I väntans tider... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

I väntans tider...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ja, kan det ju ha vandrat upp någon båge som rymt från en kass odling. Helt omöjligt är det ju inte. Eller rent av en Öring kanske?
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Vet inte om någon kassodling som binder samman med älven, men jag undrar om någon har fångat regnbåge och släpt i den i älven eller någon sjö som har samanbindelse med älven. Fins det någon/några nymf/nymfer som du skulle räkomendera eller som du aldrig skulle skippa på en fisketur?
      Kan en öring fortplanta sig i en vanlig sj?ö eller en älv
      Senast ändrad av Linus ÖRING; 2013-04-27, 21:36.

Kommentera

• Njae, det finns ju en hel del båge som har rymt ur sådana odlingar längs våra kuster. De börjar ju sedan att betee sig som sina vilda och havsvandrande Regnbåge släktingar i USA och Kanada = Steelhead. De går upp i vatten dragen och leker. Nu är ju de odlade bågarna sterila men sken leker gör de ju. Och då kan ju den fisk....Om det var en Regnbåge? Ha gått upp i din älv.

Öringen, kan fortplanta sig även i mycket små vatten som Bäckar och mindre tjärnar. Alla Öringar = Havsöring, Brun öring ( Stationär ) och Bäck öring är ju i grund och botten samma fisk. De har bara olika livs miljöer. Men släpper du ut en Bäck öring i en sjö där den har gott om mat. Så blir den med tiden en Brun öring. Likaså kan Brun öring, i en älv eller å om den tar sig ut i havet ? Så småningom bli en HÖ.

Torrflugor:

Mojo caddisen eller E 12. = Nattsländor.

Svart Klinkhammer. I storlekar från 12 - 18.

Streaking Caddis. Nattslända.

Griffiths Gnat. Mygga / Fjädermygga.

Super Puppan.

Geting.

Myra.

Nymfer:

Harörat.

Black and Peacock Spider.

Fjädermygg puppa. ( Buzzer mymph ).

Flickslände nymf.

Montana nymfen.

Pheasant Tail Nymph.

Nattslände puppa.

Husmask = Nattsländans larv.

Streamer:

Svart Wooly Bugger.

Muddler Minnow original.

Orange Zonker.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-27, 21:57.

Kommentera

• Ok tack för hjälpen. Jag tror att det kan ha varit en öring.

Kommentera

• Varsågod.

Kommentera

• Söndagens "gäddtur" vart ju lagom skoj. Borde stannat hemma och vilat mig istället (svensexa för en polare på lördagen, så det var köra fyrhjuling och StrongMan-provet hos Magnus Samuelsson, viss träningsvärk gjorde kastandet sisådär).
              För det första är ju stångån det sketnaste härket till vatten som finns. Det är svårt att komma åt såna där viktiga saker som t ex själva vattnet...
              Sen var det så klart stendött i övrigt.
              Svårfiskat + ingen jäkla fisk som ens syntes (knappt ens några bottennapp) kändes lite sådär på ett par timmar i "det bästa gäddstället i Linköping".
              Det enda jag fick på kroken var nån jämra sur-[vanligt förekommande öknamn på det manliga fortplantningsorganet,tre bokstäver] till fågelskådare som skällde ut mig för att mitt "vansinniga viftande" störde "hans" flock med kaukasiska ökenstönare (troligen nån annan fjantig pippi dock) som satt och lökade i ett träd några hundra meter bort...

Får bli fiske i nåt lite mer levande vatten nästa gång...
              Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

• Ha, ha, ha! "Kaukasiska ökenstönare".

Det var ett skit fiske i ordets rätta bemärkelse! Tack för att du gav mig ett gott skratt.

Hoppas att nästa pöl du fiskar i innehåller riktigt huggvillig firre.

Kommentera

• Det hoppas jag med, eftersom det får bli mjölby (beroende på vad Vidar har att berätta om gäddorna där) eller nånstans längs östersjökusten. Är det fisktomt där så får jag lägga gäddfisket på is :P

Enda behållningen var att jag fick se ett par fiskgjusar, och motionera ner lite av lördagens stora mängder god mat med cykelturen... Tur jag slapp äta ett helt kilo kött bara (som blivande brudgummen drabbades av i manlighetens anda).

Kommentera

• Då får vi hoppas att Vidar har goda nyheter åt dig.

Irrk! ett helt kilo kött?! Jo, Svensexor, brukar tendera till att bli en aning sadistiska tillställningar. Den killen funderar väl starkt på att bli vegetarian nu då skulle jag tro?

Kommentera

• Haha, nä, inte det minsta. Han är förtjust i allt som är gjort av mat, så vitt jag vet, och mycket både förtjust i och bra på att tillaga den.
                      Annars var det enda sadistiska inslaget en varselväst med "HJÄLP jag ska gifta mig!" som han var tvungen att ha på sig, och rejäl träningsvärk efter strongman-provet.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                      0 svar
                      154 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jimmykay  
                      Arbetar...
                      X