I väntans tider... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

I väntans tider...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ja färna är faktiskt en riktigt rolig flugfiskefisk. Ett mer än väl godkänt surrogat om det inte finns tillgång på öring eller båge. Kan ge fina fighter i strömmarna framför allt om de passerat kilot.

Svartån i Östergötland där jag bor är känd för sina stora färnor. Många metar efter den. Men jag tycker den är roligast med flugspöt och den tar på så väl torrisar, nymfer och streamers.

Jag antar att det finns åar nere i Skåne som hyser färna? Den lever i liknande livsmiljö som öringen.

Kommentera

• Greeting from Älvdalen och österdalsälven med bara 30 kubiks flöde per sekund (lågvatten, hela älven i princip vadningbar)

Click image for larger version

Name:	DSC_0651 (Medium).jpg
Views:	1
Size:	286,4 KB
ID:	1768744

Efter en lång weekend med flugfiske är man lagom mör i både ben och rygg. Men inget man bryr sig om när man får fiska i de fina vattnerna där. Torsdag och fredag bra fiske efter fiskar som vart svårflörtade som vanligt. Ska det fångas fisk på fluga hjälper inte en ungefärlig kopia på flygfät utan storleken måste stämma ganska exakt. Nu va campen helt fullbokad och har aldrig sett så mycket flugfiskare samlade på samma plats som denna gång (kanske för att nästa helg har de splittcane träff). Hårt fisketryck gjorde att bra platserna vart upptagna och man får respektera det och leta vidare eller nya ställen. De större pjäserna va svåra att hitta när de platser man visste kunde ha större fisk vart hårt belastade alla fiskare. Några rapporter om större fisk hörde man men inget man själv lyckades med.

Men hur som helst så lyckades man hitta ett guldkorn som man fick gå en bra bit för att komma fram till. Relativt lugnt flyt på vattnet och lite små beatis som flög runt. Lyckades lura en riktigt fin öring i detta vatten, lätt smör gul med metalliskt skimmer över hela kroppen. Ingen större pjäs men shaisse vilken fighter, där fick cultspöt och xla rullen jobba lite innan den va redo för håven. Själv klart C&R

Name:	DSC_0658 (Medium).jpg
Size:	297,8 KB
ID:	1768743

Testade även vanån och några andra vatten, för att slippa "trängslet" vid vattnet. Bara fisk under minimi måtten

Name:	DSC_0036 (Medium).jpg
Size:	452,6 KB
ID:	1768745

Lördag och söndag kanon väder förutom vinden började härja och vände riktning till från nord.......ja de va det
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

• Dragit min första harr i görälven. Högt vatten men fint väder. Det trista var bara att harren (lyckades bara lura en) var för liten...

Kommentera

• Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
          ..

Testade även vanån och några andra vatten, för att slippa "trängslet" vid vattnet. Bara fisk under minimi måtten ...
          Vart i vanån fiskade ni?
          Nyfiken i.o.m. att en del av den rinner i min hembygd.
          Live long and skitfiske på er!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Gonzo79 Visa inlägg
            Vart i vanån fiskade ni?
            Nyfiken i.o.m. att en del av den rinner i min hembygd.
            Området som ligger vid blästtjärn, i mitten av sträckan från källflödet och där tennån och vanån rinner ihop. Bilden är tagen norr om blästtjärn vid gamla dammluckan.
            FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

• Ok, känner inte igen det så gissar det är norra delen, är ju uppvuxen i den södra delen, Vansbro närmare bestämt.
              Live long and skitfiske på er!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Vidar Visa inlägg
                Ja färna är faktiskt en riktigt rolig flugfiskefisk. Ett mer än väl godkänt surrogat om det inte finns tillgång på öring eller båge. Kan ge fina fighter i strömmarna framför allt om de passerat kilot.

Svartån i Östergötland där jag bor är känd för sina stora färnor. Många metar efter den. Men jag tycker den är roligast med flugspöt och den tar på så väl torrisar, nymfer och streamers.

Jag antar att det finns åar nere i Skåne som hyser färna? Den lever i liknande livsmiljö som öringen.
                Helt klart så ska man man flugfiska den. Vi har några Färna vatten här nere vi med. Almaån, är ju ett välkänt Färna vatten.
                What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Har en fråga. När mörten går upp och tar torrflugan när ska man göra mothugget? Tack i förväg.

/LINUS

Kommentera

• Jag skulle säga direkt. När man i ungdommens dagar metade mört med degbollar kunde man se att mörten brukade ta degbollarna man kastade i snabbt i munnen och spotta ut lika fort för att återigen ta den för att svälja. Vet inte om mörten smakar på bytet före den bestämmer sig för att äta upp den. Så när den tagit flugan gör mothugg direkt innan den spottar ut, för den kommer nog inte smaka på den igen

Kommentera

• Kan bara instämma med mojoman. Mörten är blixtsnabb på att spotta ut flugan. Och du får ingen andra chans på just den fisken.
                      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                      0 svar
                      152 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jimmykay  
                      Arbetar...
                      X