Nybörjar tips? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar tips?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjar tips?

Tjena alla fiske glada mäniskor.

Jag har precis köpt mig ett Loop Adventure kit o tänkte börja harva lite med flugfiske...

Har dock kommit på sen sak. Det är ju rena djungeln. Alla tycker o tänker olika och säger si o så.... Måste ju finnas några generella regler för hur var när o varför...

Så nu fick jag tips om denna sida och såg att den verkar ju guld värd.

Så min fråga till er "rävar" är: Vad ska jag tänkte på när det gäller kast teknik och fiske teknik? (ska fiska rengbåge)

//Sl4sk

klockan 11 och 1. du ska arbeta däremellan med spöet. och i stort sett frysa armbågen, och ha inte för mycket lina ute när du först tränar. börja med ett par meter så du får till linbågen.
    Fish On!

Kommentera

Dra ut mer än ett par meter, det blir mycket lättare om du får ut klumpen på linan. Börja med tex 8 meter ute. Sen när du behärskar det ta ut mer och mer lina.

Kommentera

Här fick man svar fort iaf...

Tack för dom 2 tipsen...

Tar gärna alla möjliga tips om flug fiske så fortsät posta...

Kommentera

sen ha en vanlig tafs av vanlig nylon och fäst en garnbit längst ut. Du snärtar inte lika mycket då och simulerar flugan bra. tafsen ska vara ungefär lika lång som spöet. Sen när du fått till linbågen så ska du helst även lära dig dubbeldrag. Du drar lätt i linan med din andra hand mellan rullen och första holken en gång i framkastet när du sätter in tempoökningen och en gång i bakkastet för att får mer fart på linan(tightare linbåge) och du kastar längre. Sen i framkastet när du kan kasta ut så drar du lätt och bara släpper linan.
          Detta kommer hjälpa dig att kasta några extra meter.
          Fish On!

Kommentera

Tipps
            1: Ha en liten garnbit som fluga när du ska träna, lätt att få en riktig fluga i sig annars, ha gärna på dej ett par polalroid glasögon när du träna så du slipper "linsnärtar" i ögonen.

2: försök inte kasta längre än du kan när du väl är ute och fiskar,,blir lätt bara fel då :-).

3: Sitt gärna på huk och var tyst så kommer regnbågen nog förbi tillslut vid kanten och du slipper göra långa 30m kast.

/Good Hunting

Kommentera

eeeyyy Sl4sky boy hur går d med flugfiskandet? blivit ngt mer sedan sist vi hördes? msg me nästa gång du kmr på msn så ska jag ge dig lite flir fina sajter

ps. psssst när fixar du din dator? :P

Kommentera

Ska ge ett litet tips som fungerat för mig. I början stod jag också och harvade planlöst på gräsmattan. Till slut undrade man om man kastade bra, långt, kort etc. Jag började då att lägga ut en rockring (som jag snodde från brorsans barn) på 12 meter. Sedan tränade jag att lägga flugan inuti den. När det fungerade flyttade jag fram den en meter. Nu efter ett par månader kan jag lägga flugan utan problem i rockringen på 20 meter med mitt klass 5 spö. Nu har jag naturligtvis inte bara stått och harvat på gräsmattan utan fiskat också. Jag upptäckte i alla fall att det var bra att få ett mål med kastandet och inte bara stå och kasta planlöst. Visst kastar många mycket längre än vad jag gör, men har faktiskt upptäckt att många gånger har jag mycket bättre precision än dem. Det är oftast viktigare än längden.
                Senast ändrad av pikecatcher; 2005-08-10, 13:38.

Kommentera

Ursprungligen postat av pikecatcher Visa inlägg
                  Ska ge ett litet tips som fungerat för mig. I början stod jag också och harvade planlöst på gräsmattan. Till slut undrade man om man kastade bra, långt, kort etc. Jag började då att lägga ut en rockring (som jag snodde från brorsans barn) på 12 meter. Sedan tränade jag att lägga flugan inuti den. När det fungerade flyttade jag fram den en meter. Nu efter ett par månader kan jag lägga flugan utan problem i rockringen på 20 meter med mitt klass 5 spö. Nu har jag naturligtvis inte bara stått och harvat på gräsmattan utan fiskat också. Jag upptäckte i alla fall att det var bra att få ett mål med kastandet och inte bara stå och kasta planlöst. Visst kastar många mycket längre än vad jag gör, men har faktiskt upptäckt att många gånger har jag mycket bättre precision än dem. Det är oftast viktigare än längden.
                  Det var den största jävla rockring jag hört talas om!!!!!!!
                  You´ll Never Walk Alone

Kommentera

Ursprungligen postat av Helmin Visa inlägg
                    Det var den största jävla rockring jag hört talas om!!!!!!!
                    haha tänkte precis kommentera det, men för att inte vara allt för oseriös så lät jag bli

fiska båge från nån sjö där de går att hyra båt så behöver man inte kasta lika långt och sen så slipper du fånga så mycket träd längden på kasten kommer automatiskt när du får öva lite, alltid kul att få fisk när man övar så båtfiske rekomenderas

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                    1 svar
                    335 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Okoun
                    av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    133 visningar