Vatten i vadarna, farligt eller inte? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vatten i vadarna, farligt eller inte?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• JohanP
    replied
    Jag har gjort en forsränning med mina vadare och kan konstatera att det varken forsade in vatten eller gjorde så att jag flöt som en kork.
    Om ni nu har haft vadarbyxor på er så kanske ni märker att luften pressas ur när man kliver i vattnet så det är ju ingen luft kvar i byxorna. Ett eventuellt bälte skulle ju kunna samla luft, men annars säger jag, VADA lugnt!

Lämna en kommentar:

• Troll
    replied
    Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
    En enkel lösning på det hela ha vattentäta flugaskar, då fungerar västen/jackan som en flytväst
    Och riktigt många foam-flugor...

Lämna en kommentar:

• mojoman
    replied
    En enkel lösning på det hela ha vattentäta flugaskar, då fungerar västen/jackan som en flytväst

Lämna en kommentar:

• Sverker
    replied
    tur att det gick vägen i alla fall då
    Lie samma erfarenhet har jag när jag badade med grejerna på. Blev inte blöt inpå bara kroppen, först när jag legat i ett tag började vätan leta sig in. Men som sagt, skulle vara intressant vad som hänt om det ar lite mer strömt.

Jag har en vadarstav, bara tagit en vanlig, hyfsat tjock, trädgren som jag skalat av barken på, borrat hål högst upp och satt fast ett snöre med en karbinhake i andra ändan. Funkar hur bra som helst. Funderar dock på om jag sätta någon tyngd i ändan på den så att jag inte behöver kämpa så mot strömmen när jag ska sätta ned den.

Lämna en kommentar:

• Mabo
    replied
    Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
    Och vad hände när du badade ofrivilligt? fick du känslan av att du sjönk? flöt du? kunde du simma? Fylldes de snabbt med vatten? Var det djupt? osv, m.m.
    Vore lite intressant att veta.
    De var inte många droppar som letade sig ner i vadarna, var knappt blöt om kallingarna. Kände som att simma med vilka kläder som helst. Det var dock inte speciellt djupt och jag anser mig vara en god simmare så jag kände mig aldrig orolig, det enda jag tänkte var "jävla idiot varför har du mobilen i västen?". Sen blev jag mest förbannad över att jag var tvungen att byta om och att alla flugaskar/fickor i västen var vattenfyllda. Snubblade dagen efter också, med samma resultat... Jag borde köpa en vadarstav.

Min poäng är att med vadare som har en BRA passform och om du är noga med att pressa ur så mycket luft du kan innan du drar åt vadarbältet så är det inget att oroa sig för i normalfallet. Skulle jag fiska i en väldigt djup och väldigt ström älv så kanske jag skulle vada försiktigare än jag gör idag.

Lämna en kommentar:

• Sverker
    replied
    Ursprungligen postat av Mabo Visa inlägg
    Mina vadare sitter så tajt och fint att det fasen inte är mycket luft innanför dem. Brukar alltid vada ut till midjan och sen dra åt bältet, då är inte mycket luft kvar... Har även ofrivilligt testat att simma med dem i älven också, jag lever än.
    Och vad hände när du badade ofrivilligt? fick du känslan av att du sjönk? flöt du? kunde du simma? Fylldes de snabbt med vatten? Var det djupt? osv, m.m.
    Vore lite intressant att veta.

Lämna en kommentar:

• Mabo
    replied
    Mina vadare sitter så tajt och fint att det fasen inte är mycket luft innanför dem. Brukar alltid vada ut till midjan och sen dra åt bältet, då är inte mycket luft kvar... Har även ofrivilligt testat att simma med dem i älven också, jag lever än.

Lämna en kommentar:

• Sverker
    replied
    Jag har andasvadare med lös känga. Det var de jag provad när jag doppade mig. Var förvånad ändå över hur lite vatten som faktiskt sipprade in. Det var inte svosch, så var de vattenfyllda. Efter de där tio min i vattnet hade jag vatten i vadarna typ till knäna. I vattnet var det inte något större problem att röra sig. Det var avsevärt mycket tyngre när jag kom upp på land.

Lämna en kommentar:

• lausvik
    replied
    Hmmm... Det är väl, antar jag, skillnad på vadare och vadare liksom det är skillnad på fiskare och fiskare. Drar jag på mina neoprenvadare sitter de så tight mot min lekamen att jag har svårt att tänka mig att det skulle sippra in särskilt mycket vatten om jag råkade plurra. Har dock sett magra fiskare iklädda sk andasvadare i vilka det antagligen ryms mera vatten än fiskare om olyckan skulle vara framme.

Lämna en kommentar:

• Sverker
    replied
    Riktigt häftig film!!!
    Ja, antar att det är mer komplicerat än så, alltså att det är många faktorer som spelar in. Är det strömt, djupt, chock, ramlar jag på rygg eller mage, hamnar jag med huvudet nedströms eller mot strömmen, över ytan eller under ytan. Skulle nästan behöva prova även i lite lätt strömmande vatten med rep om midjan och en polare eller två som kan hala in en ifall det går galet, bara så att man vet hur grejjerna faktiskt beter sig så att man är lite förberedd när olyckan väl är framme. För jag tänker lite att är man ute och vadar så är det inte en fråga om om utan om när!

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
1 svar
332 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Okoun
av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
0 svar
131 visningar