I väntans tider... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

I väntans tider...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• O.k. då var ju ett kg kött ingen större prövning för honom med andra ord.

Och den där västen m.m. var ju inte speciellt elakt i sammanhanget.

En fiske klubb kompis skulle gifta sig i Stockholm på 80 talet.Vi kidnappade honom hemma. Och satte honom i en liten uppblåsbar gummi båt med ett metspö i dammen vid Segels torg, iklädd en jobb overall med en lapp på ryggen där det stod "Tjuvfiskande, blivande brudgum". Med sig ut i dammen fick han en nappflaska fylld med Vodka som han blev tvungen att stoppa i sig innan vi halade honom i land. Polisen körde förbi men de bara garvade och sade åt oss att inte låta killen "fiska" allt för länge. Efter denna fiske tur så fick han sälja kyssar i tunnelbanan för 1 kr styck. Vi kompenserade honom efteråt med ett resturang besök och fick hem honom i god tid så att han hann nyktra till innan brölloppet gick av stapeln. Något som uppskattades av hans sambo och blivande fru
    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-30, 09:22.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Såna saker ska ju vara så att dom verkligen uppskattas av det huvudsakliga offret.
      Min svåger, som är marskalk och därmed också ansvarig för svensexan är fanatisk fallskärmshoppare, så han var självklart mycket sugen på att slänga ut markus ur ett flygplan... men eftersom vi vet vad han anser om höjder (en åsikt jag delar), så var ju hoppningen inte ens ett alternativ.

Vet andra som fått sina svensexor/möhippor mer som "haha, nu ska du få, din skit!" och inte haft det minsta roligt... sånt är synd.
      Min var fantastiskt bra, en sån grej man kommer minnas länge (paintball, elda lite mat, och sen en riktigt bra ölprovning/kurs).
      Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

• Ja, man ska ju inte gå till tok överdrifter så som en del sådana historier har urartat. En del stackare har ju vaknat upp i endast kalsongerna på något tåg på väg långt bort från hemorten och andra liknande dumma påhitt.

Kommentera

• Tog en sväng till flugfiskesträckan i ån hemma. Experimenterade lite med att prova ett par flugor jag inte använt tidigare. Naturligtvis hände inget. Men jag såg ett och annat sporadiskt vak.
          Till slut satt jag på min hederliga svarta nymf med guldskalle och... PANG. Så gott som omgående smällde det på en båge som jag uppskattade till runt kilot som jag stångades med ute i strömmen. Efter ett tag kändes det som att det började bli dags att försöka landa firren. Då kom några darrningar och tillbaka kom en fluglös tafs farandes.

Det blir till att sätta sig vid bindstädet och binda upp ett rejält gäng med svarta nymfer med guldskalle så man har i lager. I år verkar det vara det som gäller då det är den enda jag fått fisk på hittills.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Troll Visa inlägg
            Det hoppas jag med, eftersom det får bli mjölby (beroende på vad Vidar har att berätta om gäddorna där) eller nånstans längs östersjökusten. Är det fisktomt där så får jag lägga gäddfisket på is :P

Enda behållningen var att jag fick se ett par fiskgjusar, och motionera ner lite av lördagens stora mängder god mat med cykelturen... Tur jag slapp äta ett helt kilo kött bara (som blivande brudgummen drabbades av i manlighetens anda).
            Skogsjön lär vara gäddrik.

Kommentera

• Har nogon nå tips på en vidio så att jag kan lära mig tekniken hur man tjecknymftekniken

Kommentera

• sök på czech nymphing på google eller youtube

Kommentera

• Det är bättre att knyta fast en "slit-del": fäst med hjälp av blodknut eller kirurgknut en låt säg halvmeterlång bit vanlig nylon i samma grovlek som spetsen på polytafsen.
                  Knut sen flugorna normalt i den, tills den är för kort, då knyter du fast en ny...

Du kan förstås ögla dit en bit också, nu när du ändå har en ögla på tafsen...
                  Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

• I dag....Eller rättare sagt i kväll blev det 2 st premiärer för mig. Hann inte fiska dag tid då jag var fiske vakt och skulle hinna med att sälja fiske kort och annat + litet allmän service. Även morgon fisket rök all världens väg. Många fiske sugna besökare i dag var det.

Men på kvällen klämde jag årets torrfluga, premiär bågar. Dessutom en på mitt # 3 7.5 fot Vipu. Inga stora fiskar för all del. Straxt över kilot var den jag tog på #3 spöt och den andra på mitt ena #5 kit som vägde 1.2 kg ca.

Bommade också ett mothugg på torris på grund av ring rost efter vinter uppehållet. Och att jag blev litet för ivrig och gjorde mothugget för snabbt. Den bågen försvann i en skrämd plog ut i dammen.

Men jäklar vad kul det var att drilla Regnbåge på ett #3 spö!!! Kilo fisken, kändes som den vägde minst 2 kilo. Och det blev en rätt lång och fett njutbar drillnings kamp.

Så nu är inte Vipu pinnen, Cult DT #3 linan och GT rullen oskulder längre.

Flugan, var en egen komposition döpt till "Grizzly Red tag". Som består av en röd, garn tag ca. 1/2 cm lång, en tunn påfågel herl kropp och en 2mm tjock, vit foam bit som vinge. Denna ca. 10 mm hög. Och ett parashute bundet, grizzly hackle på en vanlig krok #14.

Hade en del bra fisken förra säsongen på den också.

"Vipu #3 bågen".

Senast ändrad av Jock Scott; 2013-05-09, 22:46.

Kommentera

• Lägg upp en bild på flugan så jag kan få se den snälla. ;-)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                      0 svar
                      153 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jimmykay  
                      Arbetar...
                      X