Värt att binda själv? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Värt att binda själv?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Värt att binda själv?

Jag funderar på att börja binda mina egna flugor, men är osäker på om det är något för mig.

Ska ärligt erkänna att jag har väldigt dåligt tålamod... Så om vet inte om det är värt för mig att ens ge mig in på det. Som exempel, blir det trassel på en fiskelina så klipper jag den hellre än att trassla ut det.

Fördelen jag kan komma på själv är givetvis att man lätt kan "snurra" ihop rätt flugor för tiden på säsongen dagen innan man ska iväg. O att det antagligen är roligare att få fisk på ett bete man gjort själv.

Nackdelen är att flugor på t ex flugor.se är så enormt billiga att jag inte vet om det är värt tiden eller kraften det kommer ta för att lära mig hur man gör.

Finns det ens någon ekonomisk vinst på att binda själv?

Ekonomisk vinst? Nej inte egentligen nu längre. Då du kan köpa bra bundna flugor från flugor.se t.ex. för mellan 8 och 12 kr.

Rena material kostnaden för en egenhändigt bunden torrfluga exempelvis ligger på ca. 5 - 6 kr. Och det kan ju låta som en liten förtjänst. Men då ska man komma ihåg att bara ett vettigt start kit med städ, alla verktyg och litet material. ligger minst på 700:- Och ska man sedan bygga på med riktiga torrfluge nackar, ett skapligt sortiment av olika krokar och litet annat små plock? Då är man snabbt uppe i 2000:- - 3000:-. Man får ju en hel del "köpe flugor" för den pengen eller hur?

Jag vill inte veta hur mycket jag har lagt ut på denna hobby i hobbyn bara under de senaste 3 åren ens.

Den enda riktiga fördelarna är ungefär som du självt säger, att det går fort att ersätta bort satta eller skadade flugor + möjligheten att experimentera fram egna alster. Och så att man har ett trevligt pyssel.

Att försöka att sälja flugor är ingen bra affär det heller. Du får aldrig betalt för arbetstiden och får trots det inte många kronor i förtjänst i slut änden. I och med att det sitter stollar och säljer 200 st flugor av mer eller mindre suspekt kvalitet på Tradera för typ 200:- Som konkurrerar ut en om man vill binda seröst bunda flugor till kunderna och dessutom tjäna en någorlunda vettig slant på affären.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-06-05, 17:07.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Själv ser jag det hela som en egen hobby, delvis eftersom jag började binda flugor ett par år innan jag ens höll i första flugspöt...
      Jag lär gå rätt mycket back på att binda eget jämfört med att köpa... men det är ju så jäkla roligt!
      Och det är det som är det viktiga för min del.
      Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Angående tålamod så säger jag en sak! Kan jag kan alla!! Alla som känner mig vet att saker tenderar till att gå sönder när det inte går som jag vill. Jag har slagit sönder datorer med knytnävar och slägga. Mobiltelefoner har gått lika våldsam död till mötes. Allt från baseball trä till golfklubba.

Men det är något med flugbindning som faktiskt lugnar ner mig. Allt blir så som du väljer att göra det. Tar du en minut extra i början för att få vingarna rätt på en black gnat (eller vad de heter de små svarta med vingar) och du får dom helt lika så känner du stolthet på något vis över vad du kan prestera. Min första regnbåge på fluga tog jag på egen komponerad fluga (fulflugan finns tråd om det här) och den känslan var F-N inte fel!

Ekonomin får man inte tänka på. Jag började flugfiska i höstas och binda i vintras men jag har nog lagt mer peng på flugbindning än själva fiske grejerna...

Prova hos en vän innan du bestämmer dig. Bind ett par och sedan kan du bestämma dig (efter att du tagit den första firren på hembundet).

Kommentera

Jo tålamodet tränas som min käre bror (Johan) skriver...
          Ett flugspö över knät check
          Men inte flugbindningsmojarna. Det är något med att sitta och tråd fantasten går av för femtioelfte gången och man tar ett djupt andetag och fäster den igen....

Kul japp...

Och ska man börja räkna ekonomi i allt man gör då ska jag nog sluta fiska, sluta klättra (berg) och ge min segelbåt till någon annan....

Kommentera

Flugbindning är det bästa sättet att hålla abstinensen nere under vinterhalvåret. Dessutom otroligt tillfredsställande att hitta egna mönster som ger bra utdelning vid vattnet. För mig är flugbindningen ren terapi.

Kommentera

Det är nästan så att man kan köpa färdiga flugor billigare än vad kroken kostar.
              Vill man ha riktigt bra laxkrok så kostar dom mer än en laxfluga bunden på krok.
              A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Jo, lax fluga bindningen är ju i så fall ännu mer kostsam än att binda torrflugor, nymfer och streamers. Som du säger Jörgen. Bara krok kostnaden är svettig. Och man kan ju köpa lax och HÖ flugor för 22:- på flugor.se såg jag.

Jag ser flugbindningen som en trevlig hobby i hobbyn, som jag inte skulle vilja vara utan. Och vintertid så är det ju ett sätt att pyssla med någonting flugfiske relaterat i alla fall.
                What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Om man fiskar spinnfluga efter lax i betongälvar då är det enligt mig ett måste.

Man kan välja krok själv (och personligen tycker jag det är otroligt viktigt med kvalitets karpkrok då den stora sitter) och det blir billigare.

Jag kan sätta 20~ flugor i stockar, sprängsten och annat rat på dom värsta sträckorna under ett pass - det blir för dyrt att köpa då för mig.

Kommentera

Det är mycket roligare att få på en hem bunden fluga för det fick jag igår när jag stod och kastade på några vakande mörtar. En fick jag på en hem bunden blackgnat och den andra på en köpt fluga. Nu är ju också nollan spräckt med fiskar på flugspö. Har någon något förslag på bra torrisar till mört??
                    Senast ändrad av Linus ÖRING; 2013-06-06, 09:20. Anledning: Stavnings fel

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    150 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X