Kastteknik m.m. - Nybörjare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kastteknik m.m. - Nybörjare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vidar:
    Jodå, bor vid siljan så jag kan vada typ 250m ut i vattnet, och så mycket lina behöver jag knappast
    Bara det at jag inte har några bra gummistövlar som går nå vidare högt. Men jag får kika. Vore ett toppen ställe att prova roll cast på annars

Guideline:
    Ingen aning vad jag har för lina. Styvheten i spöt har jag också svårt att uttala mig om. Är i alla fall ett Vision Atom 3 delat 6# spö, ca 9 fot skulle jag tro.
    Lina satt på rullen. Var ett kitt men spö, rulle, lina + spötub. Så lina vet jag inte vad det är för sort.
    Senast ändrad av Sverker; 2014-01-04, 00:46.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
      Vidar:
      Jodå, bor vid siljan så jag kan vada typ 250m ut i vattnet, och så mycket lina behöver jag knappast
      Bara det at jag inte har några bra gummistövlar som går nå vidare högt. Men jag får kika. Vore ett toppen ställe att prova roll cast på annars

Guideline:
      Ingen aning vad jag har för lina. Styvheten i spöt har jag också svårt att uttala mig om. Är i alla fall ett Vision Atom 3 delat 6# spö, ca 9 fot skulle jag tro.
      Lina satt på rullen. Var ett kitt men spö, rulle, lina + spötub. Så lina vet jag inte vad det är för sort.
      Du har med 100% en WF-lina på ditt Vision Atom kitt.
      Jag tycker som Guideline att det är lättare att göra roll cast med DT-lina. Kanske därför jag är ett fan av just DT. Jag ser många fördelar med DT. Men om man väljer DT eller WF beror på vilka behov man har. Men häng inte läpp för att du inte har DT-lina på din rulle. Det går bra att göra roll cast med WF också.

Kommentera

Kommentera

Ursprungligen postat av Vidar Visa inlägg
          Du har med 100% en WF-lina på ditt Vision Atom kitt.
          Jag tycker som Guideline att det är lättare att göra roll cast med DT-lina. Kanske därför jag är ett fan av just DT. Jag ser många fördelar med DT. Men om man väljer DT eller WF beror på vilka behov man har. Men häng inte läpp för att du inte har DT-lina på din rulle. Det går bra att göra roll cast med WF också.
          ok, har läst lite om de olika typerna av lina. Så om jag förstått det rätt så har WF linan sin tjockaste del vid längst fram och sen smalnar den av inåt, medan dt linan är tjockare på mitten av linan och sen smalnar av åt båda hållen. Vad jag förstår ska det alltså vara lättare då att kasta långt med en DT lina, även att göra roll cast.

Men vad finns det mer för skillnad när jag är ute och kastare mellan en wf och dt lina? Bör jag som nybörjare satsa på en dt? eller är det en smaksak om vad man tycker funkar bäst? eller fyller linorna olika funktioner vid olika situationer? vilka i så fall?

Shit vad frågor. Hoppas bara ni inte lessnar ur, men det är sannerligen sjukt mycket att sätta sig in i vad gäller flugfiske. Kasta med kastspö kändes på nåt sätt nästan lite lättare...

Vidar:
          Den videon har jag kollat på otaliga gånger. Vet teoretiskt hur kastet ska/bör gå till, men får det verkligen inte att sitta i verkligheten. Har en del att träna på.

Kommentera

Jag tror att många nybörjare har lättare att starta med en DT-lina.
            När jag började med flugfisket, på hedenhös tid, var i stort sett DT-linan obligatorisk. Sedan gick jag över till WF-linan som så så många andra. Men jag gick sedan tillbaka till DT-linan eftersom jag upplevde att den uppfyllde mina behov bättre. Jag har inget behov av att kunna kasta så långt som möjligt. Jag fiskar ofta i vatten där det kan vara lite bökigt och roll cast är näst intill nödvändigt. Jag behöver oftast inte kasta längre än 5-15 m. Precisionskast upplever jag är lättare med DT-linan.
            en fördel med DT-linan är att när framdelen börjar bli lite sliten så är det bara att vända på linan. Då har man en linan som funkar ett par säsonger till.

Här är en text om DT-linan som jag tycker är bra.
            http://www.rackelhanen.se/swe/1337.htm DT-linan är min lina! - Av Lars-Åke Olsson

Kommentera

Intressant artikel. Tack.
              Då ska jag nog satsa på dt-lina.

Sen är den stora frågan flyt- eller sjunk lina? Eller kanske flytlina med sjunkande tafs... Ingen aning... Men det ger sig väl
              Senast ändrad av Sverker; 2014-01-05, 11:44.

Kommentera

Börja med flyt. Det har du störst användning av. Med flyt kan du fiske med allt, torrisar, nymfer, streamers... Vill man komma ned lite mer så kan man fetta in tafsen eller haka på en sjunkande polytafs.
                Betänk att man ofta använder en tafs som är minst lika lång som spöt, med andra ord ca 3 m. Så med ex. en nymf kan du med andra ord komma ned lika djupt som tafsen är lång.

Så börja med flyt. Sedan kan du komplettera med intermediate och/eller sjunk.

Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
                Intressant artikel. Tack.
                Då ska jag nog satsa på dt-lina.

Sen är den stora frågan flyt- eller sjunk lina? Eller kanske flytlina med sjunkande tafs... Ingen aning... Men det ger sig väl

Kommentera

Perfekt. Tack för tipset

Var för övrigt ut på Siljan och tränade på roll cast. Vilken skillnad det var att göra det i vattnet. Inga pisksnärtar där inte
                  Blev dock svårare ju mer lina jag hade ute. Men fyra-fem meter var inga större problem. Tyvärr hade jag dock ingen tafs på den linan jag provkastade med, men tänker att det ger sig säkert. Och ju mer jag tränar desto mer lina kommer jag väl att behärska. Det spöt jag tränade med var heller inte mitt "riktiga" spö utan ett loppis fynd jag gjorde, ett ABU-garcia med en ABU Diplomat rulle med en gammal intorkad lina på. Mitt ordinarie spö är på lagning efter ett missöde
                  Men jag tycker själv at jag fick till det hyfsat. Men känner själv att jag använder kanske lite för mycket kraft, men det ger väl sig med lite mer träning antar jag. Ska bli intressant att se hur det tar sig ut med mitt ordinarie spö med tafs på

Kommentera

Med tanke på att du använde ett ABU-garcia och gammal lina så lär du garanterat märka skillnad när du använder ditt riktiga flugspö.

Sätt på en tafs med en garntuss (motsvara en fluga) så blir det mer realistiskt.
                    Det är bättre att kasta kort men bra än långt och dåligt.
                    Fokusera på att träna på precision än att kasta så långt som möjligt. Det tjänar du på i längden.
                    När jag tränade på att kasta lärde jag mig behärska det grundläggande kastet. Sedan gick jag in i en skog med en massa träd och buskar överallt där jag började träna på precision och allt vad det innebär med att ha grenar och skit överallt. Jag fokuserade på små utplacerade punkter som jag siktade in mig på.
                    Men väl vid fiskevattnet trasslar man till det i alla fall titt som tätt.

Det är extremt sällan jag behöver kasta längre än 10 m. Men det har ju med vad för vatten jag oftast fiskar i.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    160 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X