Klassning av vision vipu - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klassning av vision vipu

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Klassning av vision vipu

Hej!
    Har letat efter ern-mått på vision vipu (om klassningen stämmer bra), men kan inte hitta något på sexyloops eller någon annan sida.
    Har en aftm 5 vipu. Är intresserad av att köpa en barrio gt 125, och funderar om någon vet hur den ligger till viktmässigt? Borde jag ha en 5a eller 6a?

Hej!

Så vitt jag vet? Så stämmer Vipu pinnarna bra med AFTM klassningen.

Jag vet inte hur Barrio linorna är klassade? Men du kan ju alltid maila Mike Barrio och lyssna med honom. Har hört att han är en mycket sympatisk person.

Om nu Barrio GT 125 linan visar sig vara en lina som också håller sig till AFTM klassningen? Ta en #6 i så fall?
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ja jag har hört mycket gott om Barrio, att han är riktigt service-minded. Ahh var inne på en 6a faktiskt själv. Har en 6a på nu dan tackel andra sortering och den känns bra. Satt en 5a på från början när jag köpte setet från fishline (guideline 4cast), och den tyckte jag kändes "lätt". Fick vifta som en kolibri med spöt för att få ut lina, och att skjuta lina var ju omöjligt nästintill. Fick då rådet att sätta på en 7a, och det kändes som overkill, spöt orkade inte bära linan, utan den kollapsade och blev tailing loop om vart annat.

Kommentera

Jo, han verkar ju vara en juste kille som bryr sig om sina kunder. En sund politik som fler tillverkare och butiker borde ta efter.

Det du berättar om dina lin försök, säger mig i ännu högre grad att AFTM klassningen stämmer på Vipu. Speciellt eftersom Dan Tackel linan funkar som den ska. Deras linor stämmer med AFTM också liksom Sameo linorna. Man ska ju ha en klass upp på WF och longbelly linor egentligen. Under förutsättningen att klump vikten stämmer med spöts klassning dvs?

Kommentera

Har en fundering.
          Jag har lånat ett 5/6 spö 9" tror det är red ruby im6.
          Tycker det spöt är mer lättkastat än mitt vipu.
          Upplever det andra spöt som något styvare eller vad man ska säga. Får relativt tajta linbågar och kan skjuta en del lina.
          Funkar det som nybörjare med ett snabbare spö?
          Gillar att få fart på linan och kunna ladda spöt genom bakre stopp plus upphämtning.
          Sitter ju iofs en klass 7 lina på låne spöt.
          Och en klass 6 lina på viput #5.

Är det en smaksak med spöts aktion?

Kommentera

Har också köpt ett Vision Vipu med GL 4cast #5 som mitt första set och upplever samma sak som dig. Tycker det är väldigt styvt och linan känns lite lätt för spöet. Jag är kanske inte rätt person att bedöma det då det är mitt första flugfiskeset men så här svårt borde det inte vara att få ut lite lina...
            PBn:
            Abborre: 1.28kg
            Gädda: 7.6kg
            Havsöring: 3.2kg
            Regnbåge: 3.68kg
            Bäcköring: 980g
            Insjööring 1.8kg

Kommentera

Har också samma kit, vipu med Gl 4cast i #5. Men jag kan nog tycka att spöt känns svampigt istället. Men är ju också grön. Tekniken brister nog en hel del.
              Live long and skitfiske på er!

Kommentera

Varken Vipu eller EXP 4, är några pinnar man ska "muskel kasta" med. Då säckar de ihop med några meter lina i luften. Nä, det gäller att slipa på tekniken med de flesta mellan och hel aktion pinnarna inte minst. Och att ha en lina som lirar bra ihop med spöt i fråga. Det är lika viktigt det.

Kommentera

Har vipu #4, tycker det funkar kanon. Iofs så brukar jag inte kasta så långt med det.

Kommentera

Med min Dan tackel DT #3 lina och Vipu #3, 7.5 fot så kastar jag iaf. mellan 15 och 18 m vindstilla dagar dvs. Och då är jag alls inte någon mäster kastare tekniskt sett. Så något fel på det spöt är det då inte.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2014-10-29, 22:57.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    149 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X