Värt att binda själv? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Värt att binda själv?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Trist! Men du kanske har någon sladd med tunna sådana ledare i som du inte behöver?

Nja, sytråd är litet för grov egentligen. Kan kanske användas tiill när du börjar att jobba med Hjort hår eventuellt?

Bindtråd, finns ju i flera grovlekar. Ju högre nummer, ju tunnare tråd. 14/0 grovleken är nyttig till alla flugor utom Gädd, Lax och Hjort hårs flugor.

Med en sådan pass tunn tråd, får du nätta och fina huvuden på dina torrisar, nymfer och streamers.

Den här är stark också: http://webshop.flugbindning.com/Bind...fiths-140.html

Till Hjorthår, är ( grå ) 6/0 eller 8/0 lagom. Monofil nylon bindtråd är ju precis som nylon lina transparent.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Men finns inte sytråd i olika grovlekar också?
      I så fall antar jag att även den tunnaste sytråd är för grov. Är det så jag ska tolka det?

Var ut i ladan och hittade MÄNGDER med koppartråd. Tyvärr så tror jag nog att de är antingen för tunna eller för tjocka. Sen var de mer rödaktiga än kopparfärgade. Hittade även en rulle koppartråd som var lika, om inte tunnare, än sytråd (ej med på bilden nedan).
      Click image for larger version

Name:	Koppartråd.jpg
Views:	1
Size:	304,4 KB
ID:	1776885

Kankse att den längst till höger skulle kunna va nåt...
      Men som sagt, de är mer rödaktiga än kopparfärgade, tyvärr.

Kommentera

Jag binder själv av två tunga användningar,

1 Den flugan jag vill ha finns inte i lager, och jag vill ha den NU
        2 Jag gillar en viss fluga men tycker att den skulle finnas i just den färgen

Sedan finns det dom mjukare aspekterna,

Det är roligt
        Glädjen att fånga med egenbundet osv,

Men ekonomi, det kan man glömma det finns ingen ekonomi i det flugbindning är ett stort slukhål som så mycket annat inom sportfisket

Kommentera

Jag binder också själv och till stor del av samma anledningar som alla andra. Vågar inte ens tänka på kostnaderna men får ändå säga att fördelarna överväger.

Mina anledningar:
          1: Känslan att fånga fisk på egna flugor
          2: Friheten att kunna ge flugan någon extra detalj eller egen design som ökar antalet hugg
          3: Hobby i hobbyn för dom dagarna när man sitter inne och längtar till nästa fiskepass
          4: Leveranstiden, finns material hemma så är en färdig fluga inte långt borta
          5: Vad ska man annars lägga pengarna på?

Kommentera

Ursprungligen postat av kalibr Visa inlägg
            Jag funderar på att börja binda mina egna flugor, men är osäker på om det är något för mig.

Ska ärligt erkänna att jag har väldigt dåligt tålamod... Så om vet inte om det är värt för mig att ens ge mig in på det. Som exempel, blir det trassel på en fiskelina så klipper jag den hellre än att trassla ut det.

Fördelen jag kan komma på själv är givetvis att man lätt kan "snurra" ihop rätt flugor för tiden på säsongen dagen innan man ska iväg. O att det antagligen är roligare att få fisk på ett bete man gjort själv.

Nackdelen är att flugor på t ex flugor.se är så enormt billiga att jag inte vet om det är värt tiden eller kraften det kommer ta för att lära mig hur man gör.

Finns det ens någon ekonomisk vinst på att binda själv?
            Finns nog ingen ekonomisk vinning för enskild person om man ser från att lära sig tills det att man dör bra material kostar och det finns ju massor av flugor med olika mönster att täcka. Så, det är inget för den snåle att satsa på, köp då hellre "10flugor för 150" eller vad det brukar ligga på.
            Däremot, terapin och lugnet som flugbindningen kan ge - priceless

Cheers
            Sex braxar i en laxask

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
            0 svar
            154 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Jimmykay  
            Arbetar...
            X