Flugor till harr nu på senhösten! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugor till harr nu på senhösten!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugor till harr nu på senhösten!

Hello!

Behöver lite hjälp och inspiration till senhöstens flugval efter storharr, ska jag försöka med torrfluga, eller ska man köra med streamers/våtflugor eller kanske lite nymfer, vad säger ni? Vilka flugor använder ni på senhösten?
    Ska tillägga att jag kommer att fiska i Dalävlen runt Mora och Älvdalen.

Skitfiske på er!

Hej!

Med tanke på temperaturerna, så testa med en Bäckslända och möjligen en Nattslända imitation. E12 och Streaking Caddis t.ex. + div. land insekter typ Myror, Getingar och Skalbaggar. Det är väl de vingade insekter med undantag för Myran som kan tänkas vara igång fortfarande och gör att det kan vara värt att pröva en torrfluga när det vakar. Bäcksländan, är nog det säkraste kortet så här års i och med att den håller på att kläckas tills att isen lägger locket på. Svarta torrflugor i storlek 8 - 14 imiterar denna insekt bra.

Annars är det nog som du säger nymfer och våtflugor som gäller. Bäckslände nymf imitation ( svart ), Harörat, Pheasant tail och Husmask är givna nymfer i asken.

Skitfiske på dig med.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-09-30, 08:33.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Japp, E12`an är inte tråkig den här årstiden. Krokade en riktig bamse öring för en vecka sedan på en sådan. Dessvärre gick den in i en massa näckrosor och slet av spetsen. Fast fick ju fightas med den en stund i varje fall. Öringen kramas på stället jag fiskade på, för maximalt med yngel. Bad en av dem som sköter det hela hålla utkik efter en E12 piercad gamling i fällan. Kunde vara kul att få veta vilket pers, man missade
      Senast ändrad av Wadman; 2013-09-30, 16:26.

Kommentera

Bästa lyckan har jag haft med nymfer och puppor på harr oavsett årstid. Se till o ha några riktigt tunga flugor så du kommer ner till botten med dom i de mer strömmande partierna. Men om de vakar mycke så fungerar alltid en liten svart fluga
        FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
        SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
          Japp, E12`an är inte tråkig den här årstiden. Krokade en riktig bamse öring för en vecka sedan på en sådan. Dessvärre gick den in i en massa näckrosor och slet av spetsen. Fast fick ju fightas med den en stund i varje fall. Öringen kramas på stället jag fiskade på, för maximalt med yngel. Bad en av dem som sköter det hela hålla utkik efter en E12 piercad gamling i fällan. Kunde vara kul att få veta vilket pers, man missade

Så jäkla surt att mista en sådan Öring! Men otaliga är de tafsar som smällt av i kontakt med Näckros stjälkar. Har självt förlorat en Röding på gott och väl 2 kg i sådan spenat.
          Hoppas att du får rapport om den piercade Öringen sedan.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2013-09-30, 19:21.

Kommentera

Hej!

Tackar, har köpt lite olika nymfer idag, de övriga har jag sen tidigare. Så i helgen blir det till o prova på nymffiske, vad brukar ni använda som nappindikator eller behöver man ingen?

Kommentera

Varsågod.

Jo, visst är någon slags napp indikator till hjälp vid nymf fisket i strömmande vatten.

Antingen, så kan man ju använda en stor och väl synlig torrfluga som en sådan indikator vilken man knyter en kort bit tafs i krok böjen på. Eller skaffa dessa som är som typ mini flöten.

En annan variant är att självt göra en sådan av en bit foam stav 5 eller 7 mm tjock och ca. 3 cm lång.

Finns i flugbindare butikerna: http://www.polmax.se/flugbindning/og...by/booby-eyes/

Ta en streamer krok, och nyp av den där krok böjen börjar. Stryk litet snabb lim på krok skaftet och tryck in det i kort änden på foam staven. Sedan, är det bara att trä den på tafsen via krok ögat och sätta en bit nylon lina som stopp knut där man vill ha indikatorn på tafsen så att inte indikatorn glider omkring. Vit sådan stav kan man ju alltid färga efteråt med en permanent / vattenfast tusch penna i gult om man vill?
              Senast ändrad av Jock Scott; 2013-09-30, 20:13.

Kommentera

Sinktip och husmask! Låt den rulla över bottnen i strömmarna.
                Harörat funkar alltid.
                Jag hade nog föredragit red tag före E-12 om det gäller harrfiske.
                Dom hugger nog 80% bättre på red tag.
                Men vill du ha chans att få en öring på kroken så får det bli E-12

Kommentera

Ursprungligen postat av P.T.R Visa inlägg
                  Sinktip och husmask! Låt den rulla över bottnen i strömmarna.
                  Harörat funkar alltid.
                  Jag hade nog föredragit red tag före E-12 om det gäller harrfiske.
                  Dom hugger nog 80% bättre på red tag.
                  Men vill du ha chans att få en öring på kroken så får det bli E-12
                  I så fall? Så borde du pröva "Långt ner i halsen" i stället. En Red Tag variant bunden på böjd krok med en kort, vit tofs vinge och brunt parashute hackle. Sägs vara grym på Harren.

Kommentera

De här är inte så tokiga nappindikatorer http://scandinavianflylines.com/shop...hhsagtatjvha94 fungerar utmärk, enkla att bara trycka fast på linan. Jag tappade dock i snitt en om dagen, när de lossnade från linan, men med tanke på vad konkurrenterna kostar kan man leva med ett vist svinn.

Den stora för mig var att det känns som om man metar och sen är de inte direkt diskreta, men de fungerar. Annars kam man ju använda en impregnerad garntuss.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    159 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X