om det finns aktivitet. Bytt vatten på vår och höst när man inte ser vak eller aktivitet kan göra att man inte åker dit igen.

Att fråga på ett annat forum kanske inte ger svaren man vill ha, nåns guldställe och spyr galla över det för att slippa öka fisketrycket
              Jag är inne på din linje, att åka dit några gånger för att testa. Eftersom åarna nere i Småland och södra Östergötland är totalt helt nya vatten för mig så ska jag nog begränsa mig till endast två åar, Bulsjöån och Silverån (såvida jag inte får ett riktigt hett tips om någon å). Tror det blir lättare att lära känna ett vatten om man koncentrerar sig på ett par än att man flänger om kring överallt och doppar flugan en här och än där i blindo. Bättre fler fiskedagar vid få vatten än få fiskedagar vid många vatten.

Förhoppningsvis ska jag inte dö än så jag kommer nog hinna med ett antal vatten under mitt liv. Så i år blir det fokus på dessa två åar, utöver mitt hemmavatten såklart.

Kommentera

Ursprungligen postat av Vidar Visa inlägg
                Jag är i stort sett aldrig inne på Edge. Har helt enkelt inte fastnat för det forumet.
                När jag sökte efter Silverån och Bulsjöån på google så dök dock ett par trådar upp om dessa åar på Edge. Det gav en viss vägledning.

O.k.

Nä, jag är heller inte så förtjust i det forumet. Eller rättare sagt inte i vissa figurer som håller till där.
                What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                  O.k.

Nä, jag är heller inte så förtjust i det forumet. Eller rättare sagt inte i vissa figurer som håller till där.
                  Ja de få gånger jag har tittat in där så känns det som att det varit en helt annan jargong än här på Fiskesnack som jag inte upplever som lika trivsamt. Men nu var det ganska länge sedan och det kanske har bättrat sig? Allt handlar ju om vilka personer som dominerar med att skriva inlägg och kommenterar andras inlägg.

Kommentera

Angående Bulsjöån så kommer jag nog satsa en hel del på att utforska den ån i år.

För mig är det bara ca 7-8 mil att åka.

Den rinner från sjön Östyra Lägern, genom några mindre sjöar och ut i sjön Sommen (ca 2 mil).
                    Sommen öringen går upp och leker i ån vad jag förstått. Men om den passerar den första mindre sjön är jag inte säker på. Enligt mina sökningar på nätet så borde det kunna finnas öring även på den övriga sträckan som inte är Sommen-öring. Om någon vet mer om detta så tar jag tacksamt mot sådan information.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    149 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X