Ephemera danica/vulgata 2013 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ephemera danica/vulgata 2013

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ja det är underligt och fascinerande vad ett par millimeters skillnad på en annars exakt identisk fluga kan göra för om man ska få fisk eller ej.

Idag blir det en sväng till Hemligån igen. Nu djävlar ska jag ta firren och tafsen ska kontrolleras noga plus en grovlek större. Körde med 0.15 igår så det blir 0.18 idag.

Kommentera

Håller tummarna för dig att du får en retur match med en bättre utgång.

Skitfiske!
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Gårdagens besök vid Hemligån resulterade i 1-1.

Fick en på ca kilot på en silver/vit Wolly Bugger med guldskalle.

Sedan satte jag på min favorit, svarta nymfen med guldskalle, och så sög det till tungt där jag tappade en förra gånget. Den här gången blev det en liten fight. Men firren fick för sig att rusa mot stenar, under bron och ut mot den starka forsen. Jag svor högt då jag kände på mig var det hela var på väg att sluta. Jag försökte hålla tillbaka för att på något vis hålla tillbaka firren och få den att ändra riktning. Men det ville den inte och plötsligt for fluglinan tillbaka och in bland träden bakom mig. Firren hade vunnit även denna gång.

Click image for larger version

Name:	2013-06-07 16.54.57.jpg
Views:	1
Size:	550,5 KB
ID:	1768728
        Senast ändrad av Haspelmannen; 2013-06-08, 13:44.

Kommentera

Rackarns! En besvärlig och listig firre som vet hur man ska klara sig undan tydligen? Men trots att man blir nästan skogs tokig när man har tappat en sådan firre och i synnerhet som du samma fisk ett par gånger. Så kan du ju trösta dig med att du står inför en spännande utmaning. Och du vet ju var den U båten står dessutom. Varje gång du i framtiden kommer att närma dig det stället så blir det ju ståpäls.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2013-06-08, 20:31.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Har en fråga. När ska man göra mothugget när en mört går upp och tar torrisen?

Kommentera

Ursprungligen postat av Linus ÖRING Visa inlägg
              Har en fråga. När ska man göra mothugget när en mört går upp och tar torrisen?
              En måttstock kan vara att göra mothugg efter ca 1 sekund.

Med tiden och erfarenheten så får man in känslan när man ska göra mothugget. Men även om man har flera års erfarenhet så missar man i alla fall då och då. Mycket handlar om att ha nerverna i styr.

Kommentera

Första passet i Kalvsjön igår. Ganska kallt, regnade och blåste en hel del, men hittade en vik där det trots vädret kläckte lite. Fick ploga flugorna för att de skulle synas. Trots det hade vi riktigt bra torrflugefiske i regnet. Immigt foto, men schyssta bakpaddlar på Kalvsjöbågarna. Slimmad fisk utan fettsjok inuti och en magsäck full av insekter. Precis som det ska va
                Bifogade filer

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                0 svar
                154 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Jimmykay  
                Arbetar...
                X