Flugfisketeknik - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfisketeknik

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugfisketeknik

Hallå hallå, jag börjar efter mycket om och men få ordning på kasttekniken, jag kan väl kasta mellan 10 - 15 meter, då kommer genast nästa fråga; vad gör jag med flugan när den helt enkelt ligger i vattnet?

Jag letar helt enkelt efter youtube-filmer, läsning här på internet och liknande om hur jag använder flugan när den väl är i vattnet, invevning osv. Jag har letat en hel del men allt jag hittar är instruktioner om hur jag kastar. Några tips? 😊

Vad fiskar du? Med vad för fluga? Flugfiske är till största delen ett imitationsfiske så du vill att det du knyter på tafsen beter sig som det den imiterar.
    Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Jag fiskar mestadels i sjöar efter vad helst jag kan tänkas få, aborre och liknande. Jag menar snarare lite mer generella instruktioner, jag känner att jag varit alldeles för fokuserad på kastteknik och nu när den "sitter" så har jag fan i mig inte en aning om hur jag gör här näst.
      För att förtydliga vilken nivå jag ligger på så undrar jag t.o.m om jag ska dra in linan med handen eller rullen..?

Kommentera

Kan även tillägga att jag fokuserar mig mestadels på fiske med torrfluga.

Kommentera

Ok. Det är alltså hur du förflyttar torrflugan t.ex du är ute efter?

Generellt sett, så "hasar" du den sakta 10 - 15 cm i taget med en runt 15 sekunders paus mellan förflyttningarna.

3 st undantag finns dock.

1. Nattslände imitationer typ E 12 och Streaking Caddis. Sådana flugor ska flyttas ganska snabbt, och bara med runt 5 sekunders pauser. Ska gärna ploga ytan litet i stilla vatten.

2. Land insekter typ Bärfisar, Getingar, Gräshoppor, Myror och andra Skalbaggar. De är ju usla simmare. Så med en sådan på tafsen, så ska du bara ge linan en lätt knyck så att det slår ut ringar runt flugan då och då. Precis som med Fjärmygg fisket nedan, så får du se till att ta in lös lina medan du väntar på hugget.

3. Fjädermygg och Fjädermygg puppa imitationer. Dessa ska du i stort sett bara stå och meta med. Och låta vinden och vågorna sköta förflyttningen av flugan. Det enda du ska göra är att se till att ta in lös lina, så att du har kontakt med flugan hela tiden. Idealet, är att ha en lätt sid vind, så att du kan lägga upp flugan i vinden och sedan få en pendel rörelse på det hela.

Nymfer, fiskas generellt med 5 st ca. 10 cm långa knyckar i en följd. Och sedan 2 - 3 sekunders paus så att nymfen får sjunka litet innan du gör en ny serie knyckar. Men stora nymfer typ Montana nymfen och Black Martinez t.ex. fiskar du på samma sätt som du oftast fiskar en streamer. D.vs. med halv meter långa drag i en följd.

Man tar alltid in flugan för hand.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2014-08-18, 00:08.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Okej, tack så jättemycket för det oerhört utförliga svaret! Ett ytterligare problem jag har är att jag fått en låda med blandade flugor, dessvärre har jag inte en aning om vad det är för flugor, om det är våtflugor/torrflugor, finns det något enkelt sätt att se vad som är vad?

Sedan undrar jag även hur man väljer fluga, tittar man på vattnet och ser för insekter det finns där och väljer därefter en fluga som liknar denna eller måste det vara en exakt imitation?

Kommentera

Varsågod.

Torrflugor, har ju liksom en "kjol" eller " propeller" av tupp hackle strån framtill. Dessa strån kan även vara riktade horisontellt. Kolla in Klinkhammer torrflugorna. Då kallas hacklet för "Parashute hackle" :

Medan en klassisk våt fluga ser ut så här t.ex. :

Nymf, exempel:

Streamer :

Jo, att kolla ut över vattnet och i strand kanten kan ofta ge dig tips om vilken insekt som står högt på fiskens meny för dagen.

Torrflugan, behöver inte alltid nödvändigtvis vara exakt på millimetern identisk. Bara färg tonen och storleken är den rätta.

Vakar det inte? Eller om det är dåligt med vingade insekter för tillfället? Släng på en nymf i stället och fiska den straxt under ytan eller en bit ned. Även kan en riktigt stor torrfluga typ storlek 6, 8 eller 10 kan locka upp en och annan fisk vid sådana här tillfällen. Även om fisken står någon meter ned, så har den koll på vad som händer däruppe vid ytan.

Sådana stora drakar till torrisar kallas för " attraktor torrflugor".

En liten och svart torrfluga är en bra räddnings planka när inget annat funkar i torrfluge väg.

Ett litet tips är att köpa den fyllda flugasken "Regnbågen" här ifrån : http://www.flugor.se/ Då får du ett fint sortiment som tar dig runt säsongen i put and take vattnen. Den fyllda asken "Favoriten" är inte dum heller som nymf och torrfluga kollektion.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2014-08-18, 10:48.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
              0 svar
              152 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Jimmykay  
              Arbetar...
              X