Nybörjar tips? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar tips?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Helmin Visa inlägg
    Det var den största jävla rockring jag hört talas om!!!!!!!
    Den är väl till för dem som rockar fett ... ?
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av jeppe- Visa inlägg
      haha tänkte precis kommentera det, men för att inte vara allt för oseriös så lät jag bli

fiska båge från nån sjö där de går att hyra båt så behöver man inte kasta lika långt och sen så slipper du fånga så mycket träd längden på kasten kommer automatiskt när du får öva lite, alltid kul att få fisk när man övar så båtfiske rekomenderas
      Hehe, jobbiga är att jag tänkt börja flugfiska, så lär behöva en sådan stor ring ibörjan!
      You´ll Never Walk Alone

Kommentera

det är inte så svårt att pricka på gräsmattan, det blir lite annorlunda när man är vid vattnet

Kommentera

Nån skrev att en garnbit längst ut gör att det inte snärtar.... Det ska inte snärta för då har man tagit i för mycket. Gör man det med en fluga på sen så är ju risken stor att man blir av med flugan... Med andra ord så kan det vara bra att ibland bara ha tafsen när man kastar....

//tight lines

Kommentera

Fiska båge.

Först av allt - välkommen in i flugfiskefamiljen! Ett litet "pedagogiskt" tips är att du kan ju börja fiska där det finns gott om fisk till att börja med. (Går ofta bra här i sydsverige med en del P&T-vatten med massa fisk, även om det kan kosta lite...) Då är det kul, och man har en mer än ärlig chans att få en båge även om inte kasten är perfekta och superlånga..Jag gjorde misstaget att försöka fiska havsöring vid kusten för tidigt och känslan var att det var hopplöst att komma ut där man trodde fisken stod. Och än mindre fick man känna på hur kul det är när man behärskar något. Kasta i kustvind som nybörjare är ju helt hopplöst.
            Gå ut med kompisar och folk som du kan titta lite på och fråga. Mycket lättare att lära sig på plats, och vi flugfiskare brukar vara vänliga och hjälpsamma för det mesta..hehe.
            Lycka till!

Kommentera

Bästa är igentligen att gå en kastkurs...jag gick själv inte nån utan gick med i en fiskeklubb islt där jag fick lära mig och sen är det i princip bara att titta på anadra hur dom gör

Härligt att du börjar med flugfiske!

Kommentera

En sak till, ta inte i är du kastar. Lugnt o fint bara, det är spöt som skjuter ut linan, inte muskelstyrkan i armen. Taiming och hastighet ger långa fina kast, inte råstyrka...
                A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Kör ett sök här på forummet. Står massor om nybörjarteknik och tips på instruktionsfilmer m.m.

En instruktionsfilm är det första du skall skaffa dig innan du ens tänker på att starta kastandet. Det funkar inte uten, eller ennu bättre, en van instruktör bara för att ha sagt det då.

Att lära sig flugkasta eller fiska per korrespondans är helt omöjligt, ingen ide du bränner krafter på det. Satsa på film och/eller instruktör för då startar du rätt från grunden och slipper senare lära om på nytt vilket blir fruktansvärt jobbigt, jag lovar.

mvh
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursäkta mig, men jag kapar tråden lite. Men dock i samma anda som trådskaparen. Jag är också ny i flugfiskeviken och har nu precis haft en helg i Harasjömåla där jag fått min första regnbåge på fluga. Otrolig upplevelse!
                    Lite frågor dock.
                    Vad gör jag för fel när:
                    1. Jag får väldigt ofta kroken väldigt nära ansiktet/kroppen både i fram och bakkast.
                    2. Linan sjunker bakom mig och fastnar i gräset bakom.
                    3. Jag får väldigt mycket knutar på tafsen, Är det bara normalt är det helt enkelt på att jag inte kan kasta ordentligt än?

Tar gärna alla tips som finns.

Kommentera

Ursprungligen postat av stroy Visa inlägg
                      Ursäkta mig, men jag kapar tråden lite. Men dock i samma anda som trådskaparen. Jag är också ny i flugfiskeviken och har nu precis haft en helg i Harasjömåla där jag fått min första regnbåge på fluga. Otrolig upplevelse!
                      Lite frågor dock.
                      Vad gör jag för fel när:
                      1. Jag får väldigt ofta kroken väldigt nära ansiktet/kroppen både i fram och bakkast.
                      2. Linan sjunker bakom mig och fastnar i gräset bakom.
                      3. Jag får väldigt mycket knutar på tafsen, Är det bara normalt är det helt enkelt på att jag inte kan kasta ordentligt än?

Tar gärna alla tips som finns.
                      1. Vinkla ut spö-toppen lite från dig ! tror du håller det för "rakt upp" och ha ALLTID någon form av glasögon på dig ( det känns att få en fluga i ögat)

2. Har med tajmingen att göra, du är lite för sen med framkastet ! och säkert så låter du spötoppen gå för lång bak , stanna upp med toppen ca kl 2
                      ( om du håller spöt rätt så har du tummen rakt upp mot klingan, när du sedan övat ett tag så kommer du att känna ett litet "gung" i tummen när linan sträcks ut bakom dig, då i detta ögonblick skall framkastet komma !
                      Titta gärna i böjan på linan i bakkasten, så ser du när den sträcks ut !

3. Har direkt med punkt 2 att göra "Taskig Tajming" om du börjar framkastet för tidigt , innan linbågen har sträckt ut sig bakom dig, så vill flugan nästan så en volt i luften, och gör då en liten fin knut på din tafs
                      (Sedan ju tyngre fluga du har, ju kännsligare är det att den fixar knutar åt dig.

Står du och fiskar med en tafs som har en knut på sig så brister den ofta just där när "dröm-öringen" har huggit
                      Tjo, Vad välja : Trolling eller Flugfiske i da ? OK , jag kör trolling med flugspöna .............................

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
                      29 svar
                      3 212 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg s1lvertungas  
                      Arbetar...
                      X