Vad flugfiskar ni efter ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad flugfiskar ni efter ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det är väl mest det att det är så mycket mer vanligt med lågkvalitativ odlad bängbåge (trubbnosiga fläsktorpeder med fenor stora som en femkrona och fightingvilja som en träbit) jämfört med den odlade öringen, som, vad jag förstår, än så länge är i bättre form.
    Kvalitativ båge däremot är ju riktigt kul att ha på kroken.
    Sen vet ni väl allihop att det bara är dom korkade fiskarna som tar på streamer? (efter "briljant" uttalande i diskussion på ett annat forum).

För egen del har det mest blivit båge och gädda, och ett och annat pass efter havsöring, både i strömmande vatten och på västkusten.
    För den här säsongen är planen att uppgradera till öring och gädda, och med lite tur ett par pass efter vätter-harr. Sen vår vi väl se vad den karga verkligheten har att säga om det hela... med en ny liten kolt på väg mitt under dagsländekläckningen blir det liksom lite andra prioriteringar än fiske under stora delar av säsongen är jag rädd.
    Men 2016, då blir det lax i skottland!
    Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

För många år tillbaka kan jag förstå den negativa stämpeln på bågen. Men idag har kvaliteten på bågarna ökat lavinartat i de flesta vatten. Visst på sina håll finns det kvar P&T pölar där man dumpar i någonting som ska föreställa båge, uppsvällda av pellets och inga fenor. Men i sådana vatten behöver man ju inte fiska.
      Brukar ibland fiska i en privat flugfiskesjö där man släpper i både båge och öring. Bågarna där är riktiga fighters på grund av sin kondition och fina fenor..
      En frisk båge är ju inte heller dummare än någon annan fisk. Den kan ju vara väl så svårflirtad och selektiv.

Kommentera

Finns väl folk som fnyser åt bågen, men har man fått känna på en semivild båge i tvåkilos klassen som pinnar iväg med så mycket backing man har. Ja då är man fast i P&T träsket
        Om bågen varit med ett tag och ställt in sig på naturkrubb, så tycker jag nog tom den kan vara mer svårflörtad än öringen. Varit i åar där vild öring tagit på vad som helst man knutit på. Bara flugan fått flyta med på ett naturtroget sätt. Det hela handlar väl mest om tillgången på föda. Både öringen och bågen kan ju bli riktigt selektiva om det är gott om något speciellt i matväg och hålla sig strikt till det. Fick en ganska fin gammelbåge förra säsongen mitt under vulgatakläckningen på en streamer trots att ytan var full med sländor. Fisken hade inte en slända i sig utan bara iglar och småfisk som det är gott om i denna sjö. Ganska vanligt att de större exemplaren ratar ytfödan om det bjuds på bättre krubb en bit ner.
        Träffade några gubbar från Dalarna på en fiskecamp norröver för några år sedan. De hade varit några gånger och fiskat i Hökensås och gillade det skarpt
        Senast ändrad av Wadman; 2014-03-24, 18:13.

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
          Sen har man gäddan, jisses vilka härliga attacker det blir och flugan försvinner i en explosion när den går nära ytan.
          Ja, gädda på ytgående flugor är inget för folk med dåligt hjärta

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
            Ja, gädda på ytgående flugor är inget för folk med dåligt hjärta
            Då ska du prova att locka in en meterfisk till spötoppen när du står utvadad till naveln en tidig höstdag, vart är den plogen påväg egentligen, och vart ska den ta vägen efter att den nyper flugan...
            Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Ursprungligen postat av anders@gäddfiske.se Visa inlägg
              Då ska du prova att locka in en meterfisk till spötoppen när du står utvadad till naveln en tidig höstdag, vart är den plogen påväg egentligen, och vart ska den ta vägen efter att den nyper flugan...
              Är nog bara att hoppas den träffar vadarbältet om den bommar vändningen

Kommentera

Flugfiske efter gädda skulle vara kul att prova. Har ju fastnat i gäddträsket med haspelspöt.
                Eftersom jag egentligen är en flugfiskenörd så skulle jag säkerligen bli helt såld om jag fick på en gädda på flugspö.

Kommentera

Gädda på fluga är ju enligt mig något utav det roligaste som finns, sjuka hugg, såeciellt när man fiskar precis under ytan! men några pass på fin båge blir det ju också

Kommentera

Nuförtiden, flugfiskar jag nästan bara efter harr och öring. Men det blir bara några få gånger per år (om inte ens det), det måste jag ändra på.
                    Faktum är att det var ett tag sen jag besökte några P & T pölar för att fiska efter båge och jag måste säga att jag har många goda minnen från den tiden.
                    //T
                    Senast ändrad av tonyex; 2014-03-24, 22:27.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                      Nuförtiden, flugfiskar jag nästan bara efter harr och öring. Men det blir bara några få gånger per år (om inte ens det), det måste jag ändra på.
                      Faktum är att det var ett tag sen jag besökte några P & T pölar för att fiska efter båge och jag måste säga att jag har många goda minnen från den tiden.
                      //T
                      Varför inte fluga efter havsöring?

/S
                      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                      0 svar
                      149 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jimmykay  
                      Arbetar...
                      X