Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ephemera danica/vulgata 2013
Collapse
X
-
Kul att höra att de har sparkat igång för denna säsong hos dig. Kan inte klaga självt heller. Här började Vulgatan kläcka på allvar i tisdags förra veckan. De hade faktiskt sällskap av några få Danicor då också. Men det har varit ett litet uppehåll p.ga. dåligt väder nu de senaste 2 dagarna av vad jag har hört. Och i söndags trots skräp väder, så gick det iaf. att fiska torra imitationer på fiskens mat minne i de få lugna fickorna av Björka dammen. Får hoppas att vädret snart ändrar sig till det bättre så att våra vänner sländorna börjar att komma fram igen.
Vill inte för allt i världen att det ska bli som förra året vid denna tiden! Då vi hade kalas torrfluge fiske fram till 2:a veckan i juni. Sedan kom ju ett långt sjok med skit väder som lade locket på. Och i augusti blev det tok varmt....Både i luften och i vattnet.
Fisket blev inte riktigt bra förrän i början av september sedan. Tur att vi har en torrfluga säsong här nere som kan sträcka sig in i slutet av september iaf.
Senast ändrad av Jock Scott; 2013-05-28, 22:08.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
-
får återkomma med rapport på söndag hur det ser ut norr om sthlm...tror de är lite tidigt här, men vem vet har vart bra varmt ett tag nuFLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös
Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/
Kommentera
-
Man har ju lust att skita i allt vad arbete och ansvar heter nu och bosätta sig vid ån med tält och proviant som en galen flugfiskeeremit.
Jag har gått vid ån tidigare i veckan med hunden utan att se något, förutom gul forsslända. Även eftermiddagspromenaden idag gick jag längs med ån utan att se något. Men nu ikväll svärmade det av dem.
Hoppas denna sommarsäsong blir bättre än förra året.
Kommentera
-
Ja tackUrsprungligen postat av mojoman Visa inläggfår återkomma med rapport på söndag hur det ser ut norr om sthlm...tror de är lite tidigt här, men vem vet har vart bra varmt ett tag nu
Vi får hoppas att det kommer igång nu till helgen eller efter helgen runt Sthlm. Så grymt sugen nu, vill definitivt inte missa det i år.
Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin
Kommentera
-
Senast ändrad av Jock Scott; 2013-05-28, 22:57.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Var en sväng till ån hemma. Danica överallt plus en massa andra sländor. Som gjort för vakfest...
Men någon vakfest var det då inte. Enbart några enstaka vak här och där. Ingen som vakade regelbundet. Detta trotts alla dagsländor.
Var någonstans var fisken???
Men lottlös blev jag i alla fall inte. Fick två mindre färnor på danica-imitation.
Men bågen och öringen???
Tror jag ska satsa på att åka ned till Hemligån i helgen. Ån hemma verkar inte kunna leverera något trots alla insekter. Och att ta en vild öring på torris längtar jag efter. Nu är ju tiden perfekt.
Kommentera
-
Mycet skumt! För det vore otroligt märkligt om bågen och Öringen höll sig en bit ned och endast kalasade på nymfer? Möjligen kan det vara så att Regnbågen och Öringen äter tidigt i gryningen eller sent på kvällen kanske?
Man blir aldrig riktigt klok på fiskens beteenden.
Hoppas att firren i den andra ån är litet mer samarbetsvillig i helgen.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera

Kommentera