I väntans tider... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

I väntans tider...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vädret blev bättre och jag cyklade ned till ån.
    Gula forssländor dansade omkring över vattenytan och ökade i antal allt eftersom kvällen gick.

Hur gick det då med fiskelyckan...
    Av någon anledning var det väldigt sparsamt med vak trots alla insekter.
    Men lottlös blev jag inte i vanlig ordning.

5 stycken...
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    Mörtar
    Det var väl inte riktigt vad jag hade önskat.
    Men som sagt, lottlös blev jag inte.

Kommentera

• I bland så får man vara glad för det lilla. Huvudsaken är ju att du är pigg nog och vädret tillräckligt bra för att du kan vara ute och vädra spöt. Snart hugger Öringen igen.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Äntligen! Äntligen så har man haft sin första lyckade flugfiskedag
        Sex stycken landade harrar, den största på 42cm som jag tog på första kastet. Hade fler nafs och även någon tappad under drillning.

Kläckte lite smått av dagsländor, vad det var för art har jag ingen aning om. Dom var väldigt små iaf, ljusoliv nästan vitaktig.
        Dock tog inte någon av harrarna på torrt utan det var en Pheasant tail nymf som gjorde tricket!

Click image for larger version

Name:	IMG_20130526_124249.jpg
Views:	1
Size:	475,1 KB
ID:	1767825

Kommentera

• Grattis! Jag skulle gärna byta ett sådant Harr fiske mot ett Regnbåge dito eller 2.

Kommentera

• Stort avundsjuka känner jag just nu.
            Gratis på en lyckat fiske dag.

Det som du har på din backgård är drömmen för oss som bor här i söder.

skitfiske

Kommentera

• Tackar Känns riktigt skönt att ha Ljungan så nära.

Kommentera

• Äntligen säger jag bara!
                Efter X antal tailing loops, brustna knutar, skitdåliga kast och 0 koll på flugval så har jag äntligen fått min första ädelfisk på flugspöt!
                Var ute på en sjö i lördags och hade inga planer på att flugfiska då jag nästan tappat hoppet. Men efter att ha ätit lite mat så såg jag att det började vaka i en vik där vi satt. Efter mindre fundering knöt jag på en klinkhammer och kasta ut framför vaket.. BOM och fisken sög i sig flugan och med ett knökigt mothugg så lyckades jag kroka fisken. Tyvärr va den inte enorm men i detta fall så spelar det absolut ingen roll!

Såg att det var massor med skal på ytan samt att vissa vak var mkt försiktiga. Kan det varit fjädermyggen som kläckte? Kan klinkhammer imitera en fjädermyggpuppa i ytfilmen?

Kommentera

• Härligt!

Min allra första fisk på fluga = Regnbåge var heller ingen trofe' fisk precis. Den vägde 9 hg. Men som du sade, just då var den värd sin vikt i guld.

Och att få den första på torris adderar ju en del bling till upplevelsen.

Om klinkisen är tillräckligt liten? = # 16 eller 18 så kan den gälla för en Fjädermygg kläckare.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2013-05-27, 08:03.

Kommentera

• Blidde en tur till Stjärtblacka igår, är rätt nöjd faktiskt, även om det bara vart en "riktig" fisk, som jag därtill botchade genom att tappa den landade fisken bland stenarna (utom räckhåll så klart) på väg till bonkning och en stekpanna... 1 kg regnbåge åt helvete. Ingen nytta i min stekpanna, ingen C&R, och inte heller fick den nån glädje över att ha ålat sig ur mitt grepp.
                    Lärdom: skaffa en magnet till den jävla håven så man ids ta den med sig ner till vattnet. Landa fisk för hand suger.
                    Första abborren på fluga, check (7 cm, tog åp haröra)
                    Största abborren på fluga hittills (13 cm)
                    Första fisken på torrt (Mört! på en liten klinkhammer)
                    Första rejäla påslaget på torrt (foamslända), troligen en regnbåge på 1-1½ kg, togs av nån annan fåntratt en kvart senare.

Hur länge ska man vänta med mothugg när man får påslag på torrt?
                    Fick trefyra påslag under dagen, och den enda (utöver den jämra mörten) som satte sig lite grann var bågen som lossnade efter ca 10 sekunder... missade uppenbarligen hårdheten i mothugget där, men tiden var rätt.. vad nu det var för tid...

Sen kan jag påstå att jag är måttligt imponerad av folks syn på begreppet fiskeetikett.
                    Om jag nu jävligt tydligt fiskar på en specifik fisk, med torrt, som bitvis vakar inom ett område av låt säg 2x1 meter, och har fiskat på den någon kvart eller så... inte i akterhelvete är det ok att sätta på en streamer och börja fiska på samma fisk från 5 meter uppströms? Lackade ur fullständigt och åkte hem när gubbjäveln naturligtvis fisk den sabla fisken också...
                    Fjärde gången man korsar lina borde man ha börjat skämmas för längesen. %&¤%///#¤&&%%!!!! Skärpning för i helvete! Har man redan landat minst en tjock fin fisk så får man fan vara nöjd.

Detsamma gäller för de förbannade rövmögel som tjuvfiskade högst uppe vid dammluckorna. Att stå på den sidan som är "tillträde förbjudet" enligt både skyltar och kartor, och fiska med spinn på området som är "endast flugfiske tillåtet" är inte ok. Speciellt inte när ens version av C&R är "hala upp fisken tvåtre meter över ytan, råka släpa den mot en stenhäll på vägen, kroka av för hand, med torra händer, och släng tillbaka med en rejäl flygtur".

För övrigt verkar skärblacka ha skärpt till sig sen förra säsongen. Inte nog med att det faktiskt finns fisk, dom är långt över halvkilot (såg ett trettiotal fiskar (och lika många snokar för den delen, men de räknas inte riktigt i det här fallet), samtliga runt kilot eller större), och de flesta verkar ha såna där coola saker som typ "fenor".

Av ren nyfikenhet:
                    När fisk hoppar flera meter i sina vak, är det "äter just denna minuts favoritfoder, [precis det du inte har nån fluga för]", eller revirstrider, eller finns det nåt sånt där typiskt som fisk faktiskt hoppar en meter över vattnet för?
                    Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

• Varför gick du hem när han kastade på din fisk ? Hade jag råkat ut för det hade jag förföljt jäveln resten av dagen med nån stor plaskade fluga och kasta på precis samma ställen där hans fluga landar........sådana nötter har ingen vett och tar ingen lärdom även om man säger till på ett artigt sätt....låt jäveln smaka på sin egen medicin flera gånger om

tjuvfiskarn är bara o ringa in och anmäla
                      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                      0 svar
                      152 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jimmykay  
                      Arbetar...
                      X