När allt går åt h*****e - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

När allt går åt h*****e

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• När allt går åt h*****e

Idag va jag nära att sluta med allt vad fiske heter.

Tog mig en tur innan jobbet, något jag gör när jag vill rensa skallen lite och bli lite extra harmonisk. Brukar vara avslappnande och ingen kombination med morgonsus och morgonkaffe smakar så bra som ute i en båt kl 03:30.

Svängt en del med flugspöt i några veckor och börjar om inte få häng på det iaf känna att fyra av fem kast hamnar någorlunda där jag vill. Men imorse funkade absolut ingenting. Måste ha lämnat kasttekniken hemma med sambon i sängen. Flugan ville slå i vattnet i bakkasten, knutar på tafsen, tappade linan i bakkasten och om inte något av det inträffade så missade jag totalt när jag skulle skjuta ut linan med en fin regnbågsformat loop som tvärdör utan att vända över flugan som resultat. 1 av 10 kast kanske funkade. Flugspöt var nära att får en sjömansgrav både en, två och fem gånger.
    Att få fisk kändes uteslutet men kunde inte direkt vända hem igen utan att få till iaf några kast. Testade med lättare flugor då streamers inte är helt bäst på #4. Testade att byta lina. Bytta tillbaka till linan innan. Ja så höll jag på.

Nu låser jag in spinnutrustningen i ett valv så inte latheten får mig att helt skita i flugfisket. Det och jag har hotat migsjälv att jag inte får raka av skägget innan jag får en firre på fluga.

Vad brukar vara felet när flugan slår i vattnet vid bakkastet? Inträffar aldrig i framkastet.

Ja va tvungen att skriva av mig lite.

#markus
    Senast ändrad av mcuz; 2013-05-15, 10:00.
    #OneFly
    http://vimeo.com/onefly
    http://facebook.com/oneflytorulethemall

Fyller på med kort rapport från måndagens tur där jag lyckades tappa min iphone (fick samtal JUST som jag krokar loss båten från vinchen) i vattnet, släpper båten o får fatt i telefonpaketet där fodralet drat åt ett håll o telefonen åt ett annat. Famlar vidare i panik, då upptäcker jag att båten börjat driva ut... Av med stövlar o kliva i till grenen för att få fatt på båten.

Kamrat Mattias (Elfving73 här på FS) lyckas övertyga mig om att INTE kasta in handduken utan åka hem å byta till torrt o komma tillbaka, tur var väl det för en halvtimme senare landade jag en gös på 5510 gram o 86 cm.

Telefonen ligger kvar i sjön.

Karmagös if there ever was one...
    [FONT="Arial Narrow"]-Ta hänsyn till andra vid vattnet.
    -Ta med skräpet hem.
    -Var ödmjuk.
    -Njut. Sluta hetsa o stressa.
    -En dålig dag på/vid sjön är FORTFARANDE bättre än en bra dag på jobbet. [/FONT]

http://mammatalar.blogspot.com , Knudor Fnugelfufens Flurbaderf...

Kommentera

Inte kul sådana svarta dagar vid vattnet! Dags formen avgör förvisso till en del hur man kastar och så förstås vinden.

Man kan tycka att med vind ska vara en fördel. Men det beror litet på hur turbulensen i vinden är? Sist jag fiskade så hade jag med vind. Men med den baksidan att linan i bak kasten litet då och då pressades ned mot marken. Jävligt irriterande att känna en knyck och sedan se flugan virvla förbi med halva floran i krok böjen likt en idisslande ko. Eller som i ditt fall blöta flugan bakom dig i stället för som tänkt framför dig.

Sedan, så kan en orsak till att man daskar linan i marken eller vattnet vara att man slarvar med att kolla var i höjd läge linan ligger innan man påbörjar fram kastet?

Knutar, får man då och då oavsett kunnande det är nästan oundvikligt. Så fort man slutar att föra spö toppen i en rak linje mellan "stopp punkterna" i kasten. Så får man nästan garanterat tailing loops och oftast då med vind knutar på tafsen som resultat.

Blir man sedan mer och mer förbannad ju mer elände som händer vilket ju är en naturlig reaktion. Så kastar man ju av naturliga skäl ännu uslare.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2013-05-15, 10:19.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

en annan orsak till tailing loopsen kan vara kraften, samma kraft hela tiden. Vid utkast ska man inte ta i extra för att få ut linan längre.

Kast i vind som har funkat för mig bra hittils är följande. kastar med högerhanden. Sidvind från vänster kasta som vanligt med spöt lite vinklat åt höger typ 20-30 grader. Sidvind från höger håller jag spöt högre upp och vinklar spöt 20-30 grader åt vänster, för att slippa få flugan i ansiktet. Medvind spöt rakt men vinklar kastet bakåt lite mer uppåt 10 till 12 på klockan. Motvind då vinklar jag framkastet uppåt 12 till 14 på klockan.
        FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
        SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av KnudorFnugelfufen Visa inlägg
          Fyller på med kort rapport från måndagens tur där jag lyckades tappa min iphone (fick samtal JUST som jag krokar loss båten från vinchen) i vattnet, släpper båten o får fatt i telefonpaketet där fodralet drat åt ett håll o telefonen åt ett annat. Famlar vidare i panik, då upptäcker jag att båten börjat driva ut... Av med stövlar o kliva i till grenen för att få fatt på båten.

Kamrat Mattias (Elfving73 här på FS) lyckas övertyga mig om att INTE kasta in handduken utan åka hem å byta till torrt o komma tillbaka, tur var väl det för en halvtimme senare landade jag en gös på 5510 gram o 86 cm.

Telefonen ligger kvar i sjön.

Karmagös if there ever was one...
          Råkade ut för liknande sak förra veckan tror jag det var. Skulle fota en fisk med mobilen och sen lägga den på strandkanten för att kroka loss fisken. Då gled mobilen istället ner i vattnet och jag fick snabbt fiska upp den och demontera den undertiden jag hade fisk i andra änden.
          Som tur var (typ mirakel) överlevde faktiskt min telefon. Samsung S3 om någon undrar vad som håller för sånt

Kommentera

Dessa videos är faktiskt riktigt bra. Mitt kastande har blivit avsevärt mkt bättre efter att kolla på dom iaf

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
            1 svar
            332 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Okoun
            av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
            0 svar
            132 visningar