Ephemera danica/vulgata 2013 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ephemera danica/vulgata 2013

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
    Jo, en del föredrar nog husmans kost i stället.

En fin gammal båge det där. Önskar att man fick se sådana i andra änden av tafsen oftare.
    Japp, det är bra tryck i dem när de käkat riktig mat ett tag + att jag tycker de själva smakar bättre Har redan blivit några stycken överlevare denna säsong. Har tagit samtliga när de jagat i eller i närheten av vegetationen i sjöarna. Såg när denna jagade småfisk precis utanför ett bälte med nate. Knöt på 0.25 FC spets, vadade ut i böset och väntade tills småfisken for omkring på ytan. Kastade precis bakom dem och det small till direkt. Blev några vändningar i naten, men FC`n pallade med det.

Kommentera

Absolut är de fina fighters. Och en sak till som jag gillar med gammal och litet mer förvildad sådan fisk. Den kan vara lika knepig att lura som gammel Öringen.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Vidar Visa inlägg
        Jäklar vilken fin båge. Sådana skulle man vilja se mer av och framför allt få på sin fluga.

Är så förbannat trött på alla fläskbågar uppfödda till bristningsgränsen på pellets och med knappt några fenor.
        Vi flugfiskare borde ställe enormt mycket mer krav. Fast å andra sidan så är det inte så lätt att ställa sådana krav i P&T vatten där det är fritt fram med vilken fiskemetod som helst och man är mer intresserad av att sälja så mycket fiskekort som möjligt och majoriteten av fiskarna mer har intresse av att att lätt få något på kroken som sprattlar lite.

...och där fick jag pysa ur mig lite.
        Jo, jag tror nog att fiskarna börjar att ställa hårdare krav på Regnbågens kvalitet. Här nere märker man det tydligt. Och faktiskt så lyssnar de flesta vattenägarna med några få undantag också. Inte konstigt kanske? För gör vatten ägaren det inte? Då har han snart bara några få som kommer och fiskar. Dåligt rykte sprids ju snabbt via nätet nu mer. Och Björka dammen, som till hälften ägs av Malmö stad och den andra delen av Sportfiskarnas riksorganisation. Där är den fisk ansvarige för Björka tvungen att köpa in fisk från odlare som är knutna till Fisk hälsan. Och det märks ju på fiskens kondition och utseende minsann.

Kommentera

Ursprungligen postat av Vidar Visa inlägg
          Jäklar vilken fin båge. Sådana skulle man vilja se mer av och framför allt få på sin fluga.
          Är så förbannat trött på alla fläskbågar uppfödda till bristningsgränsen på pellets och med knappt några fenor.
          Vi flugfiskare borde ställe enormt mycket mer krav. Fast å andra sidan så är det inte så lätt att ställa sådana krav i P&T vatten där det är fritt fram med vilken fiskemetod som helst och man är mer intresserad av att sälja så mycket fiskekort som möjligt och majoriteten av fiskarna mer har intresse av att att lätt få något på kroken som sprattlar lite.
          ...och där fick jag pysa ur mig lite.
          Fiskar ju som bekant mycket i Hökensås, där fisken oftast är bra. Området har även några större vatten med mycket naturlig mat. I dessa simmar naturligvis, ganska många fiskar som varit med ett tag. Problemet är väl mest att de blir lurigare och lurigare ju längre de är med Fast chansen till riktigt fin fisk och även större sådana finns i alla deras vatten. Fiskar även i Kalvsjön Värnamo som också har fisk från Hökensås Sportfiske AB ( http://www.hokensas.se/page/119/fiskodling.htm ). Mycket bra torrflugesjö ( fiskar nog 95% torrt där ) som är ganska stor och även där går det fisk som varit med länge. Känns direkt när det är en sådan som glufsat i sig din torris

Kommentera

Även Skärblacka verkar ju ha lyssnat på fiskarna, det har ju varit rätt mycket gnäll på de små fenlösa taskmörtar som fanns där i höstas, men nuvarande isättningar är ju av uppenbart fin fisk.
            Om det sen är för att det finns ett par sidor med fula ord om fiskarna i pärmen med fångstrapporter och div trådar på div forum vete fan...
            Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

I dessa danica/vulgata tider passar det sig att klä sig som en riktig flugfiskande gentleman vid vattnet.
              Tweed keps, kavaj och tattersall skjorta.

Click image for larger version

Name:	2013-06-05 18.11.18.jpg
Views:	1
Size:	499,2 KB
ID:	1768714

Kommentera

Det där är vad jag kallar "dressed to kill" vid fiske vattnet. Mycket prydligt! . Nästa snäpp är ett cane spö och en fiske korg av flätad pil så är du riktigt i mål som gentlemanna fiskare.

Ska se om Vulgatan är igång i dag i Björka igen? Kanon väder och nästan helt vindstilla så chanserna är goda till en riktig vak fest i kväll.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2013-06-06, 12:03.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                  Det där är vad jag kallar "dressed to kill" vid fiske vattnet. Mycket prydligt! . Nästa snäpp är ett cane spö och en fiske korg av flätad pil så är du riktigt i mål som gentlemanna fiskare.

Ska se om Vulgatan är igång i dag i Björka igen? Kanon väder och nästan helt vindstilla så chanserna är goda till en riktig vak fest i kväll.
                  Japp det är bara ett splitcane som fattas.

Kommentera

Var iväg i eftermiddag/kvällen till Hemligån. Massor med dagsländor, men nästan inga vak.
                    Fick 2 löjor och 1 mört.
                    Från en träbro såg jag en stor firre på minst kilot. Försökte med en torris utan resultat. Tog en sväng längs med ån och kom tillbaka senare på kvällen till träbron. Funderade på att nymf kanske skulle vara den rätta melodin.
                    Satte på min favoritnymf, svart med guldskalle. Efter några rollkast (besvärlig terräng) fick jag till det. Såg plötsligt hur det stramade till i linan. Gjorde mothugg och kände det tunga motståndet. YES!!!
                    Kände firren några sekunder... sedan small det till och linan for iväg bakom mig och fastna i träden.
                    En enorm salva med svordomar ekade över ån.
                    Flugan var borta. Tafsen hade gått av.
                    Men jag vet var den står och jag tänker inte ge mig förrän jag fått upp den.

Name:	2013-06-06 17.58.31.jpg
Views:	1
Size:	614,6 KB
ID:	1768716

Name:	2013-06-06 18.17.54.jpg
Views:	2
Size:	669,4 KB
ID:	1768717

Kommentera

I går var det ruggigt varmt på eftermiddagen när jag kom till Björka. Det hände inget förrän runt 19:30 tiden. Vulgatorna såg jag bara ett par av. Men moln med Flicksländor var det ut över vattnet och vid land. Vilka fisken som vanligt inte visade något som helst intresse för.

Det visade sig på kvällen när fisken började att vaka på bra att det var smått och svart som gällde. Jag fiskade till en början med en # 14 svart klinkis. Men det resulterade bara i att 2 st fiskar kom och kikade på flugan för att sedan dra någon annanstans. När den närmsta "grannen" hade ett par påslag och landade en fisk i snabb följd så fick jag reda på att svart torris # 16 var det som gällde. Därefter dröjde det inte länge förrän jag hade fast fisk. Fick ytterligare en litet senare. Bågarna låg väl på en bit över kilot. Så det var inga fiskar av den kaliber du hade på Vidar. Men på klass #3 grejor blir det ändå fina fighter med fisk på kilot eller straxt över.

Av de 6 st fiskare av 7 som fick fisk i Björka i går, så togs nästan samtliga på små och svarta torrisar.

Märkligt egentligen att ett par mm mindre fluga än en identisk och obetydligt större kan utgöra hela skillnaden mellan att få fisk eller inte.
                      Senast ändrad av Jock Scott; 2013-06-07, 10:50.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                      0 svar
                      153 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jimmykay  
                      Arbetar...
                      X