Gös? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gös?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gös?

jo, jag har tänkt på en sak....flugfiska gös? aldrig hört något om det....någon som har nån erfarenhet av det?

Skulle inte tro det...

Jag är ingen flugfiskare, men jag tar mig friheten att svara. Gösen lever oftast nere på djupt vatten (ont om insekter). Gösen matvanor domineras av fisk av "märket" abborre. Men man ska aldrig säga aldrig... Om du skulle lyckas har du något att skryta om!

Kommentera

gös

Nu har man nånting att satsa på inför sommar kvällarna... finns väll flugor som liknar fiskar? vet inte va den heter men ser ut som en liten spigg......om man binder en sådan, fast större och tyngre.....det borde gå?

Kommentera

ja varför inte? Fast de finns kanske en anlednign till att ingen gör de iof
        varför nappar det aldrig?

Kommentera

gös

det har du helt rätt i! men det skulle va kul.....inte nån som fått/hört om nån som fått? måste va någon som fått gös på fluga?

Kommentera

Klart det går, finns de som tagit gös på popper! Snackade med någon utställare på flugfiskemässan när jag av någon outgrundlig anledning var där får två år sen eller så, som sa att han brukade fluga gös. En tung sylvass saltvattenstreamerkrok i strl 2-2/0 med ordentlig förtyngning, svart angelhairsvans på ca 10cm, och lila cactuschenille, ungefär som en stor dognobler, var hans favorit. Han fiskade den på sjunklina över grynnor där löjorna sprätte i skymningen, och gösarna steg en bit från botten.

Själv vet jag knappt nånting och flugfiske, har säkert skrivit massa pinsamheter, återberättar bara så gott jag kan

Kommentera

Det funkar utmärkt att fiska gös med fluga. Jag har själv tagit flera styckna. Använd lite större streamers i olika färger. De jag själv har använt mig mest av är mindre gäddflugor eller streamers av Zonkermodel. Sen får du självfalet anpassa linans sjunkhastighet efter vilket djup fisken går på.

Kommentera

jag snackade med en på berras i gävle om gös flugfiske förra året och han annvände vanliga gäddflugor och poppers, han hadde fått gös upp till 4 kg på flugfiske.

Kommentera

Ursprungligen postat av Skinney
                  jo, jag har tänkt på en sak....flugfiska gös? aldrig hört något om det....någon som har nån erfarenhet av det?

Hej ! Skrevs en artikel om flugfångad gös i en fiskejournalen för ca 20 år sedan. Författaren lyckades vid sitt fiske i Byälven Säffle.

Platser att lyckas, lekplatser (hannen vaktar rommen någon vecka) eller där gösen kliver upp i strömmande vatten.
                  Tveksamt om det är speciellt effektivt men säkert en udda, kul upplevelse.
                  Lycka till!

Kommentera

gös

Tack! jo det skulle va en kul grej att få nån gös på fluga....bara ut och testa snart

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                    1 svar
                    339 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Okoun
                    av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    135 visningar