Flugfiske efter strömming/sill - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiske efter strömming/sill

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugfiske efter strömming/sill

Finns det någon här som har lite erfarenhet av detta? Var och gick en sväng ikväll och ute vid en udde så mer eller mindre kokade det av strömming (Stugsund i Söderhamns kommun, Hälsingland utifall någon är nyfiken;P), så jag blev sugen som f*n att göra ett försök imorgon kväll.
    Ska pröva att binda upp några flugor ikväll och se hur det går.

Vore kul med tips om någon har några!

Blir det lyckat så kan det hända att det blir bilder imorgon =)

Har aldrig testat Strömmig eller Sill. Men kan tänka mig små Tång räka och Märl kräfta liknande flugor borde fungera. Troligen så skulle San Juan worm funka också: http://www.youtube.com/watch?v=EO7x5Mqlj2o

Flugor på krok 12 och 14 kan jag tänka mig är lagom.

Tror inte att det egentligen behövs några märkvärdiga flugor för att lura en stim fisk som har hård konkurrens om födan av en massa kompisar och släkt.

Pröva att fiska hem flugan med små korta knyckar och ganska sakta. Ungefär som man fiskar de flesta nymferna
    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-05-14, 22:26.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tänkte de vägarna jag med. Tänkte binda upp en sillimitation och några mindre lite flashiga grejer så man har alternativ.

Kommentera

Jo, nog kan en Sill imitation vara bra att ha. Man kan ju tänka sig att HÖ kan finnas i grannskapet av stimmet.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

ska du fånga sill ta en guldfärgad krok bara så e saken klar, dom är inte så kinkiga dom där fiskarna
          FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
          SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Tack för tipset. Jag band upp en märla med sista guldkroken jag hade igår kväll, resten har vanlig svart krok.
            Hoppas på att de funkar med.
            Men som du säger, de är inte speciellt kinkiga, så jag håller tummarna för att det mesta ska funka=)

Kommentera

I min glada ungdom så körde vi med så blanka krokar vi kunde hitta. Bara det är blankt hugger de små liven.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
              1 svar
              338 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Okoun
              av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
              0 svar
              134 visningar