Kastteknik m.m. - Nybörjare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kastteknik m.m. - Nybörjare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kastteknik m.m. - Nybörjare

Dessa videos tycker jag är bra för nybörjare. Men även för de som hållit på ett tag kan säkert få lite uppdatering, tips och inspiration. Om inte annat så finns det fler videos med mer avancerade kasttekniker med honom här: http://www.youtube.com/user/Bumcast/videos?view=0

Här är i alla fall videos kring grundtekniken.

Catch and Release

Lite bonus när man behärskar den grundläggande kasttekniken och vill inspireras att gå vidare

Kommentera

Precis inhandlat mitt första flugspö och ska ge mig på detta. Har sökt efter lite såna här filmer! Tack

Kommentera

Mycket bra filmer. Är också nybörjare inom flugfiske. Kan någon vara så vänlig att förklara skillnaden mellan roll cast och spey cast? Är inte riktigt med på det. Och i en video säger instruktören att roll cast inte är till för att ändra riktning utan mer att få upp flugan ur vattnet om man fiskar med tyngre flugor, eller flugor som sjunker. Vilket kast ska man använda om man vill ändra riktning i så fall?

Kommentera

Roll cast: du kastar iväg en loop som rullar längs hela den utkastade linan. Görs oftast där man har ont om utrymme bakåt.

(övriga filmer i den serien är helt klart sevärda, rekommenderas starkt. De fick en del av mina poletter att trilla ner iaf).

Spey cast: du har en bit lina ute, och använder den som "ankare" i vattenytan för att ladda spöt.
          Svårt att beskriva i text, lättare att se på de myriader av filmer som finns om det. Här är en:

Det är alltså två helt olika kast, som säkerligen kan användas till samma sak ibland, det låter jag nån mer erfaren svara på.
          Själv sammankopplar jag spey med tvåhandskastning, även om det händer att jag använder det till enhands en del.