Jo det är ju det
Har redan tillämpat det dessutom. har bundit fjädermyggpuppa efter Lennart Bergqvists beskrivning, men istället för via maraboufjädrar, som stjärt, som jag såklart inte hade, så har jag varierat mellan vitt hackel (typ det luddigaste som man drar bort från stammen) och polygarn, som man också använder som fjädersäck. Då det bara skulle vara någon mm till svans så antog jag att skillnaden inte kan bli alltför dramatisk.
Annars, finns det ju en mygg puppa som är väldigt enkel men effektiv, bunden på en böjd krok.
Ingen stjärt. Bakkropp = svart bind tråd som tjocknar mot bröstet något.
Ribb: Tunn koppar tråd.
Bakkroppen lackas med flug lacket några gånger eller med lim. Detta, så att du får en slät och "glasad kropp" där lacket eller limmet även bakar in ribben. Bakkroppen, ska fortfarande ha en avsmalnande profil.
Bind sedan in en lång smal, 3 kantig lapp av 2 mm tjock foam i vitt, grått eller svart som sticker ut ca. 1 cm framför krok ögat med den breda basen av lappen utåt. Alternativt CDC.
Linda några varv påfågel herl över där du fäste in foam lappen till ett bröst.
Fan... röjde ut ett uthus och slängde mängder med kablar och elektonikskrot för ett tag sedan. Ska genast ut och kolla om jag har nåt kvar. Jag har för mig att jag sparade nåt för att jag skulle ta koppartråden. Tack för tipset!
En annan fråga som jag har grunnat på och som hör lite till samma ämne är vad är det för skillnad bindtråd och typ vanlig sytråd? Eller kan jag gå till syaffären och hitta tråd som jag kan binda flugor med?
Kommentera