Gös? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gös?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Clas
    Jag är ingen flugfiskare, men jag tar mig friheten att svara. Gösen lever oftast nere på djupt vatten (ont om insekter). Gösen matvanor domineras av fisk av "märket" abborre. Men man ska aldrig säga aldrig... Om du skulle lyckas har du något att skryta om!

Sant men inte alltid. Gösen är en fisk som gillar att jaga under dåliga ljusförhållanden. Därför huserar den på djupt vatten under dagtid men under kvällar och sommar nätter jagar den helt nära ytan och borde då inte vara svår att komma åt med fluga.

Båt/flytring är nog ett stort plus dock. För gösen jagar nog helst ute på frivattnet.

Kommentera

Tror att fluga kan vara effektivt i t.ex älvar och åar med mycket bråte på botten, Skinny lika bra att du går till Karolina biblioteket och tittar igenom
      FJ ifrån 1980-talet, har själv läst denna artikel.
      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

I mitt "gösvatten" har jag några gånger sett gös som följt efter spinnare när jag fiskat abbore på grunt vatten. Har även sett gös som gått i ytan på djupare vatten. Är tydligen inte så ovanligt att gösen bryter vattnet med ryggfenan men om den är på jakt eller inte vet jag inte...

Kommentera

I ett avsnitt av "Visst nappar det" får en kille 2 st gösar ute på värtan.

Kommentera

Gösfiske med fluga har under många år bedrivits av ett flertal fiskare i furusundstrakten. Dessutom har en film om flugfiske bedrivits spelats in. Per Lindberg på Normark var visst inblandad om jag inte minns fel, dessutom resulterade det hela i en artikel i en gammal FiskeJournalen ifrån 80-talet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Linålen
              Hej ! Skrevs en artikel om flugfångad gös i en fiskejournalen för ca 20 år sedan. Författaren lyckades vid sitt fiske i Byälven Säffle.
              Har också läst en artikel om gösfisket i Byälven. Inget speciellt flugfiskereportage dock, visar en bild på en gösfluga och nämner lite om att det funkar i artikeln om jag inte minns fel.. Det reportaget var inte ifrån FJ utan från Sportfiske ellet FFA sent 80-tal el. tidigt 90-tal. Kanske har gjorts flera reportage om Byälven..? Hur som helst så verkar det ju funka i alla fall

Kommentera

Tar upp tråden igen efter ca ett år...
                Flugfiska gös går väldigt bra bara man kommer åt dem. I vissa vatten söker sig gösen upp mot strömmande vatten på våren och går därmed ganska grunt.
                Jag gjorde mitt första försök med fluga häromdagen och blev förvånad hur enkelt det var att lura dem till hugg. Fick fyra st på några timmar. Inga stora (största 1.6 kg) men hur kul som helst på flugspö.

Kommentera

En klubbkamrat brukar flugfiska gör från flytring. Han finner ett rent nöje i att sitta en hel sommarnatt i flytringen i jakt på dessa predatorer och det kan man förstå: Hans nattbästa på fluga är 49 gösar!
                  Flugfiske är m.a.o. en oerhört effektiv metod. Som vid allt annat fiske gäller det bara att lära sig knepen som gör skillnad mellan fiasko och succe'.

Kommentera

slömetaren

epoxyflugor som finns på msfiskeflugor.se ser väldigt fina ut , liknar småfisk
                    och bör funka bra . om än ev lite små , men finns nog större
                    sigpic

Kommentera

Det går alldeles utmärkt att fiska gös på fluga, själv har jag använt samma flugor som till gädda, sen är det bara att anpassa fluglinan efter hur djup du ska fiska, själv jag anväder korta tunga sjunklinor med en skjutlina på, finns billiga andrahandslinor på Dan tackel, köp en DT lina då får du ut 2 st klumpar som du kan ha olika tyngd på

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                      1 svar
                      345 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Okoun
                      av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                      0 svar
                      143 visningar