Kastteknik m.m. - Nybörjare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kastteknik m.m. - Nybörjare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kastteknik m.m. - Nybörjare

Dessa videos tycker jag är bra för nybörjare. Men även för de som hållit på ett tag kan säkert få lite uppdatering, tips och inspiration. Om inte annat så finns det fler videos med mer avancerade kasttekniker med honom här: http://www.youtube.com/user/Bumcast/videos?view=0

Här är i alla fall videos kring grundtekniken.

Catch and Release

Lite bonus när man behärskar den grundläggande kasttekniken och vill inspireras att gå vidare

Kommentera

Precis inhandlat mitt första flugspö och ska ge mig på detta. Har sökt efter lite såna här filmer! Tack

Kommentera

Mycket bra filmer. Är också nybörjare inom flugfiske. Kan någon vara så vänlig att förklara skillnaden mellan roll cast och spey cast? Är inte riktigt med på det. Och i en video säger instruktören att roll cast inte är till för att ändra riktning utan mer att få upp flugan ur vattnet om man fiskar med tyngre flugor, eller flugor som sjunker. Vilket kast ska man använda om man vill ändra riktning i så fall?

Kommentera

Roll cast: du kastar iväg en loop som rullar längs hela den utkastade linan. Görs oftast där man har ont om utrymme bakåt.

(övriga filmer i den serien är helt klart sevärda, rekommenderas starkt. De fick en del av mina poletter att trilla ner iaf).

Spey cast: du har en bit lina ute, och använder den som "ankare" i vattenytan för att ladda spöt.
          Svårt att beskriva i text, lättare att se på de myriader av filmer som finns om det. Här är en:

Det är alltså två helt olika kast, som säkerligen kan användas till samma sak ibland, det låter jag nån mer erfaren svara på.
          Själv sammankopplar jag spey med tvåhandskastning, även om det händer att jag använder det till enhands en del.

Den stora skillnaden kan nog sägas vara att rollen rullar du ut rakt längsmed en lina du redan har ute, spey viftar du en hel del i sidled och skjuter iväg lina, du har lite större möjligheter att välja riktning där.
          Senast ändrad av Troll; 2014-01-02, 20:02.
          Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Perfekt. Tack

Kommentera

Har provat lite med roll cast, som sagt är grymt ny på detta, men jag antar att pisksnärtar är något man ska undvika. Men vad beror de på? vad gör jag för fel? För liten D-loop? För mycket energi i kastet? jag tar säkert i bra mycket mer än vad jag behöver, förmodligen för att jag inte behärskar tekniken. Och behärskar man inte teknik så kompenserar man med styrka, men med ett mindre bra resultat. Tycker själv att jag får till en hyfsad D-loop innan jag gör kastet, men får i alla fall en pisksnärt.

Bör tilläggas att jag tränar på gräsmatta, om det nu har någon betydelse.

Kommentera

Prova att öva på roll cast vid ett vatten om du har möjlighet.
                Många gånger tar man i mer än vad man behöver. Det är generellt så med flugfiske att det inte är musklerna som ska göra jobbet, utan spöt.

Nu är väl inte jag någon roll cast expert, men tycker ändå jag oftast lyckas rätt bra. Jag fiskar ofta och gärna vid vatten där roll cast näst intill är ett måste i många lägen. Så jag tvingade mig lära i ett tidigt stadium under min flugfiskekarriär.

Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
                Har provat lite med roll cast, som sagt är grymt ny på detta, men jag antar att pisksnärtar är något man ska undvika. Men vad beror de på? vad gör jag för fel? För liten D-loop? För mycket energi i kastet? jag tar säkert i bra mycket mer än vad jag behöver, förmodligen för att jag inte behärskar tekniken. Och behärskar man inte teknik så kompenserar man med styrka, men med ett mindre bra resultat. Tycker själv att jag får till en hyfsad D-loop innan jag gör kastet, men får i alla fall en pisksnärt.

Bör tilläggas att jag tränar på gräsmatta, om det nu har någon betydelse.

Kommentera

Precis, rollkastet behöver du nog också göra på vatten, linan ligger otroligt mycket mer "still" på vatten, på gräs, oavsett hur blött, så glider den.

Pisksnärtar annars (vid överhandskast) är att framåtrörelsen (vid bakkastet) börjar innan linan är helt utsträckt.
                  Ger samma resultat oavsett vilket kast det gäller: kraften i kastet försvinner, kastet kollapsar, eller så snärtar man av flugan från tafsen.
                  Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Rollkast görs enklast med dt-lina och ett spö med djup aktion.
                    Sen blir det mer och mer trixigt ju styvare spö man har och wf-lina
                    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    158 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X