Nattliga drömmar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nattliga drömmar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nattliga drömmar

Jaha, börjar det nå sin spets i flugfiskelängtan och desperation när man börjar få drömmar om att man flugfiskar?

Drömde inatt att jag var och flugfiskade med två snubbar varav en var splitcane byggaren Carl Anderberg.
    Hur det kom sig att jag drömde om just Carl Anderberg är för mig en smärre gåta. Har knappt sett honom i verkligheten. Har mött honom som flyktigast på en Norgeresa för många herrans år sedan då jag var och fiskade med några andra och då han i ett annat sällskap kom förbi. Visst jag har haft honom i bakhuvudet eftersom jag är intresserad av hans spön och jag läste om honom nyligen i ett gammalt nummer av FiN. Så det kan kanske vara en anledning till hans visit i mina drömmar. Men ändå... det borde vara större chans att jag drömer om Lars-Åke eller Westrin då jag läst/läser mycket av deras böcker och sett mycket av Lars-Åke på DVD.

Men hur står det till med er? Får ni några flugfiskedrömmar?

Jag har en upprepande dröm, och jag kan inte säga exakt hur den börjar.

Jag är inte jagad men ändå så är jag det. Det är i en skog som är växer väldigt glest av tall blandat med myrar. Vad jag blir jagad av OM det är något jag blir jagad av så är det björnar, minns alltid något om dem men ingen jakt. Stigar slingrar sig åt alla möjliga håll som är av vit asfalt. Mitt i detta drama(?) kommer jag alltid på att det finns en tjärn där någon stans och jag hittar ju naturligtvis dit varje gång också. Hur jag får mina flugfiskeprylar i handen vet jag inte, det kan handla om olika drömmar, men då stämmer inte allt det tidigare tycker jag. Vore ju konstigt om två drömmar återupprepade sig flera gånger. Hur som helst... Den sydliga delen av sjön är en djup del med ett stort näckrosbälte på vänster sida, den norra delen är otroligt grund med något sjögräs som ligger ett par cm under vattenytan. Jag är alltid först på den norra delen och fiskar tills ett par gamla vänner dyker upp, då går jag ner till den sydliga delen och fångar regnbåge efter regnbåge i skapliga format. Efter det är drömmen ofta slut... Just när allt börjar bli bra liksom
    sigpic

Kommentera

Jag fiskar var och varannan natt. Oftast är det riktigt frustrerande drömmar, som t.ex. att man hela tiden är sjukt nära att få den där jättestora. Men det har faktiskt hänt att jag haft grymt bra fiske med. Men 3-5 nätter i veckan så fiskar jag i drömmarna.
      Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
      Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Kommentera

En dröm jag minns att jag har haft är att jag är vid en engelsk chalk stream. Det vakar som fan pga. en sländ kläcking. Speciellt en Öring är grymt stor. Men antingen så sätter jag flugan i en buske nära den fisken eller så får jag grymma tafs trassel i var och vart annat kast. Muttrar och små svär medan jag febrilt försöker att reparera tafsen alternativt försöker att få loss flugan ur busken. Samtidigt som jag blänger på den store. Vaknade någonstans där.

Inte så konstigt att täcket och lakanet är en enda härva sedan.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2013-02-25, 12:41.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

har inga fiske drömmar, jag upplever dom

Fiske drömmar har man allt haft men inte nu på sista tiden, brukar oftast komma när man sover på fisketripperna. Kanske ett sätt för hjärnan att förbereda sig för drömmfisket som komma skall, vem vet. Oftast fiskar jag inte i drömmarna utan spanar ut i vattnet på fiskar som simmar och äter nått. Brukar växla från plats till plats typ teleporteras mellan olika miljöer. Fiske prylarna är alltid men inge aktivt fiskande......kanske min hjärna som triggar igång fiske suget innan det händer på riktigt
          FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
          SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av diedose Visa inlägg
            Jag har en upprepande dröm, och jag kan inte säga exakt hur den börjar.

Jag är inte jagad men ändå så är jag det. Det är i en skog som är växer väldigt glest av tall blandat med myrar. Vad jag blir jagad av OM det är något jag blir jagad av så är det björnar, minns alltid något om dem men ingen jakt. Stigar slingrar sig åt alla möjliga håll som är av vit asfalt. Mitt i detta drama(?) kommer jag alltid på att det finns en tjärn där någon stans och jag hittar ju naturligtvis dit varje gång också. Hur jag får mina flugfiskeprylar i handen vet jag inte, det kan handla om olika drömmar, men då stämmer inte allt det tidigare tycker jag. Vore ju konstigt om två drömmar återupprepade sig flera gånger. Hur som helst... Den sydliga delen av sjön är en djup del med ett stort näckrosbälte på vänster sida, den norra delen är otroligt grund med något sjögräs som ligger ett par cm under vattenytan. Jag är alltid först på den norra delen och fiskar tills ett par gamla vänner dyker upp, då går jag ner till den sydliga delen och fångar regnbåge efter regnbåge i skapliga format. Efter det är drömmen ofta slut... Just när allt börjar bli bra liksom
            HAHA! det låter e***akt som den sjön jag alltid fiskar regnbåge i!

Kommentera

Dessa drömmar visar bara att den senare delen av vinter uppehållet inte alls är nyttig för vår mentala hälsa. Och antagligen skulle det vi har berättat ge studie material för en vecko lång psykolog konferens.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                Dessa drömmar visar bara att den senare delen av vinter uppehållet inte alls är nyttig för vår mentala hälsa. Och antagligen skulle det vi har berättat ge studie material för en vecko lång psykolog konferens.
                Precis, vintern är inte bra för en flugfiskares mentala hälsa. Bättre blir det ju inte av att man plågar sig själv med underbara fiskefilmer. Som sagt, vi skulle kunna ge material till en veckolång psykolog konferens som du säger Jock.

Kommentera

Apropå drömmar så hade jag en till inatt.
                  Jag var inne i en flugfiskebutik och där reade man ut ett Orvis Helios spö för 100:-
                  Snacka om önskedröm

Kommentera

Suck! Ja, hur mycket skulle man inte glädjas åt en sådan prislapp? Jag skulle bli tok glad åt ett extra - extra - extra pris på ett bra cane spö för 1000:- också. Ett Thomas and Thomas sådant hade suttit som en boxhandske på läppen.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-02-26, 10:02.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    152 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X