Värt att binda själv? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Värt att binda själv?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av kalibr Visa inlägg
    Jag funderar på att börja binda mina egna flugor, men är osäker på om det är något för mig.

Ska ärligt erkänna att jag har väldigt dåligt tålamod... Så om vet inte om det är värt för mig att ens ge mig in på det. Som exempel, blir det trassel på en fiskelina så klipper jag den hellre än att trassla ut det.

Fördelen jag kan komma på själv är givetvis att man lätt kan "snurra" ihop rätt flugor för tiden på säsongen dagen innan man ska iväg. O att det antagligen är roligare att få fisk på ett bete man gjort själv.

Nackdelen är att flugor på t ex flugor.se är så enormt billiga att jag inte vet om det är värt tiden eller kraften det kommer ta för att lära mig hur man gör.

Finns det ens någon ekonomisk vinst på att binda själv?
    Fördelar med att binda själv (enligt mig):

Du gör dem efter hur du vill att de ska se ut, en fluga kanske rent av inte finns att köpa?
    Du får en ny hobby i hobbyn som ersätter mycket fiskesug på vintern
    Du får nya vänner som gärna delar med sig
    Ekonomiskt? Nja skulle jag säga, inte om man sätter pris mot tiden.

Fördelar med att köpa:

Tidseffektivt som fan!
    Finns många flugor på marknaden som täcker mer än du behöver
    Förhållandevis billigt
    Du kan lägga ner tid på annat

Jag binder inte överdrivet mycket men det jag gör, gör jag ganska bra. Så för egen del blir det att jag binder en del tuber som ofta kostar ohälsosamma pengar. Resten köper jag. Ibland får jag ett ryck och gör ett par e-12or eller dylikt bara för att hålla lågan uppe.
    sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Linus ÖRING Visa inlägg
      Det är mycket roligare att få på en hem bunden fluga för det fick jag igår när jag stod och kastade på några vakande mörtar. En fick jag på en hem bunden blackgnat och den andra på en köpt fluga. Nu är ju också nollan spräckt med fiskar på flugspö. Har någon något förslag på bra torrisar till mört??
      Det ska nog funka bra med i stort sett vilka torrflugor som helst i storlek 12, 14 och i värsta fall # 16. Men svarta torrisar är ju alltid ett hett tips liksom div. Nattslände imitationer skulle jag tro?

Du får ju en toppen bra träning på torrfluga mothugg med Mörten. Den är tillsammans med Löjan rackarns snabb på att spotta ut flugan när den märker att den har gått på en mina.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2013-06-06, 09:47.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ja jag märkte att det var svårt att veta när jag skulle göra mothugget och gjorde jag det för sakta så hadde fisken spottat ut flugan och gjorde jag det för fort så blev det ingen fisk då häller. Har någon något tips på hur länge jag ska vänta innan jag gör mothugget?

/Linus

Kommentera

Jag är riktigt glad att jag började binda flugor. Det är riktigt roligt och bra sätt att fördriva tiden med. Mycket roligare att få fisk på en ny fluga man har bundit upp än på en fluga man nyss köpt. Vill ni ha billig och bra krok ska ni köpa på flugor.se.
          "A bad day of fishing is still better than a good day at work"

SweCam Fishing:
          https://www.youtube.com/user/fisherman993

Kommentera

Hur är det med mönsterskydd? Tänker på t.ex Skomakaren som ingår i serien Hedeflugan, är det ok att binda en sådan och sedan sälja?

Kommentera

Har själv börjat binda, som många andra säger, för att minska fiskeabstinensen på vintern. Men jag blir så fruktansvärt irriterad. Inte på själva bindandet, det är kul som fan. Men man har ju ALDRIG rätt material. Det ska va rävsvansar (i hundra olika färger), hjort hår, älghår, haröron, dubbing (också det i hundra olika färger och varianter), guld- , silver och koppartråd, bindtrådar i olika färger. För att inte tala om tuppnackar, påfågels herl i olika färger och sist men inte minst chenille, också det i tusentals varianter! Puh. Och då har jag bara nämnt en bråkdel av det material man typ saknar när man hittar en rolig fluga att binda. Jag har börjat att improvisera och byta ut en del material då jag typ saknar mer än hälften av allt jag skulle vilja ha. Och då tycker jag ändå att jag har samlat på mig en del. Dock mest tuppnackar (av sämre kvalitet tyvärr) dubbing, hårvinge, cdc fjädrar och marabou. Det är dock en bra början och man kommer långt med det också. Men ju mer man binder desto mer vill man prova och då märker man att man bara har en bråkdel av allt man skulle behöva.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gardsiö Visa inlägg
                Hur är det med mönsterskydd? Tänker på t.ex Skomakaren som ingår i serien Hedeflugan, är det ok att binda en sådan och sedan sälja?
                Det är inga problem. I annat fall skulle t.ex. Mouche Ragot, som skapade Europea serien för en herrans massa år sedan ha drivit ett otal processer mot diverse flugförsäljare för att de kränger E 12:an. Så vitt jag vet? Så har ingen upphovsman tagit patent på sitt eller sina mönster.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
                  Har själv börjat binda, som många andra säger, för att minska fiskeabstinensen på vintern. Men jag blir så fruktansvärt irriterad. Inte på själva bindandet, det är kul som fan. Men man har ju ALDRIG rätt material. Det ska va rävsvansar (i hundra olika färger), hjort hår, älghår, haröron, dubbing (också det i hundra olika färger och varianter), guld- , silver och koppartråd, bindtrådar i olika färger. För att inte tala om tuppnackar, påfågels herl i olika färger och sist men inte minst chenille, också det i tusentals varianter! Puh. Och då har jag bara nämnt en bråkdel av det material man typ saknar när man hittar en rolig fluga att binda. Jag har börjat att improvisera och byta ut en del material då jag typ saknar mer än hälften av allt jag skulle vilja ha. Och då tycker jag ändå att jag har samlat på mig en del. Dock mest tuppnackar (av sämre kvalitet tyvärr) dubbing, hårvinge, cdc fjädrar och marabou. Det är dock en bra början och man kommer långt med det också. Men ju mer man binder desto mer vill man prova och då märker man att man bara har en bråkdel av allt man skulle behöva.
                  Det är ju det som är den stora baksidan med flug bindandet. Alltid är det något material, krok, bindtråds färg eller annat man saknar. I synnerhet i början då man har en litet sortiment. Och det är ju väldigt lätt att bli " bind galen" minsann och då rinner pengarna iväg snabbt.

Det enda tipset för att du inte ska spränga bank kontot jag kan ge dig är att koncentera dig på 5 olika torrisar, dito nymfer och streamers som är de mest allaround och populäraste.

Tyvärr dock, så kommer du knappast undan billigt när det gäller torrfluge nackarna. Det enda sättet att minska kostnaden är att handla halva sådana nackar. Och du kommer ju väldigt långt på en brun, en grizzly och en svart sådan.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2015-01-09, 18:21.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                    Det är ju det som är den stora baksidan med flug bindandet. Alltid är det något material, krok, bindtråds färg eller annat man saknar. I synnerhet i början då man har en litet sortiment. Och det är ju väldigt lätt att bli " bind galen" minsann och då rinner pengarna iväg snabbt.

Det enda tipset för att du inte ska spränga bank kontot jag kan ge dig är att koncentera dig på 5 olika torrisar, dito nymfer och streamers som är de mest allaround och populäraste.

Tyvärr dock, så kommer du knappast undan billigt när det gäller torrfluge nackarna. Det enda sättet att minska kostnaden är att handla halva sådana nackar. Och du kommer ju väldigt långt på en brun, en grizzly och en svart sådan.
                    vilka fem torrisar/nymfer är mest allround?
                    jag har inte blivit bind galen än. Men jag märker ju när man hittar nån läcker fluga så är alltid ett hackel man inte har, eller älg hår eller nåt annat. Jag brukar då ta nåt annat typ liknande material i samma färg. Sen veta ju inte om det påverkar flytningar eller annat. Men rent färgmässigt blir det i alla fall ingen eller liten skillnad. Sen är det frågan om fisken märker det eller rättare sagt bryr sig....

Kommentera

Här är listan:

Torrisar
                      --------

E 12. Storlek #12 och 14.

En helt svart fluga. # 12, 14 och 16. Behöver inte vara någon märkvärdig sak. En tunn bunt svart hackle till stjärt, en ganska tunn bindtråds kropp som gärna får bli en aning tjockare bort mot bröstet och så ett svart hackle bara. Eller alternativt bara en svart "borste" typ Griffiths Gnat nedan.

Griffiths gnat. #14 och 16.

En Vulgata / Danica imitation bör man ju ha. #12

Brun Klinkhammer. #12 och 14.

Nymfer.
                      ---------

Harörat. #12, 14.

Flickslände nymf ( Damsel nymph ) #12 och 14. på en litet mer långskaftad krok....Dock ej streamer krok. Denna krok är nästan perfekt: http://webshop.flugbindning.com/flug...asan-b220.html

Black and peacock spider. # 12, 14 och 16.

Pheasant tail nymp. # 12 och 14.

Nattslände puppa. # 10 och 12.

Montana nymfen # 8 och 10. Jo, det blev visst 6 st nymfer till slut.

Blir inte flyt förmågan lidande eller färg siluett? Då kan du ju använda ersättnings material helt klart.

Känner du att du för tillfället inte vill lägga ut pengar på torrfluge nackar? Då kan du ju hjälpa de Indiska eller Kinesiska hacklens flyt förmåga en del genom att linda en 2 mm tjock och 2 mm bred remsa av foam som kropps material runt krok skaftet. Dra inte åt det allt för hårt bara så att det plattas ut. Då förtar du hela ide'n med det kropps materialet.

Panduro Hobby har billig och bra sådan som de kallar för "Dekor gummi". Den utan glitter alltså:

Har du brun, grön ( ljus och mörk ) grå, gul och svart, så kommer du väldigt långt.
                      Senast ändrad av Jock Scott; 2015-01-09, 20:55.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                      0 svar
                      151 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jimmykay  
                      Arbetar...
                      X