Hantering av fisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hantering av fisk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hantering av fisk

Har funderat lite här i veckan då havsörings fisket verkar ha kommit i gång på allvar vilket är kanon kul!

Många bilder har publicerats bland vänner och bekanta på bl.a Facebook där en fin öring ligger som trofé intill spöt på en solbelyst klipphäll och undertexten att den fick simma vidare.

Då det flitigt förespråkas att blöta händerna innan man tar i fisken tänker jag att denna hantering bör skada fisken på samma sätt som torra händer och om man nu vill mäta fisken, vad fins det då för material man kan lägga den på för att skona den?

Med vänlig hälsning, Rasmus!

Är man "snål" så kan man använda en ikeapåse.

Kommentera

Nu om det är så att, fisken ska sättas tillbaka, de är bäst för fisken att inte lyftas ur vattnet. Det ska håvas o av krokas i vattnet med hjälp av en Peang http://www.jkflugfiske.com/produkter...ske_vara2.html.

Om, att mäta fisken är en måste, man kan använda http://www.ebay.com/itm/The-Measure-...item2c6d8d63d4.
      eller

skitfiske

Kommentera

Snacka om att det går till överdrift om man inte ska plocka upp fisken ur vattnet. Skaffa en Avkrokningsmatta så blir det bra, Sportfiskeprylar har billiga för 150kr.
        Senast ändrad av Leon; 2013-04-11, 23:19.

Kommentera

Ska man mäta eller väga fisken är det bästa och skonsammaste att ha en vågsäck. Själv väger jag bara fiskar som är intressanta som kan tangera PB och detta med fisken i håven. Ska man mäta kan man låta en kompis hjälpa till vid vattnet och sen släppa tillbaka den. Fisk som behålls som matfisk avlivas snabbt och sen tar man fina bilder vid spöt osv
          FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
          SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
            Snacka om att det går till överdrift om man inte ska plocka upp fisken ur vattnet. Skaffa en Avkrokningsmatta så blir det bra, Sportfiskeprylar har billiga för 150kr.
            Är väl ingen överdrift att mäta/kroka av dem i vattnet? Klart bäst och skonsammast för fisken.

Kommentera

Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
              Jag tycker inte att det är överdrift. Men även om d är d, tycker du inte att d är skonsammare för fisken?

Kommentera

Avkrokningsmatta för havsöring? Wao. Håll kvar fisken i vattnet och låt någon ta en snabb bild och mät emot spö. Är du själv håll i stjärtspolen och ta en snabb bild när fisken ligger i vattnet. Är det mindre fisk, ta en peang och skaka av den.

Kommentera

Jag skulle INTE använda en ikea påse. Den är hur sträv som hellst.bättre med en stor vanlig plast påse.

Själv har ja sytt en egen avkrokningsmatta av grov pressenning,sån som är slät.
                  Klippte ut en bit på 100cm x 100cm och sydde dit dragkedja runt hela, pluss att jag stansa dit öljetter som man kan sätta vågkroken.

Kommentera

En blank HÖ har riktigt känsligt slemskikt, tappar fjäll lätt. Dessa tar jag inte upp på land om jag inte ska bonka. Så jag tycker att det är fel att lägga en HÖ på marken.
                    KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
                    28 svar
                    3 041 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg s1lvertungas  
                    Arbetar...
                    X