Nybörjarfrågor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarfrågor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjarfrågor

Hejsan.

Jag är sugen på att börja med flugfiske. Men har lite..annorlunda frågor kan man kanske säga.
    Har inte riktigt hittat svar på dom på nätet.

1. Vad är bakgrunden till flugfiske?

2. Vad gör det bättre/sämre än vanligt kastspö-fiske

3. Var är bäst respektive sämst att fiska med flugfiske?

4. Kasttekniker har jag sett mycket av, men hur ser själva taktiken ut? Kastar man ut flugan och låter den flyta tills den nappar eller låter man den "flyga" febrilt?

Kommer säkerligen fler frågor när jag funderat mer. :P

//S

Jag är absolut ingen rutinerad räv vad beträffar flugfiske men så här tycker jag:

2. I mitt tycke är det en helt annan känsla att drilla fisk tagen på fluga. Jag fiskar med ett klass 5-set (fluga) och vanligen relativt lätt haspel med ett spö på 7-8 fot vid spinn. Under drillning med flugspöt känner jag i stort sett varje rörelse fisken gör på ett helt annat sätt än vid spinn. Känslan alltså, kort och gott, är bättre tycker jag.

3. Bäst - känslan och spänningen (jag kör mest torrfluga). Sämst - svårare att behärska än att kasta med en haspelrulle (jag har inget bra tålamod).

4. Flugan ska imitera något och därför skiljer sig tekniken åt. Jag fiskar mest med torrflugor som i regel imiterar insekter som ligger på ytan. Därför fiskar jag in t.ex. en dagslända med små knyck.

http://enamatorfiskare.blogspot.se
    Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Tack för ditt svar!

Dock var jag nog otydlig i fråga 3.
      Undrar mest vad för typ av vatten, typ rinnande bäck, eller stort öppet hav?

Kommentera

Haha! Nej jag ser allt att det är jag som läste om "Var" till "Vad" där. Jag själv har bara erfarenhet av insjöfiske med fluga men man kan fiska det överallt.
        http://enamatorfiskare.blogspot.se
        Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Hej!

1. Är väl ett litet löst svar rent historiskt. Men det var väl någon som såg att fisken tog insekter och insåg då att det var läge för att försöka imitera dessa insekter med div. fjädrar, garn och hår. Har för mig att i början, så använde man långa ( Greenheart, trä ) spön med topp knuten silkes lina med häst tagel tafs, innan man kom på att använda spö ringar och rulle. Då var det den klassika våt flugan, man använde i huvudsak. Torrflugan, nymfen och i synnerhet streamer flugorna är ju nyare slags flugor.

2 och 3. Det finns inget sämre med det så som jag ser på det hela i alla fall. Kontakten med fisken under drillningen är ju en helt annan och mera "nära" upplevelse. Flugfisket har fler dimensioner än spinn i mitt tycke. Du blir t.ex. tvungen att slå i dig en hel del insekts lära om du ska bli en bra flugfiskare. Det är nästan en Zen buddistisk känsla av frid att svinga sitt flugspö.

Du är rökt som spinn fiskare när fisken präglas på en viss insekt. Generellt sett är flugfisket effektivare när man fiskar ädelfisk. Det är väl tidigt och sent på säsongen som spinnfisket är en jämlike.

Du kan aldrig fiska ett spinn bete så sakta som du kan med en fluga. Likaså, kan du komma åt grunda ställen ( med flyt lina ) där ingen som spinn fiskar och är rädd om sitt bete skulle vilja pröva på.

Du gråter inte blod när du sätter bort en fluga för 8 - 10 kr jämfört med ett spinn bete för 40 - 200 kr.

Finns inte mycket inom sportfisket som slår att få se en firre komma upp och ta din torrfluga i ytan.

4. Man accelererar spöt mellan "klockan 10" i fram kastet och bakkastet "klockan 14" med bestämda stopp. Och skjuter sedan ut en bit lina i taget i fram kastet tills man har den lin längd man vill ha. Då, lägger man ut flugan.

Det gäller att var lika aktiv med " lin handen" som med "spö handen" för att ytterligare få fart på linan. Dvs. man drar linan ned mot höften samtidigt som man svingar spöt bakåt. Blåser det en hel del? Då kan man köra med så kallat dubbel drag. Dvs. att man drar i linan i både fram och bak kast.

Torrflugor, i stilla vatten, fiskar man generellt så att man sakta hasar flugan en 5 - 10 cm i taget med en kort paus på några sekunder innan nästa förflyttning. Med undantag för Nattslända imitationer så som E12 och Streaking Caddis exempelvis, som man flyttar litet oftare och snabbare. Man imiterar inte bara själva insektens utseende utan även försöker imitera dess rörelse mönster vid kläckningen, äggläggningen och när den ligger död på ytan.

Nymfer, fiskar med allt ifrån halv meter långa drag = stora nymfer, storlek 8 och 10 typ Montana och Black Martinez t.ex. Till ett antal små och korta knyckar i en serie på 5 st med ett par sekunders vila mellan serierna.

Streamers, fiskar med halv meter långa drag i en följd. Hastigheten, får man pröva sig fram till helt enkelt.

Flugfiske i strömmande vatten skiljer sig en hel del från stilla vatten varianten. Här måste du få flugan att flytta sig med samma hastighet som strömmen. Denna teknik kallas för att menda linan: http://midcurrent.com/techniques/a-mending-primer/

Gör man inte detta? Då kommer din torrfluga att ploga ytan vilket är en döds synd. Och likaså, så kommer din nymf eller streamer att både tryckas upp mot ytan av strömmen och passera förbi fiskens stånd plats allt för fort.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2014-07-15, 19:38.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jock Scott: Efter att ha läst lite trådar här och där så väntade jag bara på att du skulle nappa på min!

Stort tack för dina svar! Dom retade ut många frågetecken! Synd att du inte bor i Gbg, då hade jag kidnappat dig och dragit med dig ut.

En till bara, vad är skillnaden på torrfluga och blötfluga. Även flytande och sjunkande lina?

Kommentera

Ursprungligen postat av Svanholm Visa inlägg
              Jock Scott: Efter att ha läst lite trådar här och där så väntade jag bara på att du skulle nappa på min!

Stort tack för dina svar! Dom retade ut många frågetecken! Synd att du inte bor i Gbg, då hade jag kidnappat dig och dragit med dig ut.

En till bara, vad är skillnaden på torrfluga och blötfluga. Även flytande och sjunkande lina?
              Du har fint havsöringsfiske inne på kärringbergets områden, om du håller till där ibland. Där kan du börja dina försök, det går rätt fort att lära sig.
              Bara läs på och kolla youtube osv. Om du inte hittar någon som kan hjälpa dig,
              Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
              &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
              ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
              Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

He, he, he! Till skillnad från firrarna, så är jag betydligt mer på hugget....Iaf här på forumet.

Varsågod. Bara kul att kunna bena ut frågorna åt dig.

Hade varit kul att ta en fiske tur tillsammans. Men har du vägarna förbi här nere någon gång? Så kan vi ju blöta en fluga eller två ihop.

Torrflugorna, imiterar ju insekter som har kläckt och sitter på vattenytan och torkar vingarna innan de ger sig av + äggläggande honor, och sådana som har crasch landat på ytan typ land insekter och döende sländor efter svärmingen.

"Våta flugor" typ nymfer och puppor, är ju div. sländors larver som lever upp till ett år från botten och uppåt tills att de förpuppas, stiger till ytan och kläcks som färdig insekt.

Streamers, kan imitera allt från små fisk till div. fantasi foster i skarpa färger. De senare är mest effektiva på tidigt på våren och sent på hösten då det ytliga insekts livet inte är igång. Och som "ret stickor" för den lekande fiskens hanar som revir hävdar.

Den klassiska våtflugan, kan imitera små fisk den med. Men oftast så imiterar den diverse insekter. Denna typ av fluga används till största del i strömmande vatten. Men även där rätt sällan nu mer. Om man nu inte räknar in Lax och Havsöring fisket i strömmande vatten dvs?

Den flytande linan används när vatten temperaturen är så pass hög att fisken inte står djupt och trycker. Och förstås till div. flytande flugor. Och då är ju sjunk linan motsatsen förstås. Nu ska man veta att sjunk linor, finns i olika sjunk grader också. Allt från den mycket sakta sjunkande intermediate linan, som lämpar sig bäst i stilla vatten och ned till 5 m djup. Till de extremt snabb sjunkade linorna som mest används i hårt strömmande vatten för att hålla flugan vid botten.

Man klassar sjunk hastigheten nu mer från sjunk klass 1 t.om 5 Där "5", är den snabbaste.

Men en normal sjunk lina ( sjunk klass 3 ) är den du har mest nytta av i de flesta fall. Detta gäller både i stilla såväl som i strömmande vatten.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2014-07-17, 11:29.

Kommentera

Återigen, tack för alla svar!

Hittade denna på nätet och är rätt sugen.

Vad tror ni om den?

Kommentera

För den slanten, så är det ju inte ett dumt köp. Men här kan du få ett Keeper set för 100:- mer:

Edit. Ännu billigare här: http://www.sporting.se/fiskeprylar-f...-flugfiskeset/

500:- mindre än vad det brukar kosta. Jag tackar jag!
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2014-07-18, 22:10.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
                    29 svar
                    3 280 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg s1lvertungas  
                    Arbetar...
                    X