Ephemera danica/vulgata 2013 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ephemera danica/vulgata 2013

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

fisken kanske hade proppat sig full på morgonkvisten och tog en siesta, men det hela verkar lovande inför nästa veckas 4 dagars fisketripp till älvdalen. Kanske lyckas pricka kläckningen precis om man har tur
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Håller tummarna för det! Vore ju mumma om du prickade kläckningen.

Självt, ska jag om en timme till Bjeveröd mellan Höör och Hörby och se om bågen och Öringen är i nappa tagen?

http://www.bjeveröd.se/
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Vidar Visa inlägg
        Var en sväng till ån hemma. Danica överallt plus en massa andra sländor. Som gjort för vakfest...
        Men någon vakfest var det då inte. Enbart några enstaka vak här och där. Ingen som vakade regelbundet. Detta trotts alla dagsländor.
        Var någonstans var fisken???

Men lottlös blev jag i alla fall inte. Fick två mindre färnor på danica-imitation.
        Men bågen och öringen???

Tror jag ska satsa på att åka ned till Hemligån i helgen. Ån hemma verkar inte kunna leverera något trots alla insekter. Och att ta en vild öring på torris längtar jag efter. Nu är ju tiden perfekt.
        Så brukar bli när man skrämmer fisken

Nä, skämt åsido.
        Det har jag varit med åxå, Jag vet inte om det är så, men min teori är de, att kläckning är på gång innebär det att en massa nymph är på väg upp för att kläcka o fisken klassar på den som är en lätt bytte i stället jaga de flygfärdiga sorten.
        Senast ändrad av Mickefinn; 2013-05-31, 17:36.

Kommentera

Råkade ut för samma sak som Vidar i Bjeveröd i går. Rätt många Vulgator och Danicor + ett antal mindre Nattsländor på och över vattnet. Men mycket sparsamt med vak. Det enda jag fick trots att jag prövade att antal torrisar och nymfer var en liten Abborre. Och förutom den så fick jag en massa svid knott bett på kvälls kanten för besväret.

Mycket märkligt var det.

Men vädret gick det iaf. inte att klaga på.

Senast ändrad av Jock Scott; 2013-06-01, 10:11.

Kommentera

Kanske den inplanterade fisken inte vet vad den ska göra med alla kläckande danicor så att den blir förvirrad och simmar omkring och längtar efter sin pellets.

Kommentera

He, he, he! Eller så tänker de "Äter jag en ända slända till så spyr jag!" Man kan ju bli less på entrecote också om man äter det för ofta.

Kommentera

Var idag en sväng ned till Hemligån med en fiskekompis. På eftermiddagen öppnade sig himlen och ett åskregn vräkte ned. Blixtar och dunder och vi tog skydd under en ek tills det regnet lugnade ned sig och till slut upphörde.

Danica kläckte och svärmade. Men det var väldigt dåligt med vak. Misstänker att de åt mest under ytan. Några enstaka och sporadiska vak såg vi. Jag försökte på en som gick upp ibland och vakade, men utan framgång. Fiskekompisen lyckades få en öring som låg på strax över kilot. Jäkligt fin.

Click image for larger version

Name:	2013-06-02 16.20.32.jpg
Views:	2
Size:	597,4 KB
ID:	1768610

Click image for larger version

Name:	2013-06-02 13.27.43.jpg
Views:	1
Size:	497,7 KB
ID:	1768611
                Senast ändrad av Haspelmannen; 2013-06-02, 22:32.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                  He, he, he! Eller så tänker de "Äter jag en ända slända till så spyr jag!" Man kan ju bli less på entrecote också om man äter det för ofta.
                  Finns ju bågar som inte verkar gilla "entrecote" något vidare Fick denna på en streamer i helgen och den hade bara iglar och småfisk i sig. Fisken var defenitivt inte nyinsatt. Detta i en sjö som haft bra vulgata kläckningar senaste tiden + att det kryllar av andra sländor och insekter. Var ingen större kläckning när jag fiskade där, men man såg en och annan vulgata som ostört gled omkring på ytan. Enda jag lyckades få på rocken var abborre. Streamer fisket var däremot riktigt bra.
                  Bifogade filer

Kommentera

Jo, en del föredrar nog husmans kost i stället.

En fin gammal båge det där. Önskar att man fick se sådana i andra änden av tafsen oftare.

Kommentera

Jäklar vilken fin båge. Sådana skulle man vilja se mer av och framför allt få på sin fluga.

Är så förbannat trött på alla fläskbågar uppfödda till bristningsgränsen på pellets och med knappt några fenor.
                      Vi flugfiskare borde ställe enormt mycket mer krav. Fast å andra sidan så är det inte så lätt att ställa sådana krav i P&T vatten där det är fritt fram med vilken fiskemetod som helst och man är mer intresserad av att sälja så mycket fiskekort som möjligt och majoriteten av fiskarna mer har intresse av att att lätt få något på kroken som sprattlar lite.

...och där fick jag pysa ur mig lite.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                      0 svar
                      156 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jimmykay  
                      Arbetar...
                      X