Det första jag märkte när jag kom upp till sundsvall var att jag glömt mina vadare hemma... typiskt. Åkte till xxl och köpte nya, guideline, (kommer inte ihåg vad modellen hette). Det blev iallafall en tur i ljungan vid viforsen tillsammans med VonElffors här på forumet. Väldigt högt vatten men det blev några harrar endå. Dock inga bjässar. Jag fick harrarna att stiga på olika klinkhammer i varierande färger. Vonelffors tog dom flesta på nymf. Det var endel nattsländor i farten men på eftermiddagen började pyttesmå dagsländor kläcka. (Någon som har en idé om vilken art??) 6-7 mm väldigt ljus och bred vinge. Lättvadat och riktigt kul var det och dit kommer jag återvända om jag är till sundsvall fler gånger.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Harrfiske i sundsvall
Collapse
X
-
Det kan vara(kanske)samma sort insekt som Jock Scot har efterlyst namnet i en annan tråd inte för så länge sen. Tyvärr det kom inte fram nåt namn.Ursprungligen postat av philipo Visa inläggDet var endel nattsländor i farten men på eftermiddagen började pyttesmå dagsländor kläcka. (Någon som har en idé om vilken art??) 6-7 mm väldigt ljus och bred vinge.
bilden är tagen för 4-5 veckor sen.
Det finns en imitation som heter august dun som har fugerat på RB här nere.
Den här är en bra imitation åxå.
skitfiskeSenast ändrad av Mickefinn; 2013-10-11, 18:41.
Kommentera
-
Jag tror att du menar det jag skrev förut om Ljus Sporrslända Micke?

Min imitation på # 18 krok med ljust oliv Bäver dubbing och golden olive hackle. Bäver hår flyter ruskigt bra. Djur världens svar på cdc.
Men inser nu att blue dun hackle eller något annat ljust grått sådant hade varit ännu bättre.
Bäver dubbing här:
Senast ändrad av Jock Scott; 2013-10-11, 19:39.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Helt rätt, det var de. Jag t.o.m hittade tråden.
Jag tycker det roligt att man hör om vingade insekter så här mitt i oktober.
Kommentera
-
Kan bara hålla med dig. Man vill ju hålla liv i torrfluge fisket så länge det bara går? Och då är man ju glad över att det visar sig litet vingade insekter.
Ska till Björka i dag. Får se om det går att lura någon firre på en Geting eller dylik torris?
Annars, så åker Hökensås Prince nymfen på tafsen som vanligt.
Senast ändrad av Jock Scott; 2013-10-12, 09:28.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Ja det skulle gott kunna vara en sådan. Kul med torrfluga så länge det går. Pratade med en lokal fiskare när jag var vid hemmaforsen. Han sa åt mig att fiska allt utan någon förtyngning. Alltså även streamers i ytan och det blev ju panghugg dirrekt i ytan. Blir ju lite samma sak.
Kommentera
-
Geting borde vara rätt vall med tanken på årstiden å vinden som ligger över Skåne idag.Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inläggSka till Björka i dag. Får se om det går att lura någon firre på en Geting eller dylik torris?
Annars, så åker Hökensås Prince nymfen på tafsen som vanligt.
http://www.nordisktflugfiske.se/Prod...;3401;4520;0;0
De såg jag före helg.
skitfiske
Kommentera
-
Läckert foto du lade upp. Jo, så trodde även jag. Men fick fenan i dag, trots alla möjliga flug byten och metoder. Torrfluga, var inte ens värt att tänka på. T.om. så körde jag med sjunk lina och streamer på slutet i ren desperation men icke! Det var uselt fiske för alla som fiskade eftermiddag, så jag var inte ensam om att slita för ingenting i snål blåsten. Det togs 4 st fiskar på förmiddagen nere vid utloppet / cement röret på orange zonker. Men sedan var det kört. Runt kl 16:00 ökade vinden ännu mer så det var riktigt otrivsamt att försöka att flugfiska. Blåste alldeles tillräckligt mycket redan när jag kom till dammen vid 12 tiden. Och där det var lugna fickor längs dammen så var det tomt på fisk i stället.
Den stod naturligtvis parkerad där det blåste motvind som mest.
Men när jag kom dit efter ett par timmars fruktlöst fiske i andra delar av dammen, så hade fisk rackarna börjat att mat vägra.
Sista timmen innan hemfärd ägnade jag åt att fika och ta det lugnt i vakt kuren tillsammans med den tjänstgörande vakten.
Får ta skadan igen nästa vecka.Senast ändrad av Jock Scott; 2013-10-12, 18:07.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
|
29 svar
3 259 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg