I väntans tider... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

I väntans tider...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Återkommen från semestern sen nån vecka.
    Fisket i finland var trögt som en traktor insmort i sirap tyvärr, i alla fall där jag var.
    Kombinationen högsommar, gruuuund innerskärgårdsvik (utloppet från kyro älv, ett enormt vassfyllt delta, djup ca 1-1½ m) med svart vatten (som svagt kaffe ungefär, siktdjup på 20 cm)... Man vet att vatten är humusfärgat när tillochmed svallvågorna från båtar är bruna och inte vita...

Blev hur som helst två abborrar runt 300g, den ena på fluga, och mina första två gäddor på fluga.
    Den första fick inte vara med på bild, den tog när jag skulle testa gången på en boobyfluga, i decimeterdjupt vatten. Stor som en banan ungefär... mäkta imponerande fight :P

Den andra fick dock vara med på bild, 2,8 kg är helt ok även på en #9a. Ganska seg fight till en början, men sen kom den igång och började sprattla ordentligt.
    Click image for larger version

Name:	DSC03578.jpg
Views:	1
Size:	592,4 KB
ID:	1769103
    Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

• Just nu är fiskeabstinensen total då de senaste turerna inte genererat någon fångst. I morgon är det lördag och jag tänker dra iväg tidigt i morgon bitti och fisk ska det banne mig bli.
      Men jag kanske väljer ett bättre fiskevatten en den här snubben.

Click image for larger version

Name:	pothole-fishing.jpg
Views:	1
Size:	36,1 KB
ID:	1769702

Kommentera

• He, he, he! Det där ser nästan ut som Björka dammen i nu läget i fråga om vatten nivå.

Ska gå fiske vakt där i morgon i 12 timmar. Men har små förhoppningar om fisket. Förutom väldigt lågt vattenstånd så är vattnet riktigt varmt. Kanske man kan knipa en båge på en Fjädermygg imitation eller mygg puppa sent på kvällen?

Skitfiske på dig!
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
          He, he, he! Det där ser nästan ut som Björka dammen i nu läget i fråga om vatten nivå.

Ska gå fiske vakt där i morgon i 12 timmar. Men har små förhoppningar om fisket. Förutom väldigt lågt vattenstånd så är vattnet riktigt varmt. Kanske man kan knipa en båge på en Fjädermygg imitation eller mygg puppa sent på kvällen?

Skitfiske på dig!
          Lågt och varmt vatten låter inte som de bästa förutsättningarna för en bra fisketur.

Kommentera

• Nä, det kan jag skriva under på! Hela juli och nu augusti har ju varit en fiske öken i dammen. Rätt surt att förlora 2 månader av säsongen på det sättet. 1.5 kilos fisken jag lyckades få för ca. en vecka sedan, 4:e dagen i följd då det hade regnat en del på en # 16 mygg puppa var alldeles varm när man tog i den. Fiskade igen 2 dagar senare men då var det sten dött. Får väl hoppas på att höst fisket blir lika bra som det brukar vara.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2013-08-23, 09:22.

Kommentera

• Troll jag har fått grejerna men har inte medelat för jag har inte varit inne på fiskesnack.

Kommentera

• Linus:
                Gott! Då får vi hoppas du får testa dom ordentligt.
                Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

• Ja när jag har skaffat en ny rulle och backin så ska jag ficksa med det :-)

Kommentera

• Mitt vakt pass vid Björka dammen blev inte alls så segt som jag trodde med tanken på fisket. Troligen har de senaste nätterna med rätt låga temperaturer och en behaglig dags temp på runt 20 C+ gjort susen. Av 10 kort fiskare + underteckad, så fick 9 av oss minst en fisk var. T.om eftermiddags fisket var skapligt.

Grönt, var bästa färgen på både fluga och spinn beten för dagen. En 11 - 12 årig kille fick ganska raskt 2 fina bågar på ett grönt skeddrag och spöade sin flugfiskande fader med 1 st fisk. Jag fick först denna kilo båge på förmiddagen på en Flickslände nymf # 12 Det var fler fiskare som hade ett bra fiske på grön färgade flugor dessutom. Och vid 20:00, så började bågen kvällens mat sök. Prövade först med en streaking caddis och senare med en torr fjäder mygga. Men det var misslyckat. Fick då ide'n att pröva en Black Martinez # 10 eftersom en ganska stor nymf hade funkat för mig på dag tid och att svart, är en bra " kvälls färg". Visade sig vara rätt beslut. Hade först en firre som nafsade i flugan och någon minut senare fick jag denna fisk som vägde runt 1.5 kg.

Gött att bågen börjar betee' som den ska efter den långa och rätt sega perioden på drygt 2 månader.

Ni får ursäkta den rätt usla kvaliteten på fotona. Min 3 megapixel Nokia, mobil kamera är ju inte speciellt bra. I synnerhet under dåliga ljus förhållanden.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-08-25, 09:19.

Kommentera

• Bindbeskrivning på flugorna tack. :-)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                      0 svar
                      159 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jimmykay  
                      Arbetar...
                      X